آش سبزی را به سبک شیرازی درست کنید

آش سبزی
آش سبزی

آش سبزی یکی از آش های پرطرفدار و خوشمزه است که شما می توانید این آش خوشمزه را به سبک شیرازی درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.معمولا آش سبزی را در شیراز برای صبحانه استفاده می کنند در بعضی مواقع هم این آش را برای افطار در ماه مبارک رمضان و ایام عاشورا و تاسوعا به عنوان نذری درست می کنند. در ادامه می توانید طرز تهیه آش سبزی را مطالعه کنید و در خانه این آش خوشمزه را نیز درست کنید.

آش سبزی شیرازی

مواد لازم جهت تهیه آش سبزی

  1. گوشت سردست گوسفندی با استخوان     500 گرم
  2. سبزی (تره، ترخان، شوید)      400 گرم
  3. نخود     100 گرم
  4. عدس      100 گرم
  5. لوبیا قرمز     100 گرم
  6. برنج نیم دانه     100 گرم
  7. پیاز     1 عدد
  8. پیاز داغ     3 قاشق غذاخوری
  9. نمک و فلفل سیاه و زرد چوبه و فلفل قرمز     به میزان لازم
  10. ترخان خشک     2 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه آش سبزی

در ابتدا برای پخت بهتر حبوبات باید حبوبات را 24 ساعت قبل درون آب بریزیم بعد از این مدت حبوبات را از آب بیرون آورید و بگذارید تا آب آن کامل برود و سپس درون آب تازه ریخته و با مقداری نمک بگذارید تا خوب پخته شود.

نکته ای که در اینجا باید توجه کرد این است که حتما بگذارید خوب حبوبات پخته شوند سپس نمک اضافه کنید چون ممکن است حبوبات خوب پخته نشود.

گوشت را نیز در یک قابلمه جدا ریخته و با کمی روغن و زرد چوبه و مقداری فلفل قرمز همراه با یک عدد پیاز مقداری تفت دهید و با یک لیتر آب بگذارید تا گوشت خوب پخته شود.

سبزی ها را پس از پاک کردن و شستن خوب خرد کنید و با مقدار خیلی کم روغن تفت دهید تا کاملا پخته شود. حبوبات و برنج را که از قبل پخته ایم با سبزی ها مخلوط میکنیم.

گوشت ها باید کاملا پخته شود سپس استخوان های گوشت را جدا می کنیم و گوشت را می کوبیم تا خوب له شود سپس گوشت ها را به بقیه مواد اضافه می کنیم. نکته ای که اینجا باید رعایت کنید این است که باید حتما آبگوشت را همراه با گوشت به بقیه مواد اضافه کنید و سپس بگذارید مقداری جوش بخورد.

در یک ماهیتابه مقداری پیاز خورد شده میریزیم و با روغن تفت میدهیم سپس به آن زردچوبه و فلفل سیاه و مقدار خیلی کم نمک اضافه می کنیم و پیازها را خوب سرخ میکنیم تا خوشمزه تر شوند. پیازها را همینجور که داغ است به آش در حال جوش اضافه میکنیم.

اگر سبزی ترخان ما خشک بود باید مقداری آن را توی آب بگذاریم تا خیس بخورد ولی ما به شما ترخان تازه را پیشنهاد میکنیم. اگر ترخان تازه در دسترس نبود باید از ترخان خشک استفاده کنید چون ترخان تازه فصلی است و همه فصل ها ترخان تازه در دسترس نیست.

در این مرحله پس از اضافه کردن ترخان ها به آش در حال پختن باید مقداری از آش را برداشته و در ظرف دیگر بریزیم و خوب آن را بکوبیم سپس به بقیه آش اضافه کنیم و بگذاریم تا خوب پخته شود و جا افتد.

آش سبزی ما آماده است و میتوانید آن را با مقداری پیاز داغ تزئین کنید و سپس میل کنید.

نکته:

گوشتی که برای آش سبزی استفاده می شود معمولا از گوشت گردن و سردست است چون گوشت سردست به صورت ریشه ای می شود و دقیقا در این آش از گوشت ریشه ای باید استفاده شود تا طعم و شکل بهتری داشته باشد.

معمولا دیده اید که این آش خوب کش می آید و علت اصلی کش آمدن این آش هم زدن مداوم در هنگام پخت است پس حتما آش را در اواخر پخت خوب و یکدست هم بزنید تا خوشمزه تر شود و پخت مناسب تری داشته باشد.

نکته آخر اینکه شما می توانید برای سهولت در کار خود بعضی مواد را از شب قبل بپزید.

 

Check Also

آش زرشک یک غذای خاص و دلچسب

اگر یک روز هوس آش خوشمزه ای کردید تهیه کردن آش زرشک را به شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *