خاگینه رولتی مغزدار برای افطار

خاگینه رولتی مغزدار
خاگینه رولتی مغزدار

اگر به دنبال یک شیرینی خوشمزه برای افطار میگردی طرز تهیه خاگینه رولتی مغزدار را به شما آموزش میدهیم.در ادامه مطلب زیر طرز تهیه این شیرینی را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه خاگینه رولتی مغزدار

  1. تخم مرغ: دو عدد
  2. آرد گندم: 2 قاشق غذاخوری سرخالی
  3. شیر یا آب: سه قاشق غذاخوری
  4. بکینگ پودر یا جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری
  5. نمک: یک پینچ

 

 

مواد لازم برای شیره خاگینه رولتی مغزدار

  1. شکر: یک فنجان
  2. آب: نصف فنجان
  3. زعفران خشک: مقداری
  4. گلاب: چند قطره (به توضیحات پائین، قسمت “پیش از تهیه” مراجعه کنید)

 

مواد لازم برای مغز

  1. مغز گردو: 5 عدد
  2. دارچین: یک قاشق چای خوری سرخالی
  3. پودر گل محمدی:دو قاشق چایخوری سرخالی
  4. هل: یک چهارم قاشق چایخوری
  5. زنجبیل: دو سه پینچ (به ترکی چیمدیه)

 

طرز تهیه خاگینه رولتی مغزدار

شکر و آب و مقداری زعفران خشک (یا محلول غلیظ زعفران) را درون ظرفی روی حرارت قرار بدهید تا شروع به جوشیدن کند و قوام بیاید (یعنی غلیظ شده و حین جوشیدن مدام حباب های نسبتاً درشت بزند). بعد از جوشیدن، میزان شیره حدوداً سه چهارم فنجان یا کمتر خواهد بود. البته میزان غلظت آن بستگی به علاقه خودتان دارد.

بعد چند قطره گلاب داخل آن میریزیم، چند لحظه که جوشید، حرارت را خاموش می کنیم.گردو را درون نایلون فریزری ریخته و با گوشت کوب به صورت دندان گیر خرد می کنیم. سپس دارچین، پودرگل محمدی، هل و زنجبیل را به آن می افزائیم و مخلوط می کنیم و در کناری قرار می دهیم. اکنون درون کاسه ای تخم مرغها را شکسته و با چنگال خوب هم میزنیم تا از لختگی در آمده و کف کند. بعد یک پینچ نمک به آن می افزائیم و هم میزنیم، در صورت تمایل، یک قاشق چایخوری محلول غلیظ زعفران (به صورت خنک) نیز به آن می افزائیم و در کناری قرار می دهیم.

آرد را توسط یک چای صاف کن تمیز الک می کنیم و شیر را به آن می افزائیم و با هم مخلوط می کنیم. مایه سفتی به دست خواهد آمد. خوب مخلوط می کنیم تا هیچ گلوله آردی درون آن نباشد. سپس تخم مرغ را هم زده را طی دو یا سه مرحله به مخلوط آرد و شیر می افزائیم و هم میزنیم.  اکنون بکینگ پودر را نیز می افزائیم و لحظه ای به آرامی میزنیم. تابه (26 سانتی متری) را با مقداری روغن مایع چرب می کنیم. میزان روغن نه خیلی خیلی کم باشد که خاگینه به تابه بچسبد و نه زیاد باشد تا زمانیکه خاگینه را که داخل آن میریزیم، مواد خاگینه به علت روغن زیاد درون تابه لیز بخورد.

ضمناً روغن نه خیلی داغ باشد و نه سرد، روغن و ظرف “گرم رو به داغ” باشد.مواد را مجدداً هم زده و داخل تابه میریزیم و بلافاصله تابه را میچرخانیم. این چرخاندن باعث می شود که مواد به همه جای تابه برسد و یکنواخت شود. احیاناً اگر حین پخت کمی به صورت حبابی پف کرد با چنگال قسمتی را که پف کرده است به آرامی سوراخ کنید تا هوا موجود در زیر آن خارج شود.

حرارت را کم می کنیم.در صورت نیاز، یک عدد برگ روزنامه تا شده به اندازه تابه یا دو ورق کاغذ A4 در روی آن قرار می دهیم تا کمی طلایی شود. (این کار باعث می شود خاگینه مغز پخت شود).سپس آن طرف دیگر را نیز طلایی می کنیم. بهتر است یک روی خاگینه بیشتر و یک روی آن کمتر طلایی شود. تا رول کردن آن آسان باشد.

سپس خاگینه را به داخل ظرفی برگردانده و اجازه می دهیم کمی خنک شود. احیاناً اگر خشک است یک در قالبمه روی آن قرار دهید تا کمی نرم تر شود.سپس مقداری از شیره “ولرم” (نه خنک و نه داغ) را روی آن میریزیم تا جذب خاگینه شود. شیره اگر خنک باشد چندان جذب نمیشود و اگر داغ باشد خاگینه را نرم و خمیر خواهد کرد.

سپس مواد گردویی ادویه ای را در قسمت میانی خاگینه ریخته و به شکل زیر تا میزنیم و با دو عدد خلال دندان تمیز ان را سفت می کنیم. با قاشق کمی شیره به روی آن می دهیم. بارها و بارها این کار را انجام می دهیم تا خاگینه شربت را به خود جذب کند.سپس برش زده و مقداری شیره بر روی آن میریزیم.

 

Check Also

حلوای گاجار یک شیرینی هندوستانی

امروز میخواهیم طرز تهیه یک حلوی خوشمزه را به شما آموزش میدهیم.در ادامه مطلب زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *