آبدوغ خیار یک شام مختصر

آبدوغ خیار
آبدوغ خیار

امروز قصد داریم طرز تهیه یک شام مختصر و خوشمزه برای ماه رمضان را به شما آموزش دهیم.در ادامه مطلب زیر طرز تهیه آبدوغ خیار را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه آبدوغ خیار

  1. ماست حدوداً نصف دبه دو و نیم کیلوئی
  2. خیار درشت سه عدد
  3. سبزی شامل شوید و مرزه
  4. شوید خرد شده یک الی دو مشت
  5. مرزه خرد شده نصف مشت
  6. گل سرخ محمدی حدود یک و نیم قاشق غذاخوری
  7. کشمش پلوئی یک مشت
  8. گردوی خرد شده حدود 8 عدد
  9. نمک به میزان لازم
  10. آویشن نوک قاشق چایخوری
  11. عرق کاکوتی به میزان دلخواه
  12. آب خنک به میزان لازم
  13. یخ به میزان لازم
  14. نان خشک به میزان لازم

 

 

طرز تهیه آبدوغ خیار

بهتر است کشمش را شسته و با مقداری آب سرد کمی خیس بدهیم تا نرم شود. اگر سبزی تازه ندارید می توان از سبزی فریز شده هم استفاده کنید. من هم چون شوید تازه در دسترس نداشتم، فریز شده استفاده کردم ولی تازه خیلی بهتر است. نان خشک را خرد می نمائیم. نه خیلی درشت و نه خیلی ریز. ما از “نان خشک اسکو” استفاده کردیم.

خیارها را شسته، پوست گرفته و نگینی سایز متوسط درون کاسه بزرگی خرد می کنیم. ماست را درون کاسه ریخته، سبزیجات، گل سرخ، گردوی خرد شده، کشمش، نمک، آویشن (در صورت تمایل) و عرق شاهسپرم یا کهلیک اوتی را میریزیم و با چنگال یا همزن دستی خوب هم می زنیم. در این مرحله آب و یخ را نیز می افزائیم. هم میزنیم و اجازه میدهیم کمی خنک شود.

سپس هر کسی آبدوغ خیار در کاسه خود ریخته و طبق علاقه به هر میزان که خواست نان ریخته لحظه ای هم زده و میل می نماید. نان اگر زیاد داخل آبدوغ بماند سریع له می شود، لذا آبدوغ را یا زود میل نمائید یا نان را کم کم بیفزائید. ضمناً کشمش ها به ته ظرف می روند، لذا حین خوردن گاهی هم بزنید.

این هم قاشق گنده ای است که عادت دارم با آن آبدوغ خیار بخورم. نترسید دهانم به آن بزرگی نیست از لبه اش کم کم میخورم. چون آبدوغ خیار با قاشق غذاخوری اصلاً بهم نمی چسبد و همه هم خودمانی هستند و فرد غریبه ای نیست. چون به کسی که آدم باهاش رودربایستی دارد که آبدوغ خیار به خورد طفلکی نمیدهد.

Check Also

حلوای گاجار یک شیرینی هندوستانی

امروز میخواهیم طرز تهیه یک حلوی خوشمزه را به شما آموزش میدهیم.در ادامه مطلب زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *