طرز تهیه سوشی برنج

soshi-berenj

سوشی برنج یک غذای لذیذ و تهیه آن بسیار آسان است. سوشی برنج غذایی جدید و مخصوص ماه مبارک رمضان است که طرز تهیه آن را برای شما آماده کرده ایم.

 

سوشی (به ژاپنی: すし、鮨、鮓、寿斗、寿し、寿司) خوراکی برنجی در آشپزی ژاپنی است و آمیزه‌ای است از برنج پختهٔ ژاپنی با چاشنی سرکه، چندین گونه خوراک دریایی (بیشتر خام)، سبزیجات و تخم مرغ که به صورت سرد خورده می‌شود.

در آغاز، سوشی تنها روشی برای نگهداری ماهی بود که در آسیای شرقی رواج داشت ولی پس از راه یافتن به چین، وارد فرهنگ غذایی کشور ژاپن شد. سوشی گونه‌های فراوانی دارد ولی امروزه در نزد عموم مردم، نام سوشی اشاره کننده به تنها یکی از گونه‌های این خانوادهٔ غذایی، سوشی ادو است. در این گونه از سوشی بر روی یک قطعهٔ برنجی بیضی‌مانند، برش نازکی از ماهی گذاشته می‌شود. ماهی، توفو (فراوردهٔ سویا)، خوراک دریایی، تخم‌مرغ و دیگر خوراکی‌های بکار رفته در پُر کردن سوشی، همگی سرشار از پروتئین هستند. علاوه بر آن می‌توان ویتامین و مواد معدنی را نیز در خوراک‌های دریایی و سبزیجات سوشی پیدا کرد. سوشی بیشتر همراه با چاشنی سس سویا خورده می‌شود. بهترین روش برای ضدعفونی مواد غذایی پختن مواد است اما این روش در سوشی بکار برده نمی‌شود. برخی از گونه‌های ماهی ممکن است، انگل داشته باشند، اما فرایند یخ‌زدگی ماهی، این انگل‌ها را از میان می‌برد. به طور سنتی در گذشته برای ضدعفونی کردن این خوراک از واسابی (تُرُب کوهی ژاپنی) و ترشی گاری (ترشی زنجبیل) بهره‌مند می‌شدند. همچنین نوشیدن چای سبز نیز به علت ویژگی آن در پیشگیری از مسمومیت غذایی توصیه می‌شود. فرایند جهانی‌شدن سوشی از آمریکا آغاز شد و امروزه سوشی به عنوان یک غذای مفید و مناسب، در جهان آوازه پیدا کرده و در حال تبدیل‌شدن به غذایی جهانی است.

 

 

مواد لازم :

 

  1. برنج مخصوص سوشی      300 گرم
  2. شیر     یک لیتر
  3. پودر هل      یک قاشق چای خوری
  4. بیسکویت خرد شده     به میزان لازم
  5. خرمای هسته گرفته، هویج پخته خلالی، مارمالاد سیب، پودر پسته     به میزان لازم

 

 

 

  • روش تهیه:

    1. برنج مخصوص سوشی را از یک شب قبل داخل آب خیس می کنیم و با شیر و پودرهل می پزیم تا له شده و آب آن کشیده شود.

    2. روی حصیر مخصوص پیچیدن سوشی یک نایلون یا فویل می اندازیم برنج را به شکل چهارگوش 15×15 سانتی متر و به قطر حدود 7 میلی متر روی نایلون پهن می کنیم. روی برنج را کمی مارمالاد سیب می مالیم و یک طرف آن را به شکل نواری تکه های خرمای بدون هسته، خلال هویج و پودرپسته قرار می دهیم و رول را می پیچیم. رول آماده شده را داخل پودر بیسکویت می غلتانیم و با یک کارد تیز و تیغه نازک حلقه حلقه شبیه به سوشی می بریم.

 

Check Also

سوشی با گوشت یک غذای ژاپنی

امروز قصد داریم طرز تهیه یک غذای ژاپنی را به شما علاقمندان به آشپزی آموزش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *