آموزش طرز تهیه خورش کرفس

  آموزش طرز تهیه خورش کرفس

آموزش طرز تهیه خورش کرفس

 یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی که طرفداران زیادی هم دارد خورشت کرفس است.در این مطلب از سایت فست فود تصمیم گرفتیم شما را با نحوه پخت این غذای خوشمزه آشنا کنیم.شما به راحتی میتوانید با مواد لازم که در زیر نامبرده شده است اقدام به پخت این غذا کنید.همانطور که میدانید کرفس یک سبزی مقوی و خوشبو هست که خورشت آن خیلی خوشمزه می شود. پس اگر شما هم برای درست کردن این خورشت مشتاق شده اید به ادامه مطلب مراجعه کنید.

آماده سازی : 120 دقیقه
پخت : 90 دقیقه

مواد لازم جهت تهیه خورش کرفس برای 4 نفر :

    1. گوشت خورشتی  : 500 گرم
    2. ساقه کرفس       : 2 عدد
    3. برگ کرفس         : 100 گرم
    4. جعفری              : 80 گرم
    5. نعناع                 : 20 گرم
    6. پیاز                   : 2 عدد
    7. سیر                 : 2 حبه
    8. آبغوره                :  به میزان لازم
    9. آبجوش              :  2-3 لیوان
    10. روغن                :  به میزان لازم

چاشنی آبغوره (میتونید رب گوجه هم کمی با پیازداغ تفت بدین و بریزین)

طرز تهیه خورش کرفس :

 

کرفس یک سبزی مقوی و خوشبو هست که خورشت آن خیلی خوشمزه می شود !

خورش کرفس هم دستورای مختلفی دارد . البته از نظر نوع چاشنی !

مثلا بعضی ها به عنوان چاشنی داخل خورش کرفس رب گوجه کمی می ریزند و رنگ آن یک خورده به قرمزی می زند . بعضی ها آب نارنج یا آبغوره . بعضی ها آلو می ریزند و کمی شیرین می شود . بعضی ها لوبیا می ریزند مثل قورمه سبزی شود .

به هر حال من فقط این مدل را می پسندم . البته با یک قاشق چایخوری رب هم موافقم .ولی این روش زیر را خیلی دوست دارم. امتحان کنید.

خب، اولا کرفس ها را که خریدید ، ساقه های آن را تمیز کنید. ساقه های لوله ای و نازک و تو خالی آن را جدا کنید ، فقط ساقه های نعلی شکل پایین آن را “اول بشویید” و بعد یک دست و ریز خرد کنید.

بعضی ها دوست دارند مورب و درشت تر برش بزنند . این هم می شود .

من 2 تا بوته کرفس خریده بودم .حالا بریزید تو روغن و در تابه یا قابلمه را 10 دقیقه بگذارید و بعد بردارید.

  fo2887

تقریبا آخرهای آن این شکلی می شود.

  fo2888

حالا می رویم سراغ سبزی:

  fo2889

برگهای کرفس را می شوییم .

اندازه ها داخل عکس کاملا مشخص است.
به اندازه ی نصف برگ های کرفسمان ، جعفری می ریزیم.
به اندازه ی نصف جعفری هم ، نعنا !
نعنا را زیاد نریزید که تلخ می کند.

برای لعاب دارشدن خورش، چند تا از آن لوله های توخالی کرفس را هم با سبزی آن مخلوط می کنیم و با سبزی خرد کنی خردشان می کنیم . باید از سبزی قورمه کمی درشت تر باشد.

سبزی باید خشک خشک شود. بعد آن را خردش کنید . و گرنه له می شود .

و حالا سبزی را با روغن خوب تفت می دهیم .

  fo2890

تا اینجای کار، ما سبزی را آماده کردیم. می توانید اضافه آن را در فریزر بگذارید. سبزی جدا، ساقه جدا.

حالا میریم سر گوشت :

گوشت را با 2 حبه سیر و کمی پیاز داغ و زردچوبه  کمی روغن می گذاریم در قابلمه و در آن را می بندیم . هم تفت می خورد، هم آب پس می دهد و در آب خودش نیم پز می شود. من یک تکه  گوشت چربی دار هم انداختم که خوشمزه تر کند .

  fo2891

گوشت که نیم پز شد، حبه سیر ها را در می آوریم ، آب جوش به اندازه 2-3 لیوان + پیاز داغ و زردچوبه که با پیاز داغ تفت خورده اضافه میکنیم .

  fo2892

اگر می خواهید رب بزنید ، همین جا اول با پیاز داغ تفت بدهید بعد بریزید. من رب نمی ریزم . نمک را الان می توانیم اضافه کنیم . زودتر نریزید که باعث می شود گوشت سفت شود و دیر بپزد.
حدود یک ساعتی که گذشت. سبزی و ساقه های سرخ شده را همراه نمک و آبغوره  (یا هر چاشنی ترش دیگری،(من آبغوره را ترجیح می دهم)اضافه می کنیم.

  fo2893

  fo2894

اگر آب آن کم بود. کمی اضافه کنید. اگر چه حواستان باشد ساقه های کرفس خودشان آب می اندازند .
دیگه در آن را بگذارید تا با شعله کم قل های کوچک بخورد .

  fo2895

و جا بیفتد و این شکلی روغن بیندازد .

  fo2896

  fo2886

آشنایی با خواص سیر

 

Garlic

سير در مقابل سرطان نيز از شما محافظت مي کند. دکتر بنجامين لاو در مجله بيوتراپي مولکولي عنوان مي کند که “سير يکي از قديمي ترين گياهاني است که گفته مي شود خواص ضد سرطاني دارد. در گذشته مصريان و پزشکان هندي از سير براي درمان تومرها استفاده مي نمودند.”

دکتر لاو، محقق دانشگاه لوما ليندا، سه راهي را که از طريق آن سير از شما درمقابل سرطان محافظت مي کند را توصيف ميکند: با بازداشتن مستقيم متابوليسم سلول هاي تومر، با جلوگيري از شروع و توليد سلول هاي سرطاني، و با تقويت سيستم دفاعي فرد براي مقابله بهتر با سلول هاي سرطاني.

ميلنر دريافته است که يک رژيم غذايي که از 2 تا 4 درصد سير تشکيل شده باشد، رشد سرطان سينه را به تاخير انداخته و تعداد تومرهاي سرطاني را کاهش مي دهد. او اينطور توضيح مي دهد: “تعداد کلي تومرها در موش هاي صحرايي که يک رژيم غذايي %2 سير طي دوره 20 هفته اي داشته اند، درمقايسه با گروه کنترل از اين موشهاي صحرايي تا %56 کاهش داشته است.”

فايده ديگر اين بود که سطح گلوتاتيون-اس-ترنسفراز، بين حيواناتي که رژيم هاي غذايي با ميزان سير بالا داشته اند، تا %42 بالاتر بوده است. گلوتاتيون-اس-ترنسفراز آنزيمي است که به رفع مسموميت کبد از مواد سرطانزا و ساير مواد شيميايي خطرناک، کمک ميکند.

در تحقيق ديگري، ميلنر دريافت که سير مي تواند به طرز قابل توجهي تعداد ترکيب هاي افزايشي را در اسيد دئوکسي ريبونوکلئيک (DNA)، کاهش مي دهد. ترکيب هاي افزايشي مواد شيميايي هستند که به نيتروسامين هاي DNA مي چسبند، و محيط را براي تغييرات سرطاني آماده مي کنند.

ميلنر يک گروه موش هاي صحرايي آزمايشگاهي را در معرض نيتروسامين ها قرار داده، اما به برخي حيوانات هم ميزان بسيار زيادي از پودر سير-در 2 تا 4 درصد از رژيم غذايي-داده شد. اين موش هاي صحرايي، برحسب ميزان سيري که خورده بودند، 40 تا 80 درصد کاهش ترکيب هاي افزايشي در کبد داشته اند. بعلاوه، موشهاي صحرايي که سير مي خوردند، از 55 تا 60 درصد ترکيب هاي افزايشي در غدد پستان نيز بهره مند شده اند.

تحقيقات مختلفي همچنين نشان داده است که سير احتمال خطر سرطان هاي معده و شکم را نيز کاهش مي دهد. در يک تحقيق که در چين انجام گرفته است، نشان داده شد که مصرف سير به طور معکوس به شيوع ابتلا به سرطان معده و شکم مربوط است. ساير آزمايشات نشان داده است که سولفيد دياليل به ميزان قابل توجهي تومرهاي سرطاني شکم را در همسترها کاهش مي دهد.

در يک تحقيق ديگر، پروفسور ام. ام. ال موفتي از دانشگاه الکساندرا در مصر، به قورباغه هاي مصري، به مدت چهار ماه يا سير تازه خرد شده، يا روغن سير، و يا روغن ذرت (بعنوان پلاسيبو) داده شد و بعد آنها را در معرض آفلاتوکسين B1 AFB1، يک آلاينده غذايي که موجب سرطان کبد مي شود، قرار دادند.

فقط 3 درصد از کليه قورباغه هايي که سير تازه خورده و فقط 9 درصد از 65 حيواني که روغن سير مصرف کرده بودند، دچار تومر شدند. درمقابل، 19 درصد از حيواناتي که روغن ذرت خورده بودند، دچار سرطان کبد و تومر کليه شدند.

دکتر ال موفتي در اين زمينه مي گويد، “نتايج ما نشان مي دهد که دادن سير خردشده يا روغن سير به قورباغه ها، به طرز قابل توجهي موجب کاهش ايجاد تومر از طريق AFB1 مي شود. سير تازه تاثيرات بازداشتني بيشتري نشان داده است…اين نشان مي دهد که در سير تازه ميزان بيشتري ترکيبات فعال وجود دارد.”

 

 

 

آشنایی با خواص پیاز

Cortando_cebolla

 

پياز از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و داراي خواص بسياري است كه در يك مقاله نمي توان گنجانيد .

1-پياز ادرار آوري قوي است و خام و پخته آن هر دو اين اثر را دارند .

2-براي رفع گاز معده از تنتور پياز مي توان ساتفاده كرد . مقدر مصرف آن 10تا 15قطره است كه بايد در آّ حل كرده و مصرف نمود .

3-براي رفع دردهاي عصبي شربت پياز بهترين دارو است شربت پياز به اين صورت تهيه مي شود :

 100 گرم پياز خام را با 400 گرم آب مخلوط كرده و بپزيد تا له شود سپس 400 گرم قند روي آن بريزيد و بگذاريد كه جوش بزند تا قند حل شود سپس آنرا صاف كنيد و در يخچال قرار دهيد .

4- همانوطر كه گفته شد پياز داراي انسولين گياهي است و استفاده از آن قند خون را پائين مي آورد . بيماران مبتلا به مرض قند بايد حتما هر روزه از آن استفاده كنيد .

5- اگر پياز را له كنيد و در زير شكم شخصي كه مبتلا به احتباس ادراري است قرار دهدي ادرار را باز مي كند .

6-پياز نيم پز براي سوختگي ها نيز موثر است .

7-پياز خام محرك قلب است .

8-پياز باكتري كش است .

9-پياز تقويت كننده و نرم كننده سينه است .براي اين منظور پياز را آب پز كرده و بخوريد .

10-پياز سنگ كليه را خرد مي كند .

11- پياز پخته ملين است .

12-براي رفع خارش چشم چند قطره آب پياز را در چشم بچكانيد .

13-براي درمان سنگيني گوش آب پياز را در گوش بچكانيد .

14-ماسك پياز روي صورت خون را بطرف صورت مي كشاند و رنگ صورت را درخشان مي كند

15-پياز چون گرم است براي كسانيكه طبع گرم دارند مضر است و اسراف در خوردن آن موجب فراموشي و سردرد مي شود .

16-پياز لثه ها را محكم مي كند .

17-پياز كلسيم درد دندانها و استخوانها را تقويت مي كند و از نرمي استخوان جلوگيري مي كند .

18-پياز معالج عفونتهاي مجاري تنفسي از قبيل ورم گلو ، برنشيت ، گريپ و آسم مي باشد

 

 19-براي رفع سموم بدن پياز توصيه مي شود .

 

 20- براي آنكه پياز زود هضم شود و آنهايي كه معده حساس دارند بتوانند آنرا بخورند و از خواص آن ساتفاده كنند بايد موقع پختن پياز مقداير شكر روي آن بريزيد و اين عمل هضم پياز را آسان تر خواهد كرد .

 

 21- براي درمان اسهال از پوست پياز استفاده كنيد بدين صورت كه پوست پياز را بشوئيد و در مقدري آب به مدت ده دقيقه بجوشانيد ، سپس آنرا در داخل دستمالي ريخته و فشار دهيد تا شيره آن گرفته شود . بعدا اين شيره را با شكر شيرين كنيد و روز ي چند فنجان از آن را بشوئيد تا اسهال كاملا از بين برود .

 

 22- اگر پشه يا زنبور شما را گزيد فورا يك پياز را بريده و روي محل گزيدگي بگذاريد درد و خارش فورا ساكت مي شود .

 

 23- پياز ترشي را براي از بين بردن يرقان و تقويت معده و روده و زياد شدن اشتها مصرف مي كنند .

 

 24-اگر از بوي پياز ناراحت مي شويد مي توانيد بعد از خوردن پياز براي رفع بوي آن باقلا پخته و يا گردوي پخته و يا نان سوخته بخوريد .

 

 25-تخم پياز گرم و خشك است و براي ازدياد نيروي جنسي مصرف مي شود .

 

 36-اگز از تخم پياز پمادي درست كنيد و روي سر ببنديد از ريختن مو جلوگيري مي كند .

 

 37-حتما شنيده ايد كه در قديم براي اينكه كسي از اسرار علمي سر درنيآورد آنها را با مركب نامرئي مي نوشتند و مركب نامرئي چيزي غير ازآب پياز نيست .

 

 38-در خاتمه براي اينكه بوي پياز شما را ناراحت نكند و اشك از چشمان شما جاري نشود مي توانيد پياز را زير آب شير پوست بگيريد يا اينكه پياز را در داخل ظرف بزرگ آب قرار دهيد و درآب آنرا پوست بكنيد .

 

 

 

آشنایی با خواص نعناع

Mint-leaves-2007

 

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و … محسوب می شود.

سیستم گوارشی را تسکین می دهد و در رفع گاز معده کمک می کند.

برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد. ▪ روغن طبیعی نعناع نیز خاصیت ضدعفونت، ضدالتهابی و ضدویروسی دارد.

ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از درخت نعناع، درمان موثری برای سرطان های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.

برگ نعناع با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می سوزاند.

روغن طبیعی نعناع، علایم معده درد، گرفتگی عضلانی و سندروم روده تحریک پذیر را تسکین می دهد و در نتیجه عضلات نرم و شل می شوند.

اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) موجود در این گیاه علایم گرفتگی بینی را تسکین می دهد و باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. برگ درخت نعناع عارضه های آسم و آلرژی را برطرف می کند.

این گیاه که منبع عالی بتاکاروتین است، قدرت دید را بهبود می دهد، با آکنه مقابله می کند و به پوست نرمی و طراوت می بخشد.

برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیش گیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می شود.

چای نعناع از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیش گیری می کند.

برگ این گیاه به میزان چشمگیری پرمویی در بعضی از قسمت های بدن را که در زنان به علت نبود توازن هورمونی شایع است، درمان می کند.

ویتامین C و بتاکاروتین موجود در آن، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال های آزاد را از بین می برد، استحکام غشایی سلولی را حفظ می کند و در نتیجه خطر بیماری های قلبی و سرطان و … را کاهش می دهد.

کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، منگنز و روی موجود در نعناع نقش مهمی در حفظ فعالیت های سوخت و ساز بدن دارد.

فیبر غذایی موجود در آن، احساس سیری و سلامتی روده ای ایجاد می کند و یبوست و بواسیر را تسکین می دهد.

چای نعناع علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می کند.

سکسکه و گوش درد را برطرف می کند.

خمیر نعناع تهیه شده با آب و برگ نعناع، برای درمان مسمومیت غذایی کاربرد دارد. ▪ برگ های له شده آن برای سفید کردن دندان موثر است.

بخور روغن نعناع آرامش بخش است.

 

 

 

آشنایی با خواص کرفس

 

karafs

تقویت کننده دستگاه گوارش

از دیگر خواص کرفس تقویت دستگاه گوارش است. کرفس ترکیباتی دارد که به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و شما را از ابتلا به سرطان های روده و معده دور نگه می دارد.

خواص کرفس برای درمان یبوست
کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.

آرامش اعصاب
اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را بیشتر در برنامه غذایی تان بگنجانید.از دیگر خواص کرفس میتوان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد.

خواص کرفس برای لاغری

از جمله فواید آب کرفس میتوان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. اگر اضافه وزن دارید به جای دنبال کردن رژیم های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید. بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می رسید.

خواص آب کرفس

یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از خواص کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویزه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است. از ساقه ها و برگ های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می کند.

 

برگ كرفس و هزار خاصيت

بسياري از افراد هنگام درست كردن خورش كرفس برگ آن را دور مي‌ريزند درحالي‌كه بسياري از مواد مفيد و ويتامين‌ها در برگ آن نهفته است. شما مي‌توانيد برگ آن را هم خورد كرده و در خورش بريزيد تا ضمن ايجاد غلظت، از مزاياي آن نیز بهره‌مند شويد.

البته فراموش نكنيد كه در صورت استفاده از برگ كرفس هنگام آب‌گيري، كمي آب پرتقال يا هويج به آن اضافه كنيد تا اندك مزه تلخ آن از بين برود. برگ كرفس حاوي ويتامين A است و آهن، اسيد فوليك و كلسيم دارد. جوشانده برگ كرفس هم باعث باز شدن صداي گرفته مي‌شود و براي درمان به كار مي‌رود، ضمن آنكه مي‌توانيد از برگ كرفس در انواع كوكو يا سالاد استفاده كنيد.

 

 

 

آشنایی با خواص جعفري

jafari

 

تخم جعفري از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است .

 1) ضد نفخ شكم است .

 2) شريان ها و رگ ها راتميز مي كند .

 3) ادرار آور و قاعده آرو است .

 4) براي درمان تب نوبه بكارمي رود .

 خواص ريشه جعفري

 1) ريشه جعفري اشتها آور است .

 2) ادرار آور و قاعده آور است .

 3) سنگ كليه را دفع مي كند .

 4) براي درمان اسهال بايد 20 گرم ريشه جعفري را در يك ليتر آب دم كرده و تنقيه كنيد .

 5) دم كرده ريشه جعفري براي درمان تنگي نفس بكار مي رود.

 6) براي درمان سرخك مفيد است .

Check Also

خورش قیمه ایرانی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که میتوانید براحتی در منزل تهیه کنید قیمه است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *