طرز تهیه سالاد میوه با سس مرکبات


سالاد میوه با سس مرکبات2

سالاد میوه به خصوص در فصل تابستان جای خود را میان عصرانه های محبوب باز می کند. این سالاد به دلیل داشتن میوه های تازه انواع ویتامین ها را در خود جای داده است. سس مرکبات را می توانید به مقدار بیشتری تهیه کرده و آن را برای مصارف دیگر نیز کنار بگذارید.

 

سالاد میوه با سس مرکبات

مواد لازم برای سالاد میوه با سس مرکبات:

  • توت فرنگی ورقه شده 1 پیمانه
  • کیوی 1 عدد
  • پرتقال 2 عدد متوسط
  • آناناس 1 پیمانه
  • برای سس:
  • موز 1 عدد متوسط
  • شیر نارگیل پرچرب 4/1 پیمانه
  • پرتقال 1 عدد متوسط
  • وانیل 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه سالاد میوه با سس مرکبات:

برای سالاد:

توت فرنگی، کیوی، برش های پرتقال و آناناس را خرد کنید و در یک کاسه با هم مخلوط کنید.

برای سس مرکبات:

در یک مخلوط کن، موز، شیر نارگیل، برش های پرتقال و عصاره نارگیل را مخلوط کنید.

سس را روی سالاد بریزید و سرو نمایید.

توت فرنگی

خواص توت فرنگی

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.

این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید. این میوه جزو 20 میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط 8 عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از 1 پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم.

مصرف توت فرنگی چه خاصیت و فایده درمانی دارد؟

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله توت فرنگی فوایدی بی پایان در پی دارد. با خوردن خوراکی های گیاهی، خطر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. همچنین مصرف مقادیر بالای میوه و سبزیجات برای سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن مفید می باشد.

بیماری قلبی و توت فرنگی – مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا 32 درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد.

همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.

سکته مغزی و توت فرنگی – آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

سرطان و توت فرنگی – همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.

فشارخون و توت فرنگی –  بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.

یبوست و توت فرنگی – مصرف خوراکی هاییکه پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

دیابت و توت فرنگی – توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

بارداری و توت فرنگی – دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

افسردگی و توت فرنگی – فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

حافظه کوتاه مدت و توت فرنگی – مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.

خواص و فواید درمانی توت فرنگیخطرات و احتیاط ها در مصرف توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چراکه هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.

بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عموما تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد میبایست به اندازه و مناسب مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.

کیوی

خواص کیوی

اگر تا به حال پرتقال را فقط به خاطر ویتامین ث بالای آن و پیشگیری از سرماخوردگی مصرف می‌كردید می‌توانید كیوی را جایگزین آن كنید. ویتامین ث موجود در كیوی ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیمو ترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است.

كیوی در اصل متعلق به كشور چین است، اما اكنون مردم سراسر دنیا این میوه را مصرف می‌كنند. ایتالیا، نیوزلند، چین، فرانسه و ژاپن جزو بزرگ‌ترین تولیدكنندگان كیوی محسوب می‌شوند. این میوه به نام‌های متعددی نامیده می‌شد تا این ‌كه در سال ۱۹۵۹ نام كیوی برای آن انتخاب شد (كیوی برگرفته از نام پرنده بی‌پرواز بومی نیوزلند است). در سال ۱۹۷۴ نام كیوی به صورت نام رسمی تجاری این میوه درآمد.

 

كیوی چه دارد

كیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین ث است و مقدار ویتامین ث آن از پرتقال نیز بیشتر است. همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است. كیوی همچنین دارای ویتامین A، ای ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳ فولیك اسید و سایر ویتامین‌های گروه ب است. كیوی از میوه‌های بسیار كم‌كالری است. در ۱۰۰گرم كیوی ۶۱ كالری وجود دارد و از جهت میزان كالری همردیف زردآلو و نارنگی است. در ۱۰۰ گرم كیوی ۳۳۱ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶ میلی‌گرم كلسیم و۴۰ میلی‌گرم فسفر وجود دارد. مقدار پتاسیم آن از موز كمتر است، اما در مقابل از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است همچنین دارای مس، آهن و فسفر است.

 

پشمالوی پرخاصیت‌

كیوی این میوه پرزدار، دارای مواد غذایی بالا و میزان كالری بسیار پایینی است، به این خاطر در رده میوه‌های بسیار مفید قرار دارد. این میوه به دلیل خاصیت كاهندگی كه بر سطح‌تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می‌كاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سكته‌ها جلوگیری می‌كند.كیوی با داشتن آنتی‌اكسیدان فراوان خاصیت ضدسرطانی بسیاری دارد و امكان مبتلا شدن به بعضی از سرطان‌ها را كاهش می‌دهد.

مصرف هویج می‌تواند از ضعیف شدن بینایی جلوگیری كند. حتما این جمله را بارها شنیده‌اید، اما شاید تا به حال نشنیده باشید كه كیوی هم چنین خاصیتی دارد. كیوی با داشتن پیش‌سازهای ویتامین آ همچنین ویتامین ای و ث موجب حفظ سلول‌های دستگاه بینایی می‌شود. ویتامین ث موجود در كیوی موجب تقویت سیستم حفاظتی بدن می‌شود. كیوی منبع خوبی برای پتاسیم و كلسیم است. پتاسیم باعث كاهش فشار خون می‌شود. كیوی ادرارآور است. به علت كالری پایین افرادی كه تصمیم به كاهش وزن خود دارند می‌توانند این میوه را مصرف كنند.

بعد از خوردن غذاهای گوشتی قدری اسید معده خنثی می‌شود. در این شرایط آنزیم‌های كیوی می‌توانند مدت كوتاهی فعالیت كنند و این زمان كافی است كه مواد پروتئینی به وسیله این آنزیم‌ها به قطعات كوچك‌تر و قابل هضم تبدیل و تجزیه شوند. این امر، عمل هضم غذاهای سنگین در معده را آسان می‌كند، لذا خوردن كیوی به همراه غذاهای گوشتی برای هضم آسان‌تر غذا توصیه می‌شود.

 

چند نكته

۱- كیوی خام نیز دارای مقادیر زیادی آنزیم به نام پاپایین است كه از نظر تجاری برای نرم كردن گوشت مفید است، اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژ‌ی‌زا باشد. بویژه افرادی كه به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.

۲- كیوی را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری كرده، آن ‌را به مدت چند روز ذخیره كنید.

۳- ‌هرگز كیوی را كنار سیب و گلابی قرار ندهید. كیوی به هنگام رسیدن مقداری گاز اتیلن از خود متصاعد می‌كند این گاز باعث رسیدن میوه‌های دیگری چون سیب و گلابی می‌شود، لذا نباید محل نگهداری كیوی با سایر میوه‌ها یكی باشد.

۴- در هنگام خرید كیوی اگر بر اثر فشار جزئی، نرمی زیر دستان خود احساس كردید از خریدن آن صرف‌نظر كنید.

۵-‌ كیوی دارای اگزالات است. این تركیب می‌تواند موجب سنگ كلیه شود. به این علت این میوه برای افرادی كه مستعد سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا هستند باید با احتیاط مصرف شود.

۶- اگزالات موجود در كیوی مانع جذب كلسیم می‌شود. به این علت بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نكنید تا مانع جذب كلسیم نشود.

۷- كیوی طلایی دارای پوستی نرم و برنزی رنگ بوده و گوشت آن به رنگ طلایی است. ارزش تجاری این نوع كیوی از انواع سبز بیشتر است.

۸- كیوی را می‌توانید حلقه كرده و خشك كنید و به جای خوردن چیپس، كیوی خشك شده میل كنید.

پرتقال

خواص پرتقال

ریشه پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) می باشد و یک میوه پیوندی است که در دوران باستان احتمالا با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش داده شد.

پرتقال از خانواده Rutaceae بوده و به انگلیسی Orange نامیده می شود. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیایی ها از قرن ۱۱ میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند.

برای همین هم در بسیاری از زبان های دنیا (یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد.

البته ریشه لغت انگلیسی (Orange) از نارنگ (سانسکریت) آمده و هم ریشه لغت نارنج (فارسی) و لغتهای مشابه در ارمنی، اسپانیایی، عربی و غیره می باشد. در بعضی زبانها هم (نظیر هلندی و آلمانی) آن را سیب چینی (بواسطه مبداء این میوه) می خوانند

معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروفترین مکان های پرورش آن درجهان می باشد که پرتغال بیروتی آن نیز معروف است.

جاى تعجب نیست اگر بگوییم پرتقال ها یکى از محبوب ترین میوه هاى جهان هستند. این میوه نارنجى و خوشرنگ از زمستان تا تابستان در دسترس است و براى تهیه دسرها و حتى برخى از غذاها از آن استفاده مى شود.

یک لیوان آب پرتقال هم نوشیدنى خوشمزه و دلچسبى است که خوردن آن در طول روز به سلامت و شادابى شما کمک مى کند. بنابراین از خوردن پرتقال ها لذت ببرید و این میوه مقوى و خوش طعم را در میان وعده هاى غذایى خود بگنجانید. مانند سایر میوه ها، پرتقال هم حاوى عناصر و ترکیبات ارزشمندى است که به پیشگیرى از انواع و اقسام بیمارى هاى رایج کمک مى کند، از جمله انواع سرطان هاى گوارشى مانند سرطان معده، مرى، لوزالمعده و…

کلاً میوه‌های پاییزی و زمستانی سرشار از ویتامین C هستند و مرکبات در صدر لیست این میوه‌ها قرار دارند. پوست کلفت مرکبات از ویتامین C در برابر هوا و نور محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد از بین برود. خوشبختانه مرکبات میوه‌ها مقاومی هستند و حتی مدت‌ها بعد از چیده شدن هم سالم و قابل‌استفاده باقی می‌مانند.

پس برای اینکه ویتامین C مورد نیاز بدنتان را به خوبی جذب کنید از مصرف مرکبات غافل نشوید. این ویتامین سیستم ایمنی بدنتان را قوی کرده و شما را از گزند بیماری‌ها دور می‌کند.

به جز ویتامین C که بسیار حساس می‌باشد، آب مرکبات تقریباً از تمام آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود میوه‌ها برخوردار هستند. آب مرکبات صنعتی نیز قابل‌اعتماد هستند به خاطر اینکه در بخش صنعتی مرکبات با پوست آبگیری می‌شوند. و ویتامین‌ها کمابیش پاستوریزه شدن را بهتر تحمل می‌کنند و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. برای همین هم می‌توان گفت که آب مرکبات موجود در پاکت‌ها و شیشه‌ها کمابیش خواص خود میوه‌ها را حفظ کرده‌اند و تا حدودی حاوی همان ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

ارزش غذایی پرتقال

باید بگوییم که صد گرم پرتقال بدون پوست حاوی ارزش غذایی زیر می‌باشد:

کالری 47

چربی 0

کلسترول 0

گلوسید 12 گرم

فیبرهای غذایی 2 گرم

پروتئین 1 گرم

ویتامین آ 225 واحد بین‌المللی برابر با 4 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین

ویتامین ث 53.2 میلی گرم معادل 89 درصد نیاز روزانه‌ی ما

ویتامین ای 0.2 میلی گرم معادل یک درصد نیاز روزانه

تیامین (ویتامین ب١) 0.1 میلی گرم معادل 6 درصد نیاز روزانه

نیاسین (ویتامین ب٣) 0.3 درصد معادل 3 درصد نیاز روزانه

ویتامین ب 6 0.1 میلی گرم معادل 3 درصد نیاز روزانه

فولات (ویتامین ب٩) 30 میکروگرم معادل 8 درصد نیاز روزانه

اسید پانتوتنیک 3 میلی گرم

کولین 8.4 میلی گرم

کلسیم 40 میلی گرم معادل 4 درصد نیاز روزانه

آهن 0.1 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

منیزیم 10 میلی گرم معادل 2 درصد نیاز روزانه

فسفر 14 میلی گرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

پتاسیم 181 میلی گرم برابر 5 درصد نیاز روزانه

سلنیوم 0.5 میکروگرم معادل 1 درصد نیاز روزانه

آب 86.7 گرم

* مواد مغذی پرتقال :

نتایج پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد مواد مغذی موجود در پرتقال خواص درمانی دارند. این مواد مغذی عبارتند از فلاوونون‌ها، آنتوسیانین‌ها، اسید هیدروکسی سینامیک و یک گونه ای از پولیفنول‌ها. زمانی که این مواد مغذی در کنار ویتامین C موجود در این میوه قرار می‌گیرد خواص درمانی آن بیشتر می‌شود.

نتایج همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این مواد مغذی خواص ضد التهابی دارند و همچنین قادرند فشار خون و میزان کلسترول را کاهش دهند.

توجه داشته باشید بیشتر این مواد مغذی در پوست و لایه‌ی گوشت سفید داخل آن قرار دارند تا در قسمت آبکی آن. برای همین زمانی که آب این میوه گرفته می‌شود بیشتر این مواد مغذی از بین می‌رود.

مرکبات نیز همانند میوه‌ها و سبزیجات دیگر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مرکبات از ابتلا به سرطان معده (دومین سرطان شایع در سرتاسر جهان) و سرطان گلو جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر ترپنهای مرکبات آنزیم‌های مقابله‌کننده با عوامل سرطان زا را فعال تر می‌کنند.

باید بدانید که مرکبات حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است. اسیدفولیک باعث کاهش میزان هموسیستئین خون می‌شود. این اسیدآمینه یکی از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را بالا می‌برد.

منابع:
سایت نوشیدنی
دکتر سلام

Check Also

سالاد نودل اسپایسی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین سالاد هایی که میتوانید در منزل تهیه کنید سالاد نودل اسپایسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *