طرز تهیه بیسکویت شکل حیوانات

بیسکویت-شکل-حیوانات

 

بچه ها علاقه ی زیادی به انواع بیسکویت دارند و این بیسکویت شکل حیوانات که بدون مغز، بدون لبنیات و بدون گلوتن تهیه می شود برای آن دسته از بچه هایی که به لاکتوز موجود در شیر یا گلوتن موجود در غلات حساسیت دارند نیز گزینه ی مناسبی است.

مواد لازم برای بیسکویت شکل حیوانات :

تخمه آفتابگردان 1 پیمانه

تخم کتان 4/1 پیمانه

نارگیل رنده شده 4/1 پیمانه

عسل 1 قاشق غذاخوری

نمک کمی

آب سرد 4/1 پیمانه

طرز تهیه بیسکویت شکل حیوانات :

تخمه آفتابگردان پوست کنده را داخل یک غذاساز یا مخلوط کن بریزید و آسیاب کنید تا به بافت آرد درشت دانه برسد. آرد تخمه را در یک کاسه بریزید و باقی مواد را بریزید و با یک قاشق هم بزنید. 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. خمیر را با قاشق روی کاغذ روغنی بریزید. روی آن را با یک کاغذ روغنی دیگر بپوشانید و با وردنه پهن کنید تا به ضخامت نیم سانتی متر برسد. با قالب برش دهید. برش ها را داخل سینی فر چرب شده بچینید. 15 دقیقه در فر با دمای 300 درجه فارنهایت بپزید. از فر بیرون بیاورید و روی توری فلزی خنک کنید. این بیسکویت ها اگر با ماست سرو شوند بسیار خوشمزه می شوند.

تخمه آفتابگردان

 

خواص تخمه آفتابگردان

محتویات:

تخمه آفتابگردان یکی از مغذی ترین دانه های طبیعی است که مصرف آن باعث دریافت مقادیر مناسبی از ویتامین های E، B۱، B۶، فسفر، منگنز، مس، تریپتوفان، منیزیم، سلنیوم و فولات در بدن می شود. هر یک چهارم فنجان از این تخمه، می تواند ۱۱ درصد نیاز بدن به انرژی را تامین بکند. ۱۰۰ گرم مغز تخمه آفتابگردان، حدود ۵۸۰ کیلوکالری انرژی دارد.

مزایا: تخمه آفتابگردان، سرشار از ویتامین E، نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی است. ویتامین E با عبور از رگ های خونی، جلوی تجمع چربی در دیواره های عروق را می گیرد و رادیکال های آزاد سر راه خود را هم تخریب می کند. به همین دلیل هم این دانه مغذی، یکی از میان وعده های مفید برای آنهایی است که به سلامت قلب و مغز خود اهمیت می دهند و می خواهند جلوی حمله و سکته های ناگهانی را بگیرند. تخمه آفتابگردان، ماده ای به نام فیتوسترول هم دارد و بنابراین، مصرف حجم متعادلی از آن در طول ماه، باعث پیشگیری از افزایش فشار خون می شود. ضمن اینکه همین خاصیت تخمه آفتابگردان است که جلوی تشدید علایم یائسگی را می گیرد و باعث می شود متخصصان به خانم های یائسه و آنهایی که در شرف یائسه شدن هستند، توصیه بکنند اگر می توانند، روزی حدود ۱۰ عدد تخمه آفتابگردان بخورند. نکته دیگر اینجاست که منیزیم فراوان موجود در تخمه آفتابگردان، می تواند باعث تخفیف علایم آسم شود؛ فشار خون را پایین بیاورد، از تشدید یا ابتلا به حمله های میگرنی جلوگیری کند و درنهایت، بازهم شانس ابتلا به حمله های قلبی را کم کند. این را هم یادتان باشد که سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیشگیری از پیشرفت سلول های سرطانی در بدن بشود.

 

تخم کتان

خواص تخم کتان

یکی از دانه هایی که شاید عده ی زیادی در رابطه با آن اطلاعاتی نداشته باشند ، تخم کتان است. این دانه سرشار از خواص باور نکردنی است. یکی از تاثیرات آن رساندن فرد به تعادل و تناسب وزنی می باشد ، در ادامه در مورد دیگر خواص این دانه صحبت خواهیم کرد.

تخم کتان یا همان بذرکتان به رنگ های زرد و قهوه ای تیره در بازار موجود است و هر ۱۴ گرم (۲ قاشق غذاخوری) از این دانه مغذی حاوی حدود ۱۳۳ درصد امگا۳، ۵/۱۷ درصد منگنز، ۱۵ درصد فیبر و ویتامین B۱، ۱۴ درصد منیزیم، ۵/۱۲ درصد تریپتوفان، ۹ درصد فسفر، ۵/۸ درصد روی و ۷۴ کیلوکالری انرژی است…

به همین دلیل هم این دانه که سرآمد تمام مغزها و دانه ها از نظر ریزمغذی های مختلف است، لقب «ارباب مغزها و دانه ها» را به خود اختصاص داده است.

گیاه کتان از گذشته های بسیار دور در کشورهایی مانند مصر کشت و برای تهیه لباس از آن استفاده می شده است. حدود ۳ هزار سال پیش، ساکنان گرجستان کنونی کشف کردند که دانه یا بذر این گیاه، خوراکی است و خواص درمانی هم دارد.

پس از گرجستان، کشت گیاه کتان برای استفاده از بذر آن در کشورهای اروپایی و شمال آمریکا رواج یافت و امروزه محققان، با انجام تحقیقات و بررسی های فراوان آزمایشگاهی، به نتایج جالبی درباره خواص بذرکتان رسیدند؛ نتایجی که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

کتان و سرطان

نتیجه تحقیقات جدید پژوهشگران کانادایی نشان می دهد مصرف منظم دانه کتان می تواند به دلیل حجم بسیار بالای اسیدهای چرب امگا۳ موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و کولون را تاحد چشمگیری کاهش دهد. بررسی مصرف منظم بذرکتان در حیوانات آزمایشگاهی ثابت کرده ریزمغذی های فراوان موجود در این دانه گیاهی، به اندازه قابل توجهی جلوی رشد و انتشار تومورهای سرطانی را در آنها می گیرد.

کتان و کلسترول

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می گویند اسیدهای چرب امگا۳ موجود در بذرکتان می توانند با کنترل ضربان قلب و پیشگیری از التهاب قلبی عروقی، باعث حفظ سلامت قلب بشوند. به همین دلیل مصرف روزانه

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند. این پژوهشگران ثابت کرده اند مصرف منظم بذرکتان با کاهش فشارخون و در نتیجه حفظ بیشتر سلامت قلب هم در ارتباط است. محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آنها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. این دانه مغذی به کاهش کلسترول و چربی بد خون یا همان LDL در افراد مبتلا به چاقی، دیابت و مشکلات متابولیک هم کمک می کند و به این ترتیب، شانس گرفتگی عروق و ابتلا به ناراحتی های قلبی را در آنها کاهش می دهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی ۴ قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

کتان و دیابت

پژوهشگران انگلیسی با تحقیق روی صدها فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بررسی نتیجه تست A۱C آنها به این نتیجه رسیدند مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری دانه خام کتان، تاحد زیادی باعث افزایش پاسخ دهی بدن آنها به دارو، کاهش قند و کلسترول خونشان می شود.

کتان و یائسگی

نتیجه تحقیقی که روی تعدادی خانم یائسه انجام و در سال ۲۰۰۷ هم در بیشتر مقاله ها و مجله های علمی دنیا منتشر شد، نشان می دهد مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری بذرکتان خام که با غلات سبوس دار و مقداری ماست مخلوط شده است، می تواند احتمال ابتلا به گرگرفتگی های دوران یائسگی را تا ۵۷ درصد کاهش دهد. البته به شرطی که خانم های یائسه، حداقل روزی ۲ بار این ترکیب را مصرف کنند! این کاهش گرگرفتگی ها از حدود ۱ تا ۲ هفته بعد از مصرف معجون بذرکتان شروع می شوند. این در حالی است که مصرف دانه کتان تاثیر چندانی در کاهش گرگرفتگی های پیش از یائسگی یا گرگرفتگی های ناشی از ابتلا به سرطان پستان ندارد.

کتان و آلرژی

ریزمغذی های موجود در بذرکتان می توانند برای تسریع روند درمان برخی بیماری های التهابی خاص مانند آسم، آلرژی و پارکینسون هم مفید باشند.

محققان می گویند که ترکیب های موجود در این دانه کتان، جلوی رهاسازی عوامل التهابی و آلرژی زا را در بدن می گیرند و احتمال واکنش های التهابی را در انسان ها کم می کنند. این ترکیب ها با پیشگیری از آزادسازی عوامل آلرژی زا و التهابی، جلوی تشکیل پلاک در رگ های خونی را هم می گیرند و به این ترتیب، بازهم به نوعی دیگر باعث حفظ سلامت سیستم قلب و عروق ما می شوند.

منابع:
سایت نوشیدنی
دکتر سلام

Check Also

شیرینی مرنگ پشمکی ویژه

امروز قصد داریم یک شیرینی ویژه را به شما عزیزان آموزش دهیم. در ادامه مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *