طرز تهیه شکلات گلاسه

شکلات گلاسه

گلاسه ها که در طعم های مختلفی تهیه می شوند از انواع نوشیدنی های کافی شاپی هستند که بر پایه بستنی تهیه می شوند. نوشیدن یک لیوان شکلات گلاسه به خصوص در فصل داغ تابستان شما را خنک می کند و شکلات موجود در این گلاسه به آن خاصیت طراوت بخشی و نشاط آوری نیز می دهد.

مواد اولیه شکلات گلاسه:

  • پودر کاکائو برای تزئین
  • بستنی شکلاتی 1/2 لیوان
  • خامه 2 ق غذاخوری
  • شیر کاکائو سرد 1/2 لیوان
  • سس شکلات یا شکلات آب شده 2 ق غذا خوری

 

طرز تهیه شکلات گلاسه:

دیواره های لیوان را با سس شکلات یا شکلات آب شده تزیین کنید ( سس شکلات را داخل لیوان بریزید و لیوان را بچرخانید تا دیواره های داخلی لیوان به شکلات آغشته شود ).

بستنی شکلاتی را داخل لیوان قرار دهید و شیر کاکائو را روی بستنی بریزید سپس خامه اضافه کنید و روی خامه را با پودر کاکائو تزیین نمایید.

نکته ها : در صورت تمایل میتوانید باز هم مقداری بستنی در کنار خامه اضافه کنید ، همچنین میتوانید از بیسکوییت های رولی و … برای تزیین بیشتر شکلات گلاسه استفاده کنید.

شیر

خواص شیر

نمیدانم باور کنید یا نه، شیر به عنوان یک مهار کننده اشتها است. موها را براق و نرم  میکند. مواد مغذی  موجود در شیر موها را سالم و قوی نگه می دارد. پروتئین ها و چربی های موجود درشیر برای تقویت مو فوق العاده خوب است، کلسیم  در رشد مو تاثیر دارد و از ریزش مو جلوگیری میکند. شیر همچنین حاوی ویتامین A، B6، بیوتین و پتاسیم، است که موها را براق میکند

کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است.

فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند.

اما مهم‌ ترین خواص آن به قرار زیر است:

* نوشیدن شیر در بهبود علایم قاعدگی که با نام سندرم پیش از قاعدگی معروف است، نقش به سزایی دارد. بسیاری از خانم ‌ها قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه‌هایی از جمله افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد می ‌شوند. این افراد باید بدانند که مصرف شیر می ‌تواند این نشانه‌ها را تسکین دهد.

* شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم ‌تر لازم است. این نوشیدنی چون کلسیم فراوان دارد، مصرفش به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان ها و تقویت رشد موها و پیشگیری از ریزش آن ها می ‌شود. وجود کلسیم به همراه ویتامین A ، ویتامین های گروه B و پتاسیم مانع از نرم و نازک شدن موها می ‌شود و به درخشان شدن آن ها کمک فراوان می‌ کند.

* مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف روزانه شیر به همراه میوه‌ها و سبزیجات، هم در بچه‌ها و هم در بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می‌ شود.

اگر چه هنوز مکانیسم آن مشخص نیست، اما به نظر می‌‌ رسد که کلسیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین شیر نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

* تحقیقات زیادی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر و لبنیات، خطر بیماری‌ های قلبی ‌عروقی را کاهش می ‌دهد. مردانی که بیشتر از دیگران شیر مصرف می‌ کنند، کمتر دچار حملات قلبی می ‌شوند. همچنین مصرف شیر کم‌ چرب به دلیل سرشار بودن از کلسیم میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و میزان کلسترول خوب را بالا می برد، اما فراموش نكنید كه منظور ما از شیر، نوع كم چرب آن است.

* برخلاف تصور عموم، دیده شده است، افرادی که از شیر کم‌ چرب استفاده می‌ کنند، لاغرتر از سایرین هستند. شما می ‌توانید با مصرف شیر و لبنیات کم ‌چرب میزان کالری دریافتی تان را تحت کنترل داشته باشید تا از بروز چاقی، مخصوصا چاقی شکم پیشگیری شود.

* از آنجا که دوران نوجوانی و کودکی، مرحله ی خیلی مهم در سلامت جسمانی و روانی فرد است، رژیم غذایی سرشار از لبنیات و شیر در این دوران پایه ‌گذار دوران جوانی و میانسالی و حتی سالمندی سالم تر به حساب می آید.

به علاوه، مطالعات نشان می ‌دهد کودکانی که روزانه شیر مصرف می‌ کنند، از سایر کودکانی که علاقه‌ای به خوردن آن ندارند، باهوش ‌ترند.

* شیر دشمن دیابت نوع دوم است. محققان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف منظم لبنیات و شیر کم‌ چرب می ‌تواند خطر بروز دیابت نوع دوم را در بزرگسالان پایین آورد.

* با شیر به جنگ سرطان برویم. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان ‌دهنده تاثیر شیر بر پیشگیری از سرطان بوده‌اند. نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطان‌های پستان و روده بزرگ به اثبات رسیده است. طبق تحقیقات دانشمندان سوئدی، مردانی که روزانه 5/1 لیوان شیر می‌ خورند، 35 درصد کمتر احتمال دارد كه به سرطان روده بزرگ مبتلا ‌شوند.

* یک رژیم غذایی خوب و سالم نقش مهمی در سلامت سالمندان دارد و حتی به آن ها کمک می ‌کند که برای مدت طولانی‌ تری زندگی شاد و فعالی داشته باشند و از شر بسیاری از بیماری ‌ها در امان بمانند.

مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه ‌گذار استخوان ‌هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود.

* همان طور که می دانید در دوران بارداری و شیردهی، نیازهای غذایی مادر افزایش پیدا می‌ کند، بنابراین مادران باردار در این دوران مخصوصا در سه‌ ماهه دوم و سوم باید میزان بیشتری کالری، پروتئین، انواع ویتامین‌ و کلسیم مصرف کنند.

شیر از آن دسته مواد غذایی است که مادران باردار به آن نیاز بیشتری دارند.

کاکائو

خواص کاکائو

تركيب هاي موجود در كاكائو مي توانند در كاهش فشارخون موثر باشند.کاکائو به عنوان دارویی انرژی‌بخش، شادی‌آفرین و تقویت‌کننده قلب نیز شناخته می‌شود.

محققان دانشگاه مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج، شکلات و کاکائو را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند. به عنوان مثال، کاکائوی تلخ حاوی مواد شیمیایی چون فلاوونوئیدها و تئوبرومین است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و میزان کلسترول خون را کم می‌کند. آنها در بررسی‌ها نشان دادند که کاکائوی شیری و معمولی با وجود مواد مفیدی که دارند، حاوی مقادیر بالایی شکر هستند که بخش مفید آن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، از این رو، توصیه می‌کنند افراد برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از فواید کاکائو، نوع تلخ آن را مصرف کنند که فاقد قند بوده یا قند بسیار پایینی دارد.

ولی با وجود این، محققان بر این باورند که مصرف روزانه یک تکه کاکائو می‌تواند سلامتی بدن را تضمین کند و نیاز مراجعه به پزشک را تا حد بسیار بالایی کاهش دهد. ازجمله فواید شکلات و کاکائو برای بدن می‌توان به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی، جلوگیری از خطر آفتاب‌سوختگی‌های شدید، تقویت حافظه به دلیل فلاوونوئید موجود در آن، ایجاد حس آرامش و تحریک‌کننده اشتها اشاره کرد. مصرف کاکائو به‌خصوص در سالمندانی که دچار تصلب شرایین و گرفتگی‌های عروق می‌شوند، می‌تواند موثر بوده و پمپاژ قلب را تقویت کند. در واقع، عملکرد قلب و عروق در سالمندانی که از رژیم غذایی سرشار از فلاوونوئید مصرف می‌کنند، به مراتب کمتر بوده و کاکائو نیز ازجمله موادی است که مقدار بالایی از این ماده را در خود دارد.

در واقع، تاثیر شگفت‌انگیز کاکائو را روی سلامت قلب و عروق نمی‌توان نادیده گرفت به‌طوری که محققان در مطالعات خود به نتایج جالبی دست یافتند که نشان می‌دهد افرادی که مصرف روزانه کاکائو را در دستور کار رژیم غذایی خود دارند، نسبت به سایر افراد تا حد قابل ملاحظه‌ای کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون قرار می‌گیرند. کاکائوی تلخ سرشار از موادی موسوم به «تئوبروما» است که نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و فواید خاص خود را دارد و محققان اثر آن را روی سلول‌های قلبی و عروق خونی به وضوح کشف کرده‌اند. کاکائوی تلخ با خلوص 70 تا 80 درصدی، کالری نسبتا پایینی دارد و در مقایسه با کاکائوهای شیری و معمولی کالری آن به مراتب کمتر است و پزشکان مصرف آن را توصیه می‌کنند. مصرف کاکائوی تلخ خطر بروز بیماری عروق محیطی را افزایش می‌دهد. این بیماری جریان خون را به دست‌ها و پاها کاهش می‌دهد و فرد مبتلا غالبا از گرفتگی‌های دردناک حین راه رفتن و ورزش کردن رنج می‌برد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به این بیماری که روزانه 40 گرم کاکائوی تلخ استفاده می‌کنند، عملکرد ماهیچه‌های آنها در راه رفتن 11 درصد بهبود داشته و 15 درصد طولانی‌تر از سایر مبتلایان قادر به راه رفتن هستند.

علاوه‌بر این، مصرف کاکائوی تلخ با کاهش فشار خون ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر، مصرف مداوم کاکائوی تلخ می‌تواند فشار خون بالا را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین مطالعات صورت گرفته توسط محققان فنلاندی حاکی از آن است که این ماده مغذی می‌تواند خطر بروز سکته قلبی را در افراد در معرض خطر و افرادی که دچار تصلب شرایین هستند، کاهش دهد. احتمال بروز سکته در کسانی که در طول هفته 63 گرم کاکائوی تلخ می‌خورند تا حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، مبتلایان به کلسترول بالا که از کاکائوی تلخ استفاده می‌کنند، مقدار این چربی مضر در بدن آنها تا 12 درصد کم می‌شود و از سوی دیگر، کلسترول خوب HDL خون بالا می‌رود که درنهایت سلامت قلب و عروق را به دنبال دارد.

کاکائو و میگرن

با توجه به فواید فراوانی که این ماده خوشمزه دارد، پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که مستعد ابتلا به سردردهای میگرنی هستند، نباید از این ماده محرک استفاده کنند. کاکائو به خودی خود عامل مستعدی برای شروع سردردهای میگرنی به شمار می‌رود.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *