طرز تهیه اسموتی هندوانه و نعنا


اسموتی هندوانه و نعنا

اسموتی ها از سالم ترین انواع نوشیدنی های سرد به شمار می آیند. این اسموتی هندوانه و نعنا به دلیل داشتن هندوانه به میزان بالایی در برطرف کردن تشنگی و گرمازدگی فصل داغ تابستان مؤثر است. همچنین منبع سرشار ویتامین ث و آنتی اکسیدان ها به شمار می رود.

مواد اولیه اسموتی هندوانه و نعنا:

  1. هندوانه بمیزان دلخواه
  2. برگ نعنا چند برگ به دلخواه

 

طرز تهیه اسموتی هندوانه و نعنا:

به میزان علاقه و یا مصرف خود میتوانید مقداری هندوانه تهیه کرده و در فریزر قرار دهیه تا کاملا خنک و یخی شود و سپس هندوانه ی خنک را در مخلوط کن یا میکسر ریخته و کاملا مخلوط نمایید تا به صورت یک مایع غلیظ در بیاید.

می توانید چند برگ درشت نعناع هم به ان بیفزایید تا طعم بهتری پیدا کند و بدین صورت اسموتی هندوانه و نعناع خواهید داشت ، سپس در لیوان های مورد نظر می توانید مقداری تکه های کوچک هندوانه را اضافه کرد و این اسموتی هندوانه را روی ان بیریزید . در صورت تمایل میتوانید از چند قطره لیموی تازه نیز استفاده نمایید .

 

نعناع

خواص نعناع

این گیاه علایم گرفتگی بینی را تسکین می دهد و باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. برگ درخت نعناع عارضه های آسم و آلرژی را برطرف می کند.

بعضی از سبزی ها خواص درمانی برای بیماری های خاصی دارند که مزیت استفاده از آن ها را بیشتر می کند. اکثر سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و کم خونی را درمان می کنند.بیماری آسم و تنگی نفس نیز را می توان با مصرف روزانه سبزیجات از بین برد.

بررسی ها نشان می دهند، استفاده از گیاه بابونه به صورت دمنوش و استنشاق بخار دم کرده بابونه در باز شدن مجاری تنفسی و کاهش علائم آسم بسیار موثر است.

نعناع و سوسن خاصیت باز کنندگی مجاری تنفسی را دارد. همچنین استفاده از شربت نعناع و دمنوش نعناع می تواند دستگاه گوارشی را باز کند ضمن اینکه استنشاق بخار دم کرده نعناع هم موجب کاهش اثرات آسم و تنگی نفس می شود ضمن اینکه شاهی هم دوای کم خونی است.

هندوانه

خواص هندوانه

هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد که برای ما ناشناخته است.

هندوانه منبع غنی ویتامینA ( به شکل بتاکاروتن ) و ویتامین C می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی بنام لیکوپن می باشد. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اکسیدانی قوی دارد. این آنتی اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند.

یک لیوان هندوانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامینC و ۱۴ در صد نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز که برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB۱ ،B۶ ،B۵ (اسید پانتوتنیک)، بیوتین (یک نوع ویتامین B ) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی است. پس می توان گفت که دارای ارزش غذایی بالایی است.

همچنین هندوانه دارای آب فراوان و انرژی کمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر کالری دارد که نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامتی بدن است.

مصرف روزانه این میوه از بروز ناراحتی قلبی پیشگیری می کند. ویتامین C و بتاکاروتن موجود در هندوانه مانع از بروز هر نوع سرطان می شود. لیکوپن هندوانه با سرطان و آرتریت مقابله می کند. توجه داشته باشید که مصرف منظم هندوانه، گوجه فرنگی و زردآلود مانع از بروز سرطان پروستات می شود.

هندوانه میوه ای انرژی زا و تقویت کننده بینایی است. ناراحتی های چشمی مربوط به سن را برطرف می کند. ماده موجود در آن به نام «نیترولین»، سموم بدن را دفع می کند. اسید نیتریک هندوانه کاهش دهنده فشار خون است. ویتامین B۶ در آن برای مغز بسیار مفید است.

منبع عالی پتاسیم است، که در کنترل فشار خون موثر است. مصرف چند برش هندوانه پس از شام، به خواب راحت کمک می کند. خطرات مربوط به آسیب های پوستی بر اثر نور خورشید را تا ۴۰درصد کاهش می دهد. پتاسیم آن، باعث دفع سموم و کاهش اسید اوریک در خون می شود و در نتیجه احتمال آسیب های کلیوی را کاهش می دهد.

 

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *