طرز تهیه اسموتی میوه ها


اسموتی میوه ها

اسموتی ها از سالم ترین و آسان ترین انواع نوشیدنی های خنک هستند که نوشیدن آن ها در فصل داغ تابستان از همه لحاظ برای سلامتی مفید است. این اسموتی میوه ها که با موز، بلوبری و انواع توت تهیه می شود منبع سرشار پتاسیم و آنتی اکسیدان به شمار می رود.

مواد لازم اسموتی میوه ها:

  • نصف فنجان انجیر
  • ۱عدد موز
  • ۱سوم فنجان بلوبری
  • ۱فنجان یخ
  • ۱فنجان شیربادام
  • ۱چهارم فنجان انواع توت

طرز تهیه اسموتی میوه ها:

تمامی مواد را باهم مخلوط می کنیم و کمی توت را برای تزیین روی اسموتی میریزیم.

انجیر

خواص انجیر

انجیر سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است. حاوی مقدار خوبی پتاسیم، آهن، مس و منگنز، كلسیم و فسفر و ویتامین‌های A و B1 و B2 است.انجیر در درمان و بهبود یبوست، سوء‌هاضمه، سرفه، برونشیت و آسم كاربرد دارد.

انجیر به دلیل داشتن فیبر موجود در خود در پاکسازی دستگاه گوارش نقش بسزایی ایفا می‌کند. از خواص این میوه، افزایش دهنده قوای جنسی، موثر در درمان بواسیر و نِقرِس و سردىِ مزاج و بوی بد دهان است.

انجیر تازه از میوه‌هایی است که حکما آن را بسیار به غذای مطلق نزدیک دانسته‌اند و این به این مفهوم است که از خوردن آن خون خوب با کیفیت معتدل پدید می‌آید.

این میوه از مواردی است که می‌توان از آن در درمان انواع یبوست استفاده کرد و از عوارض جانبی مسهل‌ها مثل ناسازگاری مزاجی، وابستگی، تحریک شدید روده، گشادی کولون، دل پیچه و استفراغ در امان بود همچنین یکی از ویژگی‌های مثبت این میوه نداشتن منع مصرف در دوران باداری یا شیردهی و قابل استفاده بودن برای تمام سنین است.

انجیر تازه برای رفع انواع یبوست سودمند است، به ویژه اگر بیمار علاوه بر یبوست دچار کم خونی باشد یا در دوره نقاهت بیماری به سر ببرد یا قصد اصلاح وزن داشته باشد.

توضیح اینکه فرد لاغر مبتلا به یبوست، باید تعدادی انجیر را به عنوان یک میان وعده اضافه به غذای اصلی اضافه کند و فرد چاق دچار یبوست باید انجیر را به عنوان یک وعده غذا، ترجیحاً صبحانه، مصرف کند. در فصولی که انجیر تازه در دسترس نیست، می توان از انجیر خشک خیسانده در آب یا گلاب یا پخته شده در شیر بهره برد.

در مورد انجیر این نکته نیز گفتنی است که میل دهنده مواد زائد به سمت پوست است یعنی باعث دفع آنها از طریق پوست می‌شود. این ویژگی از دو جهت قابل توجه است یکی اینکه افراد دچار بثورات پوستی شدید(جوش) ممکن است با خوردن آن دچار تشدید بثورات شوند و دیگر اینکه یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای افراد دچار سوء مزاج بلغمی است چرا که از نظر عده‌ای از حکما بهترین مسیر برای دفع سموم بلغمی مسیر پوستی است.

حکما برای انجیر خاصیت نضج و اسهال مواد بلغمی یعنی آماده سازی آنها برای دفع و نیز دفع آنها قائل شده‌اند. به عبارتی انجیر یکی از بهترین گزینه ها برای افراد چاق غیرگوشتی به ویژه خانم‌های چاق است.

در روایت مختلف نیز در مورد انجیر منافعی ذکر کرده اند از جمله ذکر کرده‌اند افزایش دهنده قوای جنسی، موثر در درمان بواسیر و نِقرِس و سردىِ مزاج و بوی بد دهان است همچنین ذکر شده که خوردن انجیر، انسدادها را نرم می‌کند و براى بادهاى قولنج، سودمند است. جالب اینکه در روایات متذکر شده‌ است که در روز، از آن فراوان بخورید و در شب در خوردن آن زیاده روی نکنید.

بلوبری

خواص بلوبری

بلوبری سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که بدن به طور روزانه به آن‌ها نیازمند است. در ادامه به خواص و ویژگی های آن میپردازیم.

خواص بلوبری:

  • تقویت بینایی
  • تخریب رادیکال‌های آزاد
  • تقویت عملکرد مغز
  • کمک به هضم غذا
  • کند کردن روند پیری

بلوبری دارای آنتی‌اکسیدان فیتونوترینت‌ها است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و بافت‌های بدن پیشگیری می‌کند.

مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موجود در یک بلوبری سه برابر یک سیب است و دارای خواص بسیار زیادی می‌باشند که پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری و تقویت حافظه برخی از آن‌ها هستند.

بلوبری حاوی مقدار بسیار کمی کالری می‌باشد به صورتی که 140 گرم بلوبری تنها یک گرم چربی دارد و این چربی نیز جزو چربی‌های مفید است که بدن از آن برای حفظ بافت سالم استفاده می‌کند.

بلوبری ‌گزینه‌ خوبی برای تقویت عملکرد مغز از جمله حافظه است.

بلوبری‌ دارای موادی به نام تانیس است که به عنوان قابض در دستگاه گوارش برای کاهش التهاب عمل می‌کند.

مصرف بلوبری موجب سلامت و تقویت دستگاه ادراری می‌شود.

این میوه مثل کرانبری حاوی ترکیباتی است که مانع از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه می‌شود بنابر این امکان عفونت مثانه کاهش می‌یابد.

بلوبری‌ روند پیری را نیز به تاخیر می‌اندازد و ترکیبی که مسئولیت این امر را برعهده دارد آنتوسیانین نامیده می‌شود.

بلوبری سرشار از آنتوسیانین‌ها است و رنگ و قدرت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن نیز مدیون همین ترکیبات می‌باشد.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *