طرز تهیه شکر پاره

Shekarpireh

شکر پاره رو خیلی از ماها دوست داریم امروز قصد داریم که طرز تهیه شکر پاره را در فست فود به شما عزیزان آموزش دهیم

 

شِکَرپاره نوعی شیرینی است که امروزه بیشتر در افغانستان و پاکستان تهیه و مصرف می‌شود. در افغانستان به گویش محلی آن را شکرپیره یا شیرپیره می‌نامند.

این شیرینی در قدیم در ایران نیز رواج داشته و با نام‌های شکربیزه، شکربوره، شکربوزه، شکربورک، شکربره، شکربرگ، شکرپیره، شکرباره، سنبوسه قندی، اگردک، سکری وسکران شناخته می‌شده و در اشعار فارسی از آن زیاد نام برده شده‌است.

در ادبیات فارسی از نام‌های گوناگون ذکرشده در بالا برای اشاره به این شیرینی استفاده شده، برای نمونه نظامی گنجوی می‌گوید:

شکربوزه با نوک دندان به راز
شکرخواره را کرده گردن دراز

 

مواد لازم

 

  1. آرد گندم 8 قاشق غذاخوری
  2. خاک قند 6 قاشق غذاخوری
  3. ایر میک 4 قاشق غذاخوری
  4. مارگارین و یا کره 100 گرم
  5. تخم مرغ 1 عدد (تقریباٌ یک قاشق مرباخوری برای روی شیرینی جدا کنید)
  6. روغن مایع برای چرب کردن سینی به مقدار لازم
  7. شکر 5/2 لیوان
  8. آب 5/2 لیوان
  9. آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
  10. فندق و یا بادام پوست گرفته 50 گرم
  11. بیکینگ پودر 1 قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه:

 

آرد را الک کنید . وسط آن را گود کنید و تخم مرغ و خاک قند و پیکینگ پودر را بریزید . با دست هم بزنید . سپس مارگارین ( از نیم ساعت قبل در حرارت اطاق نرم شده باشد ) را به خمیر اضافه کنید . خوب ورز بدهید . از خمیر تکه هایی به اندازه تخم مرغ جدا کنید و با کمک دست گرد و بعد پهنش کنید. سینی را از قبل چرب کرده خمیرها را با فاصله ای دو سانتی داخل سینی بچینید روی آن ها زرده تخم مرغ بمالید . بادام ها را به وسط هر خمیر کمی فشار دهید. فر را که از 10 دقیقه قبل آماده کرده سینی را وسط فر و در دمای 160 درجه سانتی گراد ( به مدت 30 دقیقه) بگذارید تا شیرینی ها طلایی رنگ شوند . برای درست کردن شربت شکر و آب را بجوشانید. بعد از این که غلیظ شد ، آب لیمو را به آن اضافه کنید . چند دقیقه دیگر بجوشانید و از روی گاز بردارید و بگذارید سرد شود. شربت را روی شیرینی داغ بریزید . یکی دو ساعت صبر کنید اگر شیرینی شربت را خوب کشید کمی دیگر روی آن شربت بریزید . این مواد برای 8 نفر در نظر گرفته شده است .

 

اگردک

اَگردَک (اَگرده، مُچی) نام یک شیرینی تقریباً مشابه با شکرپاره بوده که لغتنامهٔ دهخدا آن را مترادف با شکربوره قرار داده ولی در وصف آن می‌نویسد: نانی بدین صورت به اندازه مشتی کوچک از آرد گندم و چربوی دُنبه و بی شکر و گاهی با شکر. قسمی نان مخروطی چون مچ بسته‌ای و روغن آن از چربوی دنبه و پیه کنند نه روغن. نوعی نان شیرین شبیه به قطاب اندازه محتوی یک مشت گره کرده. شکربوره. مچی

Check Also

طرز تهیه دسر هلویی بی نظیر

یکی از خوشمزه ترین دسر هایی را که میتوانید برای فرزندان خود در منزل تهیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *