طرز تهیه نوشیدنی توت فرنگی (مناسب تابستان)

نوشیدنی توت فرنگی (مناسب تابستان)

این نوشیدنی توت فرنگی (مناسب تابستان) یک نوشیدنی سرد دلچسب و گوارا است که به دلیل داشتن بستنی می تواند مورد علاقه کودکان نیز واقع شود. توت فرنگی موجود در این نوشیدنی نیز از منابع سرشار آنتی اکسیدان و ویتامین ث است.

مواد اولیه نوشیدنی توت فرنگی (مناسب تابستان):

  • توت فرنگی 1پیمانه
  • یخ 1پیمانه
  • آبلیمو 1قاشق غذاخوری
  • عسل 2قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل 1قاشق مرباخوری
  • بستنی (توت فرنگی یا وانیلی) نصف پیمانه
  • شیر به میزان لازم

طرزتهیه نوشیدنی توت فرنگی (مناسب تابستان):

ابتدا توت فرنگی ها را شسته و به صورت ریز خرد کنید و عسل و وانیل را به آن اضافه کرده و به مدت نیم ساعت آنها را داخل فریزر قرار دهید.بستنی را کمی بیرون از یخچال قرار دهید تا نیمه جامد شود.

یخ را داخل میکسر کاملا پودر کنید و بعد بستنی را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.توت فرنگی و آبلیمو را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.بعد از یکدست شدن نوشیدنی آن را بچشید و به میزان دلخواه عسل یا شکر اضافه کنید و آن را تا رسیدن به غلظت دلخواه با شیر رقیق کنید.

نکات:

1)بهتر است از بستنی وانیلی و شیر توت فرنگی یا برعکس استفاده کنید.

2)میتوانید مقداری نعنا تازه هم به نوشیدنی اضافه کنید.

3)اگر دوست دارید بستنی را حذف کرده و به جای آن از شیر و خامه استفاده کنید.

4)میتوانید توت فرنگی را با مخلوط کن میکس نکنید و به صورت خرد شده استفاده کنید.

توت فرنگی

خواص توت فرنگی

توت فرنگی، که به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. توت فرنگی میوه ای محبوب بوده و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.

این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید. این میوه جزو 20 میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط 8 عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از 1 پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم.

مصرف توت فرنگی چه خاصیت و فایده درمانی دارد؟

مصرف انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله توت فرنگی فوایدی بی پایان در پی دارد. با خوردن خوراکی های گیاهی، خطر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. همچنین مصرف مقادیر بالای میوه و سبزیجات برای سلامت پوست و مو، افزایش انرژی و کاهش وزن مفید می باشد.

بیماری قلبی و توت فرنگی – مصرف منظم آنتوسیانین نوعی فلانوئید که در خانواده توت ها موجود است، خطر حمله قلبی را تا 32 درصد در زنان جوان و میانسال کاهش میدهد. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید که در توت فرنگی موجود است، یک ضدالتهاب طبیعی بوده و تصلب شریان را کاهش داده و در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داد.

همچنین ممکن است کوئرستین خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد، با اینحال تحقیق بیشتری در اینباره لازم می باشد. نتنها پتاسیم و فیبر موجود در توت فرنگی برای قلب مفید است، بلکه تحقیقات نشان داده است که توت فرنگی باعث کاهش نوعی آمینواسید که به لایه داخلی رگ ها آسیب می رساند، می شود.

سکته مغزی و توت فرنگی – آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز که باعث سکته مغزی می شوند، کمک می نمایند.

سرطان و توت فرنگی – همانطور که در بالا گفته شد، توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و باعث کاهش التهاب بدن می شود.

فشارخون و توت فرنگی –  بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه پرطرفدار برای افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، توصیه می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد.

یبوست و توت فرنگی – مصرف خوراکی هاییکه پر از فیبر و آب هستند به کاهش یبوست و اجابت مزاج راحت کمک می نمایند.

دیابت و توت فرنگی – توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا داشته و هردو این فاکتور ها به حفظ تعادل قندخون کمک می نماید. توت فرنگی یکی از خوراکی های مناسب برای افراد دیابتی می باشد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد.

بارداری و توت فرنگی – دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

افسردگی و توت فرنگی – فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

حافظه کوتاه مدت و توت فرنگی – مواد موجود در توت فرنگی نشان داده اند که می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.

خواص و فواید درمانی توت فرنگیخطرات و احتیاط ها در مصرف توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چراکه هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.

بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عموما تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد میبایست به اندازه و مناسب مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.

 

عسل

 

خواص عسل

عسل به طور طبیعی شامل ترکیبات مفید و آنزیم هایی است که مصارف سلامتی و پزشکی ا دارد  احتمالا به همین  علت از آن به عنوان یک  معالجه سنتی در طی تاریخ بکار می رود. این روزها عسل هنوز هم یک غذای مفیدی است و حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان یک معالجه پزشکی برای زخم بکار می رود. با این حال، این منفعتهای سلامتی خاص مربوط به عسل غیر پاستوریزه می باشد.

عسلی که شما در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید بیشتر عسل های پردازش شده است. گرمایش به بهبود رنگ و بافت و حذف هر گونه تبلور ناخواسته ی عسل کمک می کند و بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری ها مفید نیز در این فرآیند حذف یا تخریب می شوند.

اگر شما علاقه مند و در تلاش برای پیدا کردن عسل خام هستید آن را از یک تولید کننده محلی مورد اعتماد خرید کنید. در این مقاله بررسی برخی از فواید سلامتی عسل خام ارائه می شود.

  1. عسل خام منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها

عسل خام حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ترکیبات فنلی است. برخی از انواع عسل دارای آنتی اکسیدان هایی همانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات می باشند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است به توسعه بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. مطالعات نشان می دهد که پلی فنول های موجود در عسل ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

  1. عسل خام خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد

عسل خام می تواند قارچ و باکتری های ناخواسته را بکشد. و عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است. چندین بیمارستان در اروپا از عسل Manuka برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA )، یک نوع عفونت استاف باکتریایی مقاوم شده به آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند. اثر بخشی عسل به عنوان یک ضد باکتری و یا قارچ بستگی به نوع عسل دارد.

  1. عسل سبب بهبود زخم می شود

عسل Manuka نیز برای درمان زخم در محیط های پزشکی استفاده می شود چرا که آن قاتل موثر میکروب است. محققان معتقدند دلیل آن این است که عسل دارای خواص ضد باکتریایی اضافی علاوه بر پراکسید هیدروژن طبیعی است.

مطالعات نشان می دهد که عسل Manuka می تواند زمان بهبود را افزایش و سبب کاهش عفونت در زخم شود. با این حال، عسل مورد استفاده در محیط های بیمارستان دارای درجه پزشکی است به این معنی که آن ایمن و استریل است. شما نباید انتظار درمان برای صدمات، با عسلی که از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری شده، داشته باشید.

  1. عسل پر از مواد مغذی گیاهی است

مواد مغذی گیاهی ترکیبات موجود در گیاهان که به حفاظت از گیاه در برابر آسیب کمک می کند. به عنوان مثال، برخی ممکن است سبب دور کردن حشرات و یا سپری برای گیاه در برابر اشعه UV است.

مواد مغذی گیاهی هر دو مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب را دارد و به شما به حفظ سلامت خوب کمک می کند. از آنجا که عسل از گیاهان ساخته شده است همچنین دارای مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی با ارزش منحصر به عسل خام هستند و وقتی که عسل به شدت پردازش شود ناپدید می شوند.

  1. عسل به مسائل مربوط به دستگاه گوارش کمک می کند

عسل گاهی اوقات برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال استفاده می شود هر چند تحقیقات زیادی که، اثر کارآمدی آن را نشان دهد وجود ندارد. با این حال، ثابت شده است که برای درمان هلیکوباکتر پیلوری ( H. پیلوری )، یک علت شایع زخم های گوارشی موثر است. زخم های گوارشی در معده و یا دستگاه گوارش رخ می دهد. گفته شده است که خوردن 1 – 2 قاشق چای خوری عسل با معده خالی به تسکین درد و فرایند درمان کمک می کند.

  1. عسل به آرام کردن گلودرد کمک می کند

آیا یک سرماخوردگی دارید؟ سعی کنید یک قاشق مربا خوری از عسل استفاده کنید. عسل یک درمان قدیمی گلودرد است. سعی کنید آن را با لیمو به چای داغ اضافه کنید. همچنین به عنوان یک سرکوب کننده سرفه اثر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که عسل مانند دکسترومتورفان، داروی شایع ضد سرفه موثر است در درمان سرفه فقط یک یا دو قاشق چای خوری از آن را مستقیم بخورید.

آیا در عسل خطری نیز وجود دارد؟

علاوه بر باکتری های مفید و مواد مغذی، عسل خام همچنین می تواند باکتری های مضر مانند بوتولیسم را حمل کند. این امر به ویژه برای نوزادان خطرناک است بنابر این شما هرگز نباید عسل خام را به نوزادان کمتر از یک سال سن بدهید.

بوتولیسم گاهی سبب علایمی شبیه به مسمومیت غذایی مانند ( حالت تهوع، استفراغ، تب ) در بزرگسالان می شود. اگر شما تجربه هر یک از این علائم را بعد از خوردن عسل خام دارید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

سوران

دکتر سلام

 

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *