طرز تهیه معجون عسلی

معجون عسلی

معجون یک نوشیدنی یا دسر پر کالری و مغذی است که در انواع مختلف تهیه می شود. این معجون عسلی با سه نوع مغز پسته، گردو و بادام و همچنین دانه کنجد تهیه می شود که همگی دارای مقادیر مناسبی چربی خوب و مفید هستند. موز موجود در این معجون نیز منبع سرشار پتاسیم است.

مواد اولیه معجون عسلی:

  • عسل 1/4 پیمانه
  • کنجد 1/4 پیمانه
  • پسته (خورد شده) 1/2 پیمانه
  • گردو (خورد شده) 1/4 پیمانه
  • پودر بادام 2/1 پیمانه
  • شیر 3 پیمانه
  • موز 4 عدد

طرز تهیه معجون عسلی:

بادام، گردو، پسته، کنجد و عسل را در ظرفی ریخته، شیر را به تدریج به آن اضافه کنید و هم بزنید. سه عدد از موزها را اضافه كرده در مخلوط کن بریزید و به مدت سه دقیقه هم بزنید تا کاملاً مخلوط شوند. سپس در لیوان های موردنظر بریزید. موز باقی مانده را نیز به چهار قسمت تقسیم کرده، داخل لیوان ها بگذارید و به دلخواه با بادام پرک، خلال پسته و کنجد سرو کنید.

کنجد

خواص کنجد

دانه کنجد علاوه بر کلسیم دار بودن از مبتلا شدن افراد به فشار خون نیز جلوگیری می‌کند. مصرف کنجد که یک نوع مادهٔ غذایی است، ۳ برابر شیرهای پاستوریزه کلسیم دارد. دانه کنجد علاوه بر کلسیم، منبع خوبی از منگنز، مس، آهن را دارا است به طوریکه پزشکان تغذیه معتقدند کلسیم موجود در نصف پیمانه کنجد، سه برابر بیشتر از شیر در‌‌ همان مقدار (نصف پیمانه) است.

البته باید اضافه کرد که استفاده از دانه کنجد از مبتلا شدن افراد به فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌گردد، افراد برای اینکه به فشار خون مبتلا نشوند همیشه و در همه زمان از مصرف کنجد، این خوراکی مغذی و کلسیمی غافل نشوند و همیشه این خوراکی را در سبد غذایی خود جای دهند.

خوردن يك قاشق غذاخوري كنجد موجب تامين 14 درصد از نياز كلسيم خانم‌ها شده و اگر آنها عادت به بلند كردن ناخن‌هايشان داشته باشند با مصرف كنجد ناخن‌هايشان محكم‌تر شده و ترك و شكنندگي بر روي اين عضو كه جزئي از زيبايي انگشتان است ديده نمي‌‌شود.

به علاوه مصرف 2 قاشق غذاخوري آن رساندن 5 ميلي‌گرم روي را به بدن خصوصا پوست و مو و ناخن‌ها آسان مي‌كند. شايد بدانيد كه كمبود روي چه اثراتي بر زيبايي دارد آكنه را كمتر مي‌كند و از نازك شدن موها جلوگيري مي‌كند و مانع ريزش موها خصوصا در خانم‌ها مي‌شود و در ضمن به دليل توام شدن اين ماده مغذي با ويتامين E اين اثرات صد چندان شده و مي‌توان از خواص ضدچروك و سفيدكنندگي (ضدلك) اين ويتامين استفاده كرد.

كنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم و همجنین خاصیت ضدسرطان دارد. دانه های كنجد حاوی مواد چربی، آنتی اكسیدان ها، روغن كنجد، مواد پروتئینی، اسید آمینه، سلولز، مواد معدنی و كلسیم است و بدین ترتیب دانه های كنجد بسیار مغذی و مقدار بسیار پرارزشی انرژی دارند.

 

عسل

 

خواص عسل

عسل به طور طبیعی شامل ترکیبات مفید و آنزیم هایی است که مصارف سلامتی و پزشکی ا دارد  احتمالا به همین  علت از آن به عنوان یک  معالجه سنتی در طی تاریخ بکار می رود. این روزها عسل هنوز هم یک غذای مفیدی است و حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان یک معالجه پزشکی برای زخم بکار می رود. با این حال، این منفعتهای سلامتی خاص مربوط به عسل غیر پاستوریزه می باشد.

عسلی که شما در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید بیشتر عسل های پردازش شده است. گرمایش به بهبود رنگ و بافت و حذف هر گونه تبلور ناخواسته ی عسل کمک می کند و بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری ها مفید نیز در این فرآیند حذف یا تخریب می شوند.

اگر شما علاقه مند و در تلاش برای پیدا کردن عسل خام هستید آن را از یک تولید کننده محلی مورد اعتماد خرید کنید. در این مقاله بررسی برخی از فواید سلامتی عسل خام ارائه می شود.

  1. عسل خام منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها

عسل خام حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ترکیبات فنلی است. برخی از انواع عسل دارای آنتی اکسیدان هایی همانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات می باشند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است به توسعه بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. مطالعات نشان می دهد که پلی فنول های موجود در عسل ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

  1. عسل خام خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد

عسل خام می تواند قارچ و باکتری های ناخواسته را بکشد. و عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است. چندین بیمارستان در اروپا از عسل Manuka برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA )، یک نوع عفونت استاف باکتریایی مقاوم شده به آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند. اثر بخشی عسل به عنوان یک ضد باکتری و یا قارچ بستگی به نوع عسل دارد.

  1. عسل سبب بهبود زخم می شود

عسل Manuka نیز برای درمان زخم در محیط های پزشکی استفاده می شود چرا که آن قاتل موثر میکروب است. محققان معتقدند دلیل آن این است که عسل دارای خواص ضد باکتریایی اضافی علاوه بر پراکسید هیدروژن طبیعی است.

مطالعات نشان می دهد که عسل Manuka می تواند زمان بهبود را افزایش و سبب کاهش عفونت در زخم شود. با این حال، عسل مورد استفاده در محیط های بیمارستان دارای درجه پزشکی است به این معنی که آن ایمن و استریل است. شما نباید انتظار درمان برای صدمات، با عسلی که از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری شده، داشته باشید.

  1. عسل پر از مواد مغذی گیاهی است

مواد مغذی گیاهی ترکیبات موجود در گیاهان که به حفاظت از گیاه در برابر آسیب کمک می کند. به عنوان مثال، برخی ممکن است سبب دور کردن حشرات و یا سپری برای گیاه در برابر اشعه UV است.

مواد مغذی گیاهی هر دو مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب را دارد و به شما به حفظ سلامت خوب کمک می کند. از آنجا که عسل از گیاهان ساخته شده است همچنین دارای مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی با ارزش منحصر به عسل خام هستند و وقتی که عسل به شدت پردازش شود ناپدید می شوند.

  1. عسل به مسائل مربوط به دستگاه گوارش کمک می کند

عسل گاهی اوقات برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال استفاده می شود هر چند تحقیقات زیادی که، اثر کارآمدی آن را نشان دهد وجود ندارد. با این حال، ثابت شده است که برای درمان هلیکوباکتر پیلوری ( H. پیلوری )، یک علت شایع زخم های گوارشی موثر است. زخم های گوارشی در معده و یا دستگاه گوارش رخ می دهد. گفته شده است که خوردن 1 – 2 قاشق چای خوری عسل با معده خالی به تسکین درد و فرایند درمان کمک می کند.

  1. عسل به آرام کردن گلودرد کمک می کند

آیا یک سرماخوردگی دارید؟ سعی کنید یک قاشق مربا خوری از عسل استفاده کنید. عسل یک درمان قدیمی گلودرد است. سعی کنید آن را با لیمو به چای داغ اضافه کنید. همچنین به عنوان یک سرکوب کننده سرفه اثر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که عسل مانند دکسترومتورفان، داروی شایع ضد سرفه موثر است در درمان سرفه فقط یک یا دو قاشق چای خوری از آن را مستقیم بخورید.

آیا در عسل خطری نیز وجود دارد؟

علاوه بر باکتری های مفید و مواد مغذی، عسل خام همچنین می تواند باکتری های مضر مانند بوتولیسم را حمل کند. این امر به ویژه برای نوزادان خطرناک است بنابر این شما هرگز نباید عسل خام را به نوزادان کمتر از یک سال سن بدهید.

بوتولیسم گاهی سبب علایمی شبیه به مسمومیت غذایی مانند ( حالت تهوع، استفراغ، تب ) در بزرگسالان می شود. اگر شما تجربه هر یک از این علائم را بعد از خوردن عسل خام دارید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *