طرز تهیه اسموتی هلو


اسموتی هلو

اسموتی ها از سالم ترین انواع نوشیدنی های خنک هستند. این اسموتی هلو علاوه بر اینکه به برطرف شدن عطش کمک می کند و از این لحاظ یک نوشیدنی مناسب برای فصل تابستان است، برای سلامت پوست نیز مؤثر است و به پوست شما طراوت و شادابی می بخشد.

مواد اولیه اسموتی هلو:

  • هلو (خرد شده) 4 عدد
  • عسل ا قاشق غذاخوری
  • یخ (خردشده) 1 فنجان
  • ماست ا فنجان

طرز تهیه اسموتی هلو:

هلوها را پوست کنده و خرد کنید به همراه عسل و ماست داخل دستگاه بلندر بریزید و 30 ثانیه این ترکیب را میکس کنید تا یکدست شود سپس یخ خرد شده را اضافه و دوباره 30 ثانیه دیگر مواد را میکس کنید تا نرم و یکدست شود آنقدر که تکه های یخ ، بزرگ باقی نمانند اسموتی ما آماده شده برای میل کردن پس بفرمایید.

 

هلو

 

خواص هلو

هلو حاوی کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن، منیزیم، برم و ویتامین‏های A وB و C است.هلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است. باعث تسکین تشنگی می شود، بوی بد دهان را برطرف می‏کند. مقوی نیروی جنسی است، سموم بدن را خارج می سازد و وزن بدن را کاهش می‏دهد.

یک عدد هلو دارای 68 کیلوکالری است و میان‌وعده‌ای کاملاً مناسب محسوب می‌شود. هلو منبع غنی از ویتامین ‌A است که به سلامت بینایی بسیار کمک می‌کند و همچنین دارای ویتامین‌های K، Eو C است. ویتامین K موجود در هلو عامل مهمی در لخته شدن خون است که اختلالات خون را مرتفع می‌کند و ویتامین E و C موجود در آن نیز تولیدکننده آنتی‌اکسیدان در بدن است که به سلامت بافت‌ها کمک می‌کند.

هلو دارای مواد قندی زیاد و اسیدهای آلی آزاد مانند اسید‌سیتریک، اسید وینیک، اسید مالیک، مواد ازته، هیدروکربن، مواد چرب، برم و کاروتن و ویتامین Bوc است. تمام اجزای این گیاه مفید است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها بکار گرفته می‌شود.
– هلو ملين است و باعث تسكين تشنگي مي‌شود.
– براي رفع بوي بد دهان هلو بخوريد.
– هلو در افرادي‌كه گرم مزاج هستند باعث تقويت نيروي جنسي مي‌شود.
– روغن مغز هسته هلو براي درد گوش و گرفتگي مجراي آن مفيد است.
– روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسير بماليد اثر خوبي دارد.
– براي برطرف كردن زخم‌هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بيندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد.
– خانم‌هاي باردار اگر مي‌خواهند بچه زيبايي داشته باشند بايد هلو بخورند.
– مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفيه مي‌كند.
– مغز هسته هلو براي رماتيسم مفيد است.
– جوشانده برگ‌هاي درخت هلو براي بيماري‌هاي پوست مفيد است.
– براي بيماري‌هاي مجاري ادرار، سنگ كليه و ورم مثانه جوشانده برگ‌هاي درخت هلو را تهيه كرده و يك فنجان در روز بخوريد.
– دم‌كرده برگ يا گل هلو براي رفع سياه سرفه استفاده مي‌شود.
– هلو را له كنيد و به‌صورت ضماد براي رفع دل پيچه بچه‌ها و دفع كرم روده روي شكم آنها قرار دهيد.
– برگ هلو و جعفري را با روغن زيتون مخلوط كرده و روي سوختگي و محل ضرب ديدگي بگذاريد.
– بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده و له كنيد و روي پوست صورت قرار داده و بگذاريد مدت ٢٠ دقيقه بماند و پس از آن صورت را با آب معدني بشویيد.
– براي برطرف كردن بواسير، مغز هسته هلو را به صورت پماد درآورده و به مقعد بماليد.
– جوشانده پوست درخت هلو اثر تب‌بر دارد.
– خوردن هلو سموم را از بدن خارج مي‌كند.
– براي وزن كم كردن هلو بخوريد.
-كساني‌كه زخم معده دارند يا مبتلايان به ورم معده يا روده بايد با شكم خالي هلو بخورند.
– هلو ميوه خوبي براي اشخاص مسن است مشروط براينكه با شكم خالي بخورند كه زود هضم شود.
– جوشانده گل هلو كرم كدو و كرم معده را از بين مي‌برد.
– خوردن شكوفه هلو براي زنان باردار ممكن است باعث سقط جنين شود.
مضرات:
– هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است. به همين دليل اين افراد بايد هلو را با عسل يازنجبیل بخورند.
– هضم هلو براي بعضي از اشخاص دشوار است و نفخ ايجاد مي‌كند. براي اينكه ايجاد نفخ نكند، بايد آن را حداقل نيم‌ساعت قبل از غذا خورد.

 

عسل

خواص عسل

عسل به طور طبیعی شامل ترکیبات مفید و آنزیم هایی است که مصارف سلامتی و پزشکی ا دارد  احتمالا به همین  علت از آن به عنوان یک  معالجه سنتی در طی تاریخ بکار می رود. این روزها عسل هنوز هم یک غذای مفیدی است و حتی در بعضی از بیمارستان ها به عنوان یک معالجه پزشکی برای زخم بکار می رود. با این حال، این منفعتهای سلامتی خاص مربوط به عسل غیر پاستوریزه می باشد.

عسلی که شما در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می کنید بیشتر عسل های پردازش شده است. گرمایش به بهبود رنگ و بافت و حذف هر گونه تبلور ناخواسته ی عسل کمک می کند و بسیاری از آنتی اکسیدان ها و باکتری ها مفید نیز در این فرآیند حذف یا تخریب می شوند.

اگر شما علاقه مند و در تلاش برای پیدا کردن عسل خام هستید آن را از یک تولید کننده محلی مورد اعتماد خرید کنید. در این مقاله بررسی برخی از فواید سلامتی عسل خام ارائه می شود.

  1. عسل خام منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها

عسل خام حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ترکیبات فنلی است. برخی از انواع عسل دارای آنتی اکسیدان هایی همانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات می باشند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند و همچنین ممکن است به توسعه بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک کنند. مطالعات نشان می دهد که پلی فنول های موجود در عسل ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

  1. عسل خام خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد

عسل خام می تواند قارچ و باکتری های ناخواسته را بکشد. و عسل طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده است. چندین بیمارستان در اروپا از عسل Manuka برای مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA )، یک نوع عفونت استاف باکتریایی مقاوم شده به آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند. اثر بخشی عسل به عنوان یک ضد باکتری و یا قارچ بستگی به نوع عسل دارد.

  1. عسل سبب بهبود زخم می شود

عسل Manuka نیز برای درمان زخم در محیط های پزشکی استفاده می شود چرا که آن قاتل موثر میکروب است. محققان معتقدند دلیل آن این است که عسل دارای خواص ضد باکتریایی اضافی علاوه بر پراکسید هیدروژن طبیعی است.

مطالعات نشان می دهد که عسل Manuka می تواند زمان بهبود را افزایش و سبب کاهش عفونت در زخم شود. با این حال، عسل مورد استفاده در محیط های بیمارستان دارای درجه پزشکی است به این معنی که آن ایمن و استریل است. شما نباید انتظار درمان برای صدمات، با عسلی که از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری شده، داشته باشید.

  1. عسل پر از مواد مغذی گیاهی است

مواد مغذی گیاهی ترکیبات موجود در گیاهان که به حفاظت از گیاه در برابر آسیب کمک می کند. به عنوان مثال، برخی ممکن است سبب دور کردن حشرات و یا سپری برای گیاه در برابر اشعه UV است.

مواد مغذی گیاهی هر دو مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب را دارد و به شما به حفظ سلامت خوب کمک می کند. از آنجا که عسل از گیاهان ساخته شده است همچنین دارای مواد مغذی گیاهی است. این مواد مغذی با ارزش منحصر به عسل خام هستند و وقتی که عسل به شدت پردازش شود ناپدید می شوند.

  1. عسل به مسائل مربوط به دستگاه گوارش کمک می کند

عسل گاهی اوقات برای درمان مسائل گوارشی مانند اسهال استفاده می شود هر چند تحقیقات زیادی که، اثر کارآمدی آن را نشان دهد وجود ندارد. با این حال، ثابت شده است که برای درمان هلیکوباکتر پیلوری ( H. پیلوری )، یک علت شایع زخم های گوارشی موثر است. زخم های گوارشی در معده و یا دستگاه گوارش رخ می دهد. گفته شده است که خوردن 1 – 2 قاشق چای خوری عسل با معده خالی به تسکین درد و فرایند درمان کمک می کند.

  1. عسل به آرام کردن گلودرد کمک می کند

آیا یک سرماخوردگی دارید؟ سعی کنید یک قاشق مربا خوری از عسل استفاده کنید. عسل یک درمان قدیمی گلودرد است. سعی کنید آن را با لیمو به چای داغ اضافه کنید. همچنین به عنوان یک سرکوب کننده سرفه اثر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که عسل مانند دکسترومتورفان، داروی شایع ضد سرفه موثر است در درمان سرفه فقط یک یا دو قاشق چای خوری از آن را مستقیم بخورید.

آیا در عسل خطری نیز وجود دارد؟

علاوه بر باکتری های مفید و مواد مغذی، عسل خام همچنین می تواند باکتری های مضر مانند بوتولیسم را حمل کند. این امر به ویژه برای نوزادان خطرناک است بنابر این شما هرگز نباید عسل خام را به نوزادان کمتر از یک سال سن بدهید.

بوتولیسم گاهی سبب علایمی شبیه به مسمومیت غذایی مانند ( حالت تهوع، استفراغ، تب ) در بزرگسالان می شود. اگر شما تجربه هر یک از این علائم را بعد از خوردن عسل خام دارید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *