طرز تهیه اسموتی موز و طالبی


اسموتی موز و طالبی

اسموتی ها از سالم ترین انواع نوشیدنی های خنک هستند. این اسموتی موز و طالبی هیچ شیرین کننده ی اضافه ای ندارد و تنها با موز و طالبی تهیه می شود. پیشنهاد می کنیم در روزهای داغ تابستان این نوشیدنی خنک و دلچسب را که تهیه ی آن هیچ زحمتی ندارد را امتحان کنید.

مواد اولیه اسموتی موز و طالبی:

  • موز 2عدد
  • طالبی کوچک 1عدد

طرز تهیه اسموتی موز و طالبی:

 

ابتدا طالبی را ببرید وبه صورت قطعات ریزی خرد کرده و در داخل مخلوط کن ریخته سپس موز را به آن اضافه کنید و مخلوط را تا زمانی که مایع صافی حاصل شود، مخلوط کنید.

طالبی

خواص طالبی

درست است که این میوه می تواند در زمانی که ما به شدت عرق کرده و بخش زیادی از آب بدن خود را از دست داده‌ایم به داد ما برسد اما مهم‌تر از آن خواص بی‌شماری است که طالبی برای ما دارد.

میوه ای که ضد انعقاد و فشار خون است

درصورتی که از بالا بودن فشار خون خود گله مند هستید و دلتان می‌خواهد میوه ای مصرف کنید که هم ویتامین و مواد غذایی زیادی را به بدن شما برساند و هم کمی از مشکلتان بکاهد؛ توصیه ما به شما طالبی است. درباره چرایی این پیشنهاد هم باید بگویم که این میوه  خاصیت ضدانعقاد خون دارد و آزمایشات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند در این میوه عناصری وجود دارد که به شدت از انباشته شدن غیرطبیعی پلاکت‌ها و چسبندگی بیش از حد آنها در مایع قرمز رنگ و حیاتی در بدن شما جلوگیری می‌کند، نتیجه این  فرایند نجات جان شما از لخته شدن خون در رگ‌ها خواهد بود و اینکه احتمال بروز حمله در گوی سرخ رنگ و تپنده بدن شما نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. دقیق‌تر بگویم به گفت متخصصان نوشیدن روزانه یک لیوان آب طالبی احتمال بروز فشار خون در افراد را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

به داد قلبتان برسید

راحت و ساده بگویم که این خوراکی سبزرنگ دایره ای شکل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است که می‌تواند مانع از بروز نارسایی قلبی شود. یادتان باشد که  کمبود این عنصر ریسک ابتلا به حملات قلبی را در افراد افزایش می‌دهد بنابراین از خوردن این میوه حیات بخش غافل نشوید. توضیح بیشتر اینکه بنابر اظهارات محققان هموسیستین ترکیبی است که افزایش آن در خون احتمال بروز امراض قلبی را تا 2 برابر افزایش می‌دهد. بنابراین طالبی بخورید تا به جنگ این ترکیب کشنده در بدن خود بروید.

عینک طبی طبیعی بزنید

تعجب نکنید چندان عجیب نیست، باورکنید راست می‌گویم. چه چیزی را؟ اینکه مصرف طالبی سیستم بینایی شما را تقویت می‌کند. به همین سادگی می‌توانید به سوی چشمانتان کمک کنید. توضیح بیشتر اینکه  در این میوه بتا کاروتن بالایی وجود دارد  که به سادگی در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و نقش مهمی در بهبود عملکرد چشم‌ها دارد. البته این پیش نیاز ساخت

ویتامینA می‌تواند کمک دیگری نیز به گروه سنی سالمند کند. اینکه مانع بروز آب مروارید در این افراد خواهد شد. محققان بر این باورند که استفاده از آن می‌تواند بتاکاروتن مورد نیاز بدن برای سلامت قوه بینایی افراد را تامین کند. پس طالبی را فراموش نکنید که یک عینک طبی طبیعی برای شماست.

معجزه ای به نام ویتامین C

این میوه شیرین و خوش عطر علاوه بر همه خواصی که تا به اینجا به آن اشاره شد منبع غنی از ویتامین C بوده که می‌تواند به گروه‌های سنی مختلف کمک کند. به عنوان مثال کودکانی که مشکل آسم دارند در صورت استفاده از این میوه کمتر دچار حمله های تنفسی خواهند شد.

در سایر گروه های سنی نیز آنتی‌اکسیدان ویتامین C خاصیت ضد التهابی داشته و موجب می‌شود علایم آزار دهنده و تشدید کننده این عارضه تنفسی به شدت کاهش یابد. یک قدم آن سوتر هم  آنتی اکسیدان هایی که در این میوه خوش عطر وجود دارد مانع از بروز التهاب مزمن در برونش‌ها خواهد شد.

پس اگر یکی از نزدیکانتان دچارمشکلات تنفسی است و قصد دارید این روزها سری به وی بزنید به جای تهیه انواع کمپوت یا شیرینی برای او طالبی ببرید تا کمکی هم به کاهش مشکلات تنفسی‌اش کرده‌باشید. اما داستان معجزه آسای ویتامین C در این میوه به همین جا ختم نمی‌شود به عبارت دیگر این ویتامین به همراه بتاکاروتن تا حد زیادی شما را از خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده حفظ می کند، زیرا این 2 ماده مغذی با فعالیت آنتی اکسیدانی که دارند، مانع  از فعالیت تخریبی رادیکال‌های آزاد و راحت‌تر بگویم تشکیل غدد سرطانی خواهند شد. نکته مهم اینکه خوردن یک فنجان طالبی 100 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین خواهد کرد. پس توصیه‌ها را در این زمینه جدی بگیرید.

بی اشتهاها بخوانند

اگر از آن دسته افرادی هستید که با بی میلی سر سفره غذا می‌نشینید و با دلخوری قاشق را بر می‌دارید، یا چندان علاقه ای به غذا ندارید در حالی که این ویژگی موجب ضعیف شدن بدنتان شده است، توصیه می‌کنم طالبی بخورید. به این دلیل که به گفته متخصصان طب سنتی این میوه شیرین و خوش طعم اشتها آور است و موجب می‌شود کمی تمایل شما به خوردن غذا بیشتر شود. البته برای اینکه تمایلتان به خوردن آن بیشتر شود بهتر است طالبی‌هایی را خریداری کنید که خوش عطر هستند. سپس آنها را تمیز کرده و گوشتشان را با کمی بستنی وانیلی  تزیین و میل کنید. به این ترتیب هم به خوردن این میوه بیشتر راغب خواهید شود و هم می‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده یا عصرانه اشتها برانگیز استفاده کنید.

سلامت و زیبایی را به پوستتان هدیه کنید

داشتن پوستی شفاف و زیبا خواسته همه ماست. اینکه بتوانیم با کمک میوه های طبیعی و شیوه های تغذیه ای که هزینه زیادی را بر ما تحمیل نمی‌کنند نشاط و شادابی را در چهره مان به نمایش بگذاریم. اگر شما از جمله افرادی هستید که به این نکته اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنم برای شادابی پوستتان از ماسک طالبی کمک بگیرید. برای تهیه آن باید گوشت طالبی را له کرده و کمی کتیرا به آن اضافه کنید.

اکنون این ماده به دست آمده را به صورت ماسک روی پوست صورت خود بگذارید. البته می‌توانید برای از بین بردن چین و چروک روی پوست خود هم گوشت له شده طالبی را با سفیده تخم مرغ به خوبی مخلوط کنید و بعد این ترکیب را روی صورت بمالید، مطمئن باشید که بعد از چند بار تهیه این ماسک و استفاده از آن نتیجه خواهید گرفت و از دیدن چهره خود در آینه بیش از گذشته راضی خواهید بود.

 

موز

 

خواص موز

موز، تقویت کننده دستگاه عصبی ،سیستم گوارشی  و یبوست است. موز جوشانده شده نیز سوءهاضمه و اسهال را تسکین می دهد.همچنین سرشار از پتاسیم است و برای کاهش فشارخون مفید است.

ممکن است بخاطر کالری بالایی که این میوه دارد، در خوردن آن تردید کنید اما باید بدانید که موز یکی از فایده‌بخش‌ترین موادغذایی برای مشکلات و بیماری‌های زیر است.

۱. فشارخون بالا

گفته می‌شود که مصرف بالای نمک و کمبود کلسیم تاثیرات منفی بر فشارخون دارد. خیلی مهم است که میزان پتاسیم خون را در حد متعادل نگه دارید و موز یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می‌رود. توصیه می‌شود که صبح‌ها یک عدد موز مصرف کنید تا بتوانید فشارخونتان را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید.

۲. افسردگی

تریپتوفان موجود در موز به شکل پروتئین‌هایی است که ترشح هورمون شادی‌آوری، سروتونین، را افزایش می‌دهد. خوردن یک عدد موز در روز برای بالا بردن این هورمون در بدن کافی است. بالا رفتن این هورمون در بدن طی چند دقیقه به شما احساس آرامش و شادی می‌دهد.

۳. استرس

استرس متابولیسم بدن را بالا می‌برد و همین مسئله باعث پایین آمدن سطح پتاسیم در بدن می‌شود. با مصرف موز بخاطر محتوی بالای پتاسیمی که دارد می‌توانید این تعادل را ایجاد کرده و عملکرد قلبتان را طبیعی کنید. همچنین موز به حفظ تعال آب و مایعات در بدن نیز کمک می‌کند.

۴. یبوست

موز حاوی پکتین است که نوعی فیبر است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، موز حاوی خواص پروبیوتیک است که گوارش را تقویت کرده و فشار موجود در روده‌ها بخاطر یبوست را کاهش می‌دهد.

۵. علائم پیش از قاعدگی

موز سرشار از ویتامین B6 است که تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز در خون دارد و گفته می‌شود که ویتامین B به کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک می‌کند. موز درد داخل شکم و کمر را کاهش داده، اختلالات روحی و عصبی را تنظیم کرده و به حفظ آب داخل بدن کمک می‌کند.

منابع:

سوران

دکتر سلام

 

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *