طرز تهیه دلمه کدو حلوایی


دلمه کدو حلوایی

دلمه کدو حلوایی یک غذای فرنگی است که البته در شمال کشورمان هم که کدو حلوایی زیاد استفاده می شود نیز طبخ می شود. این دلمه را می توانید در فصل پاییز که کدو حلوایی تازه در بازار موجود است تهیه و نوش جان کنید و از خواص زیاد کدو حلوایی که در ادامه می آیند بهره مند شوید.

مواد اولیه دلمه کدو حلوایی:

  • كدو حلوایی 1عدد2تا 2ونیم كیلو
  • گوشت (چرخكرده) نیم كیلو
  • برنج 1پیمانه
  • لپه نصف پیمانه
  • آلو (بدون هسته) 1پیمانه
  • زرشك نصف پیمانه
  • سبزی (شامل تره،جعفری و نعنا) 250گرم
  • پیاز 2عدد
  • رب گوجه فرنگی 3قاشق سوپخوری
  • آبلیمو 1سوم فنجان
  • روغن به میزان لازم

 

طرز تهیه دلمه کدو حلوایی:

ابتدا پیازها را شسته و خشك كنید و بعد با رنده ریز رنده كرده در روغن داغ سرخ كنید. گوشت را اضافه كرده و خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهد سپس رب گوجه فرنگی را داخل گوشت ریخته و قتف دهید تا یكدست شوند.لپه را شسته و با مقدار كمی روغن تفت دهید و با مقداری آب و نمك خوب بپزید،برنج را نیز با مقداری آب و نمك به مرحله آبكشی برسانید.سپس لپه را با آلو، زرشك شسته شده، برنج نیم پز، آب لیمو، نمك، فلفل و سبزی خرد شده به گوشت اضافه كنید. سر كدو را بریده داخل آن را با قاشق خوب پاك كنید. تخمه و ریشه های آن را گرفته و با مواد آماده شده داخل كدو را پر كنید. سر كدو را با چوب خلال روی بدنه محكم كنید و كدو را در سینی یا تابه مناسبی قرار داده كمی كره روی آن بمالید و در طبقه وسط فر با حرارت 350 درجه فارنهایت یا با حرارت متوسط فر به مدت 1 تا 5/1 ساعت بپزید.پس از اطمینان از پختن دلمه آن را داخل ظرف دلخواهتان قرار دهید.

 

نكات:

1)بهتر است مقداری آب نیز داخل فر قرار دهید تا كدو شما بهتر بپزد.

2)برای تزیین این غذا از ماست چكیده استفاده كنید.

3)حتما لپه را از شب قبل خیس كنید و آب آن را 3مرتبه عوض كنید و اگر فراموش كردید آن را 2بار بجوشانید و آبش را خالی كرده و بعد بپزید.

4)در صورت تمایل در ظرفی جداگانه كمی پیاز داغ كنید و مقداری رب و آبلیمو و شكر اضافه كرده و به عنوان سس با غذا مصرف كنید.

 

کدو حلوایی

خواص کدو حلوایی

كدو حلوايي برای درمان يرقان (زردي) ، ادرار آور و تب بر،درمان قولنج،تجديد قواي جسمي، رفع يبوست،رفع سرد درد،درمان خستگي اعصاب، براق و زيبا کردن صورت و بسیاری موارد دیگر مفید است.

کدوحلوایی جزو گیاهانی با طبع سرد و دارای املاح و ویتامین‌هایی مانند سدیم، پتاسیم، فیبر، قند، پروتئین ، کلسیم، آهن،‌ ویتامین D، ویتامین A و ویتامین B12 است.

مصرف کدوحلوایی می‌تواند تا حدی باعث کاهش قند خون شود. این سبزی، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و تا حدی می‌تواند تب را هم کاهش دهد و از دیگر خواص کدو حلوایی یا همان کدو زرد، خلط‌ آور و مدر بودن آن است.

این گیاه به اندازه کمی می‌تواند مانند سیر باعث رقیق شدن خون شود. در طب سنتی و منابع علمی آمده روغن دانه برخی انواع کدو تنبل‌ها هم برای کاهش تورم پروستات موثر است. معمولاً از روغن نوع خاصی از کدو حلوایی که مصرف دانه آن باعث کاهش تورم پروستات می‌شود،‌ کپسول‌های نرم یا داروهایی با اشکال دیگر در صنعت تهیه و به‌صورت دارو روانه بازار می‌کنند. غیر از این داروی تهیه‌ شده از روغن دانه کدو، سایر خواص آن از طریق مصرف خوراکی این گیاه به بدن می‌رسد.

ویتامین A موجود در کدو حلوایی برای حفظ سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی مفید است و به علاوه به تقویت رشد استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن و دستگاه تولیدمثلی کمک می‌کند.

کدو تنبل هم چنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که حدود 40 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. این ویتامین نیز برای استخوان‌ها و قلب مفید است.

همچنین، مصرف یک نوبت کدو تنبل 20 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند که این ویتامین نیز به نوبه خود برای رشد و ترمیم بافت‌ها در تمام اعضای بدن ضروری است و در زمستان بدن را در برابر بیماری‌های فصلی مقاوم‌تر می‌کند.

کدو تنبل سرشار از آهن، پتاسیم و منیزیم است که تمام این املاح برای بهبود سلامتی ضروری هستند، به ویژه منیزیم برای حفظ عملکرد مطلوب عضلات حیاتی است. کدو تنبل یک منبع غنی از فیبر خوراکی است و تخمه کدو نیز حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است. به همین دلیل چاره خوبی برای رفع یبوست است. البته در یبوست‌های ناشی از سردی و تری دستگاه گوارش چنین نیست.

کدو تنبل خوردنی خوشمزه و پرخاصیت مخصوص فصل زمستان است که به دلیل سرشار بودن از ویتامین‌های مفید و ضروری، انتخاب مناسبی برای تامین انرژی و کمک به سلامت بدن در فصل سرما است.

در فصل زمستان می‌توان از کدو تنبل در طبخ غذاهای مختلف مانند سوپ و انواع نان‌ها و کیک‌ها استفاده کرد و به دلیل دارا بودن فیبر زیاد چاره خوبی برای رفع یبوست است.

خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه سمیتی برای کدو حلوایی گزارش نشده است و تمام افراد در گروه‌های سنی و جنسی مختلف می‌توانند به‌صورت متعادل از این گیاه پرخاصیت استفاده کنند.

برخی افراد عادت دارند کدو حلوایی پخته‌شده را با مقداری شهد شیرین که معمولاً ترکیبی از آب، شکر و گلاب یا هل است، مصرف کنند. به طور کلی، میزان شیرینی برخی از کدو حلوایی‌ها از انواع دیگرشان کمتر است و خوردن کدوهای کم‌شیرین هم چندان باب طبع مردم نیست. به همین دلیل هم افزودن کمی شهد شیرین به کدو حلوایی‌های کم‌شیرین، اشکالی ندارد. البته حواستان باشد که این شهدهای شیرین، حاوی کالری هستند و افراد مبتلا به اضافه‌وزن، چاقی ، بیماران دیابتی و آنهایی که مشکلات متابولیک دارند باید در خوردن کدو حلوایی آغشته به شهد احتیاط کنند.

در نهایت اینکه کدو حلوایی، دارای املاح، ویتامین‌ها، آب و فیبر است و از این رو مصرف آن در فصل‌هایی که به وفور در بازار وجود دارد، به تمام افراد توصیه می‌شود.

گوشت گوساله

خواص گوشت گوساله

گوشت به مجموعه بافت های ماهیچه ای و چربی و … می گویند که برای مصارف خوراکی استفاده می شود. در زبان هندی به گوشت ماس گفته می شود. یکی از فواید گوشت تامین انرژی بدن است و از دیگر خواص آن افزایش توان محافظ بدن است. گوشت سالم ظاهری دارای رنگ قرمز و درخشنده و همچنین اتجاعی دارد.

نوع مزاج: گرم و تر

مصلح: گشنیز ، سماق ، مرزه
گوشت فیله گوساله ماده بسیار عالی که زود هضم است ومعده را نیرو می بخشد .
فیله گوساله حاوی حجم بسیار زیادی از پروتین است. بنابراین برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کرده و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا می‌کند. در عین حال متخصصان تغذیه ورزشی معتقد هستند که این بخش گوست گوساله برای امر عضله‌سازی بسیار مفید و کارساز است.
این بخش از گوشت گوساله حاوی بیشترین مقدار از ماده ” روی ” است. این ماده برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماری سرما خوردگی بسیار موثر است. این بخش همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B12 است که برای تولید DNA و تقویت سیستم عصبی و سیستم خون رسانی بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که این ماده غذایی در کاهش کلسترول مضر خون نیز موثر است.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

طرز تهیه دلمه کدوسبز شیرین

پیش از این در فست فود طرز تهیه دلمه بادمجان را که با بادمجان دلمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *