طرز تهیه دلمه کدوسبز شیرین


دلمه کدوسبز شیرین

پیش از این در فست فود طرز تهیه دلمه بادمجان را که با بادمجان دلمه ای تهیه می شود آموزش داده ایم. بر خلاف دلمه بادمجان، این دلمه کدوسبز شیرین است و ادویه های موجود در آن به آن عطر و بوی خوبی می دهند. پیشنهاد می کنیم با تهیه این دلمه تنوعی در برنامه غذایی خود ایجاد کنید.

مواد اولیه دلمه کدوسبز شیرین:

  • آب 1لیوان
  • شكر 2لیوان
  • جوز هندی به میزان لازم
  • گل سره به میزان لازم
  • روغن نصف لیوان
  • پیاز 1عدد
  • لپه 1لیوان
  • برنج 1لیوان
  • گوشت (چرخ كرده) نیم كیلو
  • كدو سبز (یكدست) 10عدد
  • زعفران (آب كرده) نصف استكان
  • آبلیمو 1قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه دلمه کدوسبز شیرین:

ابتدا در ظرف مناسبی روغن ریخته و گوشت چرخ کرده را در آن تفت دهید و در انتها یاز سرخ کرده را بیفزایید.لپه را با مقداری آب و نمك و روغن بپزید و برنج را در حد آبکش کردن بجوشانید و همراه نمک، فلفل، زعفران و ادویه جات ذکر شده با گوشت مخلوط کنید.

سر و ته کدوها را ببرید و کمی از سر کدوها را برای در دلمه کنار بگذارید. داخل کدوها را با کارد تیز طوری خالی کنید که کدوها بریده و سوراخ نشوند. سپس از مایه آماده شده بالا داخل آنها را پر کنید و با قاشق کوچک فشار دهید تا کاملاً پر شود. درب آن را روی کدو قرار دهید. فشار دهید. سپس با چنگال چند سوراخ در اطراف کدوها ایجاد کنید. مغز کدوها را که خالی کرده اید کمی با روغن تفت دهید و دلمه ها را درون ظرف آن بخوابانید کمی آب روی آن بریزید تا نیم پز شود. سپس شربت زعفرانی آماده را روی آن بریزید تا کاملاً پخته شود و شربت جذب دلمه ها شود. کدوها را درون دیس موردنظر بکشید و سس شربت را روی آن بریزید.

 

طرز تهیه شربت زعفرانی:

شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا شکر آب شود و کمی غلیظ شود. سپس زعفران آب کرده و آب لیمو را اضافه کنید و شربت را از روی حرارت بردارید.

 

نكات:

1)بهتر است ادویه جات با گوشت تفت داده شود تا بوی بهتری به غذا بدهد.

2)در صورت تمایل چند عدد قیصی هم به غذا بیفزایید.

3)اگر خیلی طعم شیرین را نمیپسندید از ریختن سس اجتناب كرده و به جای آن آبلیمو استفاده كنید.

کدو سبز

خواص کدو سبز

مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در کدو سبز به چشم های شما کمک می کند تا بهتر ببینید و سلامت آن ها را بهتر حفظ نمایید.

کدو سبز یکی از بهترین منابع غذایی منگنز است، این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامینB1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند. مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در کدو سبز به دید بهتر چشم‌ها کمک و سلامت چشم‌ها را بهتر حفظ می‌کند.

کدو سبز از نظر تغذیه‌ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامینC و ویتامین A به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فسفر و … شناخته می‌شود.

کدو سبز یکی از بهترین منابع غذایی منگنز است، این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامینB1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می‌توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان اشاره کرد.

دریافت منظم این سبزی موجب کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می‌شود و سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در کدو سبز به دید بهترچشم‌ها کمک می‌کند و سلامت چشم‌ها را بهتر حفظ می‌کند.

فولات، پتاسیم و ویتامین A با هم در راستای حفظ و بهبود سلامت عمومی مشارکت می‌کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده که عصاره‌ کدو سبز به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می‌کند و بزرگی خوش‌خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می‌شود.

فیتونوترینت‌های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند و مس موجود در این سبزی به کاهش علایم دردناک آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.

 

گوشت گوساله

خواص گوشت گوساله

گوشت به مجموعه بافت های ماهیچه ای و چربی و … می گویند که برای مصارف خوراکی استفاده می شود. در زبان هندی به گوشت ماس گفته می شود. یکی از فواید گوشت تامین انرژی بدن است و از دیگر خواص آن افزایش توان محافظ بدن است. گوشت سالم ظاهری دارای رنگ قرمز و درخشنده و همچنین اتجاعی دارد.

نوع مزاج: گرم و تر

مصلح: گشنیز ، سماق ، مرزه
گوشت فیله گوساله ماده بسیار عالی که زود هضم است ومعده را نیرو می بخشد .
فیله گوساله حاوی حجم بسیار زیادی از پروتین است. بنابراین برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کرده و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا می‌کند. در عین حال متخصصان تغذیه ورزشی معتقد هستند که این بخش گوست گوساله برای امر عضله‌سازی بسیار مفید و کارساز است.
این بخش از گوشت گوساله حاوی بیشترین مقدار از ماده ” روی ” است. این ماده برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و همچنین کاهش دوره نقاهت بیماری سرما خوردگی بسیار موثر است. این بخش همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین B12 است که برای تولید DNA و تقویت سیستم عصبی و سیستم خون رسانی بدن مفید است. همچنین مشخص شده است که این ماده غذایی در کاهش کلسترول مضر خون نیز موثر است.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

طرز تهیه دلمه کدو حلوایی

دلمه کدو حلوایی یک غذای فرنگی است که البته در شمال کشورمان هم که کدو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *