طرز تهیه اسموتی توت، بذر کتان و انار


اسموتی توت، بذر کتان و انار

این اسموتی توت، بذر کتان و انار یک نوشیدنی پرانرژی و سالم و مغذی است که می تواند مکمل خوبی برای رژیم لاغری شما باشد. این اسموتی حاوی چربی های خوب و همچنین مقادیر مناسبی پروتئین است. گیاه جینگو نیز یک گیاه چینی است که اگر آن را پیدا کنید می تواند در تقویت حافظه مؤثر باشد.

مواد لازم برای یک وعده اسموتی توت، بذر کتان و انار:

  • یک مشت کوچک زغال اخته‌ی تازه یا یخ زده
  • ۳ عدد توت فرنگی خرد شده
  • ۲ قاشق چایخوری شاهدانه با پوست
  • ۱ قاشق چایخوری پودر توت آکایی
  • ۱ قاشق غذاخوری توت گوجی
  • یک چهارم قاشق چایخوری پودر جینگو
  • یک چهارم قاشق چایخوری روغن بذر کتان
  • نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل
  • یک چهارم آووکادو رسیده، پوست کنده و خرد شده
  • نصف یک فنجان سر خالی آب انار
  • آب نارگیل یا چای سبز

طرز تهیه اسموتی توت، بذر کتان و انار:

همه مواد را در مخلوط کن بریزید و تا زمانیکه یکدست و کرمی شود با هم مخلوط کنید.

 

تخم کتان

خواص تخم کتان

یکی از دانه هایی که شاید عده ی زیادی در رابطه با آن اطلاعاتی نداشته باشند ، تخم کتان است. این دانه سرشار از خواص باور نکردنی است. یکی از تاثیرات آن رساندن فرد به تعادل و تناسب وزنی می باشد ، در ادامه در مورد دیگر خواص این دانه صحبت خواهیم کرد.

تخم کتان یا همان بذرکتان به رنگ های زرد و قهوه ای تیره در بازار موجود است و هر ۱۴ گرم (۲ قاشق غذاخوری) از این دانه مغذی حاوی حدود ۱۳۳ درصد امگا۳، ۵/۱۷ درصد منگنز، ۱۵ درصد فیبر و ویتامین B۱، ۱۴ درصد منیزیم، ۵/۱۲ درصد تریپتوفان، ۹ درصد فسفر، ۵/۸ درصد روی و ۷۴ کیلوکالری انرژی است…

به همین دلیل هم این دانه که سرآمد تمام مغزها و دانه ها از نظر ریزمغذی های مختلف است، لقب «ارباب مغزها و دانه ها» را به خود اختصاص داده است.

گیاه کتان از گذشته های بسیار دور در کشورهایی مانند مصر کشت و برای تهیه لباس از آن استفاده می شده است. حدود ۳ هزار سال پیش، ساکنان گرجستان کنونی کشف کردند که دانه یا بذر این گیاه، خوراکی است و خواص درمانی هم دارد.

پس از گرجستان، کشت گیاه کتان برای استفاده از بذر آن در کشورهای اروپایی و شمال آمریکا رواج یافت و امروزه محققان، با انجام تحقیقات و بررسی های فراوان آزمایشگاهی، به نتایج جالبی درباره خواص بذرکتان رسیدند؛ نتایجی که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

کتان و سرطان

نتیجه تحقیقات جدید پژوهشگران کانادایی نشان می دهد مصرف منظم دانه کتان می تواند به دلیل حجم بسیار بالای اسیدهای چرب امگا۳ موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و کولون را تاحد چشمگیری کاهش دهد. بررسی مصرف منظم بذرکتان در حیوانات آزمایشگاهی ثابت کرده ریزمغذی های فراوان موجود در این دانه گیاهی، به اندازه قابل توجهی جلوی رشد و انتشار تومورهای سرطانی را در آنها می گیرد.

کتان و کلسترول

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می گویند اسیدهای چرب امگا۳ موجود در بذرکتان می توانند با کنترل ضربان قلب و پیشگیری از التهاب قلبی عروقی، باعث حفظ سلامت قلب بشوند. به همین دلیل مصرف روزانه

۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند. این پژوهشگران ثابت کرده اند مصرف منظم بذرکتان با کاهش فشارخون و در نتیجه حفظ بیشتر سلامت قلب هم در ارتباط است. محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آنها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. این دانه مغذی به کاهش کلسترول و چربی بد خون یا همان LDL در افراد مبتلا به چاقی، دیابت و مشکلات متابولیک هم کمک می کند و به این ترتیب، شانس گرفتگی عروق و ابتلا به ناراحتی های قلبی را در آنها کاهش می دهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی ۴ قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

کتان و دیابت

پژوهشگران انگلیسی با تحقیق روی صدها فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بررسی نتیجه تست A۱C آنها به این نتیجه رسیدند مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری دانه خام کتان، تاحد زیادی باعث افزایش پاسخ دهی بدن آنها به دارو، کاهش قند و کلسترول خونشان می شود.

کتان و یائسگی

نتیجه تحقیقی که روی تعدادی خانم یائسه انجام و در سال ۲۰۰۷ هم در بیشتر مقاله ها و مجله های علمی دنیا منتشر شد، نشان می دهد مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری بذرکتان خام که با غلات سبوس دار و مقداری ماست مخلوط شده است، می تواند احتمال ابتلا به گرگرفتگی های دوران یائسگی را تا ۵۷ درصد کاهش دهد. البته به شرطی که خانم های یائسه، حداقل روزی ۲ بار این ترکیب را مصرف کنند! این کاهش گرگرفتگی ها از حدود ۱ تا ۲ هفته بعد از مصرف معجون بذرکتان شروع می شوند. این در حالی است که مصرف دانه کتان تاثیر چندانی در کاهش گرگرفتگی های پیش از یائسگی یا گرگرفتگی های ناشی از ابتلا به سرطان پستان ندارد.

کتان و آلرژی

ریزمغذی های موجود در بذرکتان می توانند برای تسریع روند درمان برخی بیماری های التهابی خاص مانند آسم، آلرژی و پارکینسون هم مفید باشند.

محققان می گویند که ترکیب های موجود در این دانه کتان، جلوی رهاسازی عوامل التهابی و آلرژی زا را در بدن می گیرند و احتمال واکنش های التهابی را در انسان ها کم می کنند. این ترکیب ها با پیشگیری از آزادسازی عوامل آلرژی زا و التهابی، جلوی تشکیل پلاک در رگ های خونی را هم می گیرند و به این ترتیب، بازهم به نوعی دیگر باعث حفظ سلامت سیستم قلب و عروق ما می شوند.

انار

خواص انار

انار سرشار از آنتی اکسیدان بوده (حدوداً به اندازه چای سبز) و دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم می‌باشد.

انار میوه ای که خوردن آن در فصل تابستان به خاطر داشتن خاصیت ضد تشنگی  توصیه میشود. ریشه و پوست این میوه ضد کرم است و خوردن آن بعد از غذا باعث هضم بهتر میشود . برای کسانی که لاغر هستند ، استفاده از انار در رژیم غذاییشان توصیه میشود. از خواص معجزه آسای این میوه میتوان به درمان یرقان اشاره کرد …

1 –     انار شیرین سرفه را تسكین می‌دهد و صدا را باز می‌كند (برای كسانی كه آواز می‌خوانند).

2 –     انار شیرین خارشهای بدن را تسكین می‌دهد.

3 –     طبع انار ترش سرد است.

4 –     مقوی معده و كبد است، البته انار شیرین.

5 –  كسانی كه زخم معده دارند انار ترش ممنوع است. به طور كلی زیاده‌روی در مصرف انار ترش امكان به وجود آمدن زخم معده را دارد.

6 –  جهت درمان زخمهای دهان روزی چندبار آب انار ترش را در دهان نگه داشته و مزمزه نمایید.

7 –  جهت درمان زخم داخل بینی یا گوشت اضافی روی زخمها آب انار ترش را بجوشانید تا غلیظ شود، سپس با عسل مخلوط نمایید و بر روی آنها بمالید.

8 –  رب انار مقوی بدن و چاق كننده است.

9 –  رب انار یبوست می‌آورد.

10 –  خوردن انار غم و اندوه را از بین می‌برد.

11 –  كسانی كه میل به خوردن خاك و چیزی دیگر دارند با خوردن رب انار از بین می‌رود.

12 –  خانم ‌های حامله اگر در دوران حاملگی رب انار بخورند ویار آنها از بین می‌رود.

13 –  برای از بین بردن ترشحات ساده زنانگی از دمكرده گل انار روزی 2 استكان استفاده شود. 5 گرم گل خشك در 200 سی‌سی آب جوش 20 دقیقه دم كرده، بنوشید.

14 –  برای كسانی كه خروج مقعد دارند پوست انار خشك یا تازه را در آب بجوشانند صاف كرده و بعد از هر بار اجابت مزاج در داخل آب نیمگرم یا سرد آن بنشینند. برای كسانی كه بواسیر دارند این عمل مفید است.

15 –  كسانی كه كرم دارند حدود سه یا چهار گرم پوست انار را با یك لیوان آب گرم میل نمایند. بهتر است یبوست نداشته باشند اگر چنانچه یبوست دارند یك روز قبل از خوردن پودر پوست انار مسهل یا سوپ‌های ملایم بخورند و 2 ساعت بعد از خوردن پودر پوست انار مقداری سوپ میل شود.

16 –  كسانی كه كم خون هستند یا احساس خستگی زیاد می‌كنند از دم كرده یا جوشانده برگ انار به عنوان چای استفاده (10 گرم در 250 سی‌سی آب) كنند.

17 –  دم كرده برگ انار میگرن را برطرف می‌نماید. 5 عصر و آخر شب یك لیوان میل شود. 5 گرم گل انار در یك لیوان آب جوش دم كرده.

18 –  برای درمان كرم كدو بین 60 تا 90 گرم پوست خشك كرده ریشه با ساقه انار را در 2 لیوان آب به مدت 2 شبانه روز خیس كرده سپس با حرارت ملایم آن را جوشانده تا آب به یك لیوان برسد، سپس صاف نموده در 2 یا 3 نوبت با كمی عسل مخلوط كرده میل شود. بعد از آن بیمار هنگام اجابت مزاج بر روی یك ظرف آب نیم گرم بنشیند تا كاملاً كرم كدو كه همانا سر آن می‌باشد دفع گردد زیرا اگر سر آن باقی بماند مجدداً رشد می‌نماید. اما برای از بین بردن كرم كدو داروهای شیمیایی البته زیر نظر پزشك بهتر است.

19 –  در موقع خوردن جوشانده پوست انار از خوردن روغن كرچك خودداری شود. زیرا ممكن است ایجاد مسمومیت نماید.

20 – جوشانده پوست انار جهت ترشحات سفید خانم‌ها مفید است.

21 –  از تركیب گلهای له شده انار با روغن كنجد برای سوختگی استفاده می‌شود.

22 –  طبع انار سرد و تر است.

23 –  پوست آن سرد و خشك است.

24 –  انار شیرین طبیعت سرد، معتدل و كمی تر دارد.

25 –  انار تولید كننده اخلاط صالح است. همانا دو گونه خلط وجود دارد یكی مفید و دیگر غیر مفید كه انار تولید كننده نوع مفید آن است.

26 –  برای رفع درد سینه یا سرفه خشك سر انار را سوراخ كرده سپس روغن بادام شیرین داخل آن ریخته و روی آتش بگذارند تا روغن جذب شود آن گاه بخورند بسیار خوب است.

27 –  انار ترش نیروی جنسی را كاهش می‌دهد.

28 –  عصاره گل انار و گلاب برای ورم چشم مفید است. بصورت ضماد با احتیاط مصرف شود.

29 –  گل انار با آب بارهنگ برای زخمهای آلات تناسلی آقایان مفید است. گل انار + عرق بید + عرق بیدمشك + عرق كاسنی + بارهنگ سپس زخم را بشویید.

30 –  به جای گل ما می‌توانیم از پی سفید داخل انار استفاده كنیم. (مورد شماره 34)

31 –  كسانی كه می‌خواهند نوزادی زیبا داشته باشند در دوران حاملگی در فواصل غذا و ظهر و شب انار بخورند.

32 –  خوردن انار مستی را رفع می‌كند.

33 –  انار جهت صفرا و تب صفراوی مفید است. قبل از غذا میل شود.

34 –  بهترین موقع خوردن انار صبح ناشتا با كمی گلپر است.

35 –  جوشانده گل انار درمان كننده پیوره و خون ریزی لثه
می باشد.

36 –  پودر پوست انار برای التیام زخمهای كهنه مفید است.

37 –  كسانی كه مزاج گرم دارند انار ترش برای آنها مفید است.

38 – اگر انار با دانه خورده شود از صدا كردن شكم جلوگیری می‌كند.

39 –  امام صادق (ع) می‌فرمایند : بخورید انار را با پرده‌های وسط آن تا معده را صیقل دهد و هوش را زیاد كند.

40 –  حضرت علی(ع) می‌فرمایند: به كودكان خود انار دهید تا زودتر به سخن آیند.

41 –  امام صادق(ع) می‌فرمایند: كسی كه قبل از خوابیدن انار میل كند تا صبح در امان خواهد بود.

42 –  كسانی كه بیماری قند دارند از انار استفاده كنند.

43 –  اگر آب انار را با شكر و نشاسته و صمغ عربی و روغن بادام بجوشانیم و نیم گرم میل شود باز كننده ادرار و تقویت كننده دستگاه ادرار و مثانه است.

44 –  انار دفع كننده مضرات دخانیات می‌باشد.

45 –  اگر انار را با پوست و دانه به طور سالم بپزند و سپس كوبیده آن را در محل خارش بگذارند خارش را برطرف می‌كند.

46 –  انار پخته برای زخمهای گوشه ناحن مفید است.

47 –  برای درمان سیفلیس ، رب انار با عسل مخلوط كرده به صورت مرهم (بمالند) یا بخورند بهتر است.

48 –  اشخاصی كه دارای طبع سرد و تر هستند بعد از خوردن انار كمی زنجبیل با نبات بخورند.

 

افرادی که در هفته 2 لیوان یا بیشتر آب انار می نوشند احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آن ها نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان آب انار مصرف می کنند76 درصد کمتر است.

التهاب یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید و سرطان است. مصرف منظم انار برای جلوگیری از آلزایمر توصیه‌شده است. برای درمان آلزایمر معمولاً از داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین استفاده می‌شود که همین ترکیب نیز در انار وجود دارد.

انار حاوی ویتامین‌های K، C و B5 و مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر است که به کاهش استرس، بیماری‌های قلبی و محافظت در برابر سرطان جلوگیری می‌کند. بیماری پیش‌رونده آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار فرد می‌شود. دلیل این بیماری همیشه کهولت سن نیست و عوامل ژنتیکی، سکته مغزی و شوک عاطفی نیز می‌تواند منجر به این بیماری شود.

گاهی در اثر زیاده روی در بعضی اغذیه یا ادویه های تند خروج ادرار با سوزش همراه می شود. و یا ممکن است خون آلوده شود که در هر دو حالت باید با آب انار یا رب انار مداوا گردد.

انار صفرا را روان و ترشح و دفع آن را آسان می کند.

افرادی که به گلو درد مبتلا می شوند می توانند گل انار و یا پوست میوه ی آنرا که دارای مقدار تانن و اسیدهای آلی ضدعفونی کننده می باشد با مقداری برگ، مورد و پوست خشخاش جوشانده و آب آنرا صاف کرده روزی چند بار غرغره نمایند تا همراه با داروهای خوراکی به سرعت بیماری را بهبود بخشد. چنانکه بیمار مبتلا به کرم کدو و یا آسکاریس یا انگل های دیگری در دستگاه گوارش باشد. می تواند مقدار شش مثقال از پوست ریشه ی درخت انار را به مدت سه روز ناشتا هر روزی دو مثقال جوشانده و میل نماید.

افرادی که در اثر ضخم یا دیگر ناراحتی های معده استفراغ شدید و مداوم می کنند و هرچه می خورند بالا می آورند اگر انار را با پوست بالای آتش گذاشته و کباب کنند سپس آب آنرا بخورند استفراغ آنان قطع می شود و بعد از رفع استفراغ باید چند روزی عسل را در آب گرم حل کرده بخورند تا معده و اثنی عشر را پاک کند تا به تدریج به خوردن غذا اقدام کنند و از معجون ریوند نیز استفاده کنند البته بعد از اعمال فوق.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *