طرز تهیه اسموتی پروتئین زرد


اسموتی پروتئین زرد

این اسموتی پروتئین زرد یک نوشیدنی پرانرژی و سالم و مغذی است که می تواند مکمل خوبی برای رژیم لاغری شما باشد. این اسموتی به دلیل داشتن شاهدانه و کره بادام حاوی مقادیر مناسبی پروتئین است و همچنین انبه موجود در آن سرشار از انواع ویتامین به خصوص ویتامین ث است.

مواد لازم برای دو وعده اسموتی پروتئین زرد:

  • ۱.۵ فنجان آب تصفیه شده
  • ۱ فنجان انبه تازه یا یخ زده بدون هسته و قطعه قطعه شده
  • ۲ موز متوسط یا ۳ موز کوچک یخ زده که به قطعات ۲.۵ اینچی بریده شده
  • یک چهارم فنجان دانه‌ی شاهدانه‌ی خام و با پوست
  • ۲ قاشق غذاخوری کره بادام خام
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل خام
  • ۱ قاشق چایخوری وانیل طبیعی

طرز تهیه اسموتی پروتئین زرد:

آب، انبه، موز، دانه‌ی شاهدانه، کره‌ی بادام، عسل، وانیل و کمی نمک را در یک مخلوط کن بریزید و بمدت ۶۰ تا ۹۰ ثانیه با سرعت زیاد مخلوط کنید تا کاملا صاف و نرم شود.

نوش جان

 

موز

خواص موز

موز، تقویت کننده دستگاه عصبی ،سیستم گوارشی  و یبوست است. موز جوشانده شده نیز سوءهاضمه و اسهال را تسکین می دهد.همچنین سرشار از پتاسیم است و برای کاهش فشارخون مفید است.

ممکن است بخاطر کالری بالایی که این میوه دارد، در خوردن آن تردید کنید اما باید بدانید که موز یکی از فایده‌بخش‌ترین موادغذایی برای مشکلات و بیماری‌های زیر است.

۱. فشارخون بالا

گفته می‌شود که مصرف بالای نمک و کمبود کلسیم تاثیرات منفی بر فشارخون دارد. خیلی مهم است که میزان پتاسیم خون را در حد متعادل نگه دارید و موز یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می‌رود. توصیه می‌شود که صبح‌ها یک عدد موز مصرف کنید تا بتوانید فشارخونتان را همیشه در بهترین وضعیت نگه دارید.

۲. افسردگی

تریپتوفان موجود در موز به شکل پروتئین‌هایی است که ترشح هورمون شادی‌آوری، سروتونین، را افزایش می‌دهد. خوردن یک عدد موز در روز برای بالا بردن این هورمون در بدن کافی است. بالا رفتن این هورمون در بدن طی چند دقیقه به شما احساس آرامش و شادی می‌دهد.

۳. استرس

استرس متابولیسم بدن را بالا می‌برد و همین مسئله باعث پایین آمدن سطح پتاسیم در بدن می‌شود. با مصرف موز بخاطر محتوی بالای پتاسیمی که دارد می‌توانید این تعادل را ایجاد کرده و عملکرد قلبتان را طبیعی کنید. همچنین موز به حفظ تعال آب و مایعات در بدن نیز کمک می‌کند.

۴. یبوست

موز حاوی پکتین است که نوعی فیبر است که هضم و گوارش را سرعت داده و به خارج شدن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن، موز حاوی خواص پروبیوتیک است که گوارش را تقویت کرده و فشار موجود در روده‌ها بخاطر یبوست را کاهش می‌دهد.

۵. علائم پیش از قاعدگی

موز سرشار از ویتامین B6 است که تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز در خون دارد و گفته می‌شود که ویتامین B به کاهش علائم قبل از قاعدگی کمک می‌کند. موز درد داخل شکم و کمر را کاهش داده، اختلالات روحی و عصبی را تنظیم کرده و به حفظ آب داخل بدن کمک می‌کند.

 انبه

خواص انبه

ارزش غذایی

یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) انبه حاوی مواد زیر است:

  • ۱۰۵ کالری
    • ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)
    • ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)
    • ۱۱ درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)
    • ۹ درصد فیبر سالم پروبیوتیک
    • ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم جهت گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)
    • ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)
    • ۴ درصد منیزیم

فواید انبه برای سلامتی

پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی‌اکسیدان انبه از سرطان‌های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می‌کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل‌گالات و همچنین آنزیم‌های مختلف می‌باشد.

کاهش کلسترول: محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد.

سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده ۲۵ درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.

کمک به دیابتی‌ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می‌کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ‌های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می‌کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (۶۰-۴۱) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.

افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه‌ای نیست که حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند. میوه‌های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می‌کند.

کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

واقعیات و جزئیات

  • نسبت به همه میوه‌ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه از سایر میوه‌ها بیشتر است.
    • این میوه متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.
    • این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌هندی هم‌خانواده است.
    • این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به “سافدا” (safeda) معروف است.
    • انبه ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد.

تذکر:

  • اگر به پلاستیک خام حساسیت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که به انبه و به‌ویژه انبه کال هم حساسیت بدهید. این واکنش به خاطر وجود اسیدآناکاردیک است.
  • پوست و عصاره انبه حاوی اوروشیول است، ماده‌شیمیایی موجود در پیچک سمی امریکایی و سماق سمی که می‌تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کند.
  • برخی دلالان و فروشندگان برای رسیده کردن انبه از کاربید کلسیم استفاده می‌کنند که ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند، به همین دلیل بهتر است از انبه ارگانیک استفاده کنید. اگر انبه خریداری شده شما ارگانیک نیست، قبل از مصرف خیلی خوب آن را بشویید یا یک شب در آب خیس کنید.

 

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *