طرز تهیه گراتن مرغ و قارچ

گراتن مرغ و قارچ

گراتن یک نوع غذای فرانسوی است که مانند سوفله با پنیر تهیه می شود. این گراتن مرغ و قارچ یک غذای شیک و امروزی است که می توانید در میهمانی های کوچک و تولدهای خودمانی آن را تهیه کنید و یا حتی درست کردن آن را در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید تا تنوعی در غذاهای خانواده خود بدهید.

مواد اولیه گراتن مرغ و قارچ:

  • قارچ خرد شده ۳۰۰ گرم
  • کالباس خرد شده ۲۵۰ گرم
  • خیار شور ریز خرد شده ۲۵۰ گرم
  • پنیر پیتزای رنده شده ۱۰۰ گرم و میزان لازم
  • چیپس خلالی ۱بسته
  • سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
  • سینه مرغ کامل ( پخته شده و ریش ریش شده) ۱عدد
  • فلفل دلمه ای ریز خرد شده ۱عدد

طرز تهیه گراتن مرغ و قارچ:

۱. ابتدا فلفل دلمه ای را کمی در روغن تفت می دهیم سپس قارچ خرد شده را اضافه می کنیم و با حرارت بالا تفت می دهیم سپس از روی حرارت برداشته و کناری می گذاریم.

۲سپس تمام موادمان که شامل فلفل دلمه ای و قارچ سرخ شده،مرغ ،خیار شور و کالباس می شود را باهم مخلوط کرده و سس مایونز را اضافه کرده و هم می زنیم.

۳. حال ته ظرفی که با همان سرو خواهیم کرد را یک لایه چیپس خلالی ریخته وکاملا پخش می کنیم سپس از موادی که آماده کردیم را روی چیپس ریخته و کاملا پخش می کنیم سپس یک لایه پنیر پیتزا را ریخته و دوباره چیپس خلال ریخته وباز پنیر پیتزا روی چیپس ریخته و در فر ازقبل گرم شده در طبقه وسط فر به مدت ۲۰ دقیقه می پزیم.

 

گوشت مرغ

خواص گوشت مرغ

گوشت مرغ یکی از گوشتهایی است که در خانواده ها زیاد خورده می شود نه تنها در ایران بلکه در کل جهان یکی از خوردنیهای پر مصرف است. مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که چربی زیادی ندارد   و حاوی مقدار زیادی قابل  مواد مغذی  است که بدن به آنها احتیاج دارد . البته در اینجا هدف ما مرغ‌های ارگانیک و

سالم و عاری از هورمون ها و آنتی بیوتیک هاست. مرغ، کم چرب و کم کالری و در عین حال سرشار از پروتئین است که به کنترل وزن نیز کمک زیادی می‌کند.

خوشبختانه می‌شود غذاهای متنوع و خوشمزه ای با این گوشت سفید تهیه کرد و صدالبته سوپ آن لذیذ و پرخاصیت است.

در این مطلب خواص فوق العاده‌ی مرغ را با هم مرور کرده و چند دلیل خوب برای مصرف بیشتر آن را ذکر می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

مرغ بخورید پروتئین بزنید

اگر دنبال یک منبع کم چرب پروتئین هستید مرغ را دریابید. پروتئین مرغ برای رشد عضلانی مفید است و وزن بدن را در حالت متناسب نگه می دارد و البته به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

مرغ بخورید افسرده نشوید

مرغ نیز مانند بوقلمون سرشار از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. احتمالا شما هم بعد از نوش جان کردن یک پیاله سوپ مرغ(ترجیحا دست پخت مامان) تمام یأس‌ها و دلتنگی‌هایتان را فراموش می‌کنید. توصیه می‌کنیم در مواقعی که احساس افسردگی می‌کنید به سراغ مرغ بروید به خاطر این که این ماده‌ی غذایی باعث افزایش میزان سروتونین مغز شده و با استرس مقابله می‌کند. در عین حال باعث خواب راحتی می‌شود و شما را از دل‌نگرانی‌هایتان رها می‌کند.

مرغ بخورید استخوان‌هایتان قمصور نشود

مرغ از ضعیف شدن بافت‌های استخوانی پیشگیری می‌کند. اگر نمی‌خواهید که چند سال دیگر پیری، پوکی استخوان یا آرتریت، استخوان‌هایتان را نابود کند مرغ میل کنید. به خاطر اینکه سرشار از پروتئین است و با تخریب و نابودی بافت‌های استخوانی مقابله می‌کند.

مرغ نیز مانند بوقلمون سرشار از اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. احتمالا شما هم بعد از نوش جان کردن یک پیاله سوپ مرغ(ترجیحا دست پخت مامان) تمام یأس‌ها و دلتنگی‌هایتان را فراموش می‌کنید

مرغ بخورید قلب نازنین‌تان در امان بماند

بدن ما حاوی میزان زیادی هوموسیستئین است. این اسیدآمینه ی موذی به جداره‌ی رگ‌های خونی آسیب زده و باعث بروز یبماری‌های قلبی عروقی می‌شود. خوشبختانه مصرف گوشت سفید مرغ باعث کاهش و کنترل میزان این اسیدآمینه می‌شود. ویتامین B موجود در مرغ نیز با کاهش میزان این اسیدآمینه سلامت قلب را ارتقا می‌دهد.

مرغ بخورید از بلای سرطان دور بمانید

مرغ سرشار از نیاسین یا همان ویتامین ٣B است که برای مقابله با سرطان موثر عمل می‌کند. توجه داشته باشید که حتی میزان کمی مرغ نیز می‌توانید نیاز شما به این ویتامین را تامین کند. سلنیوم موجود در مرغ نیز خاصیت ضدسرطانی دارد.

مرغ بخورید فسفر بزنید

مرغ سرشار از فسفر است. این ماده ی معدنی برای حفاظت از دندان‌ها، استخوان‌ها، کلیه‌ها، کبد و سیستم عصبی مرکزی و بهبود عملکرد آن ها لازم و ضروری است.

دنبال جذب بیشتر سلنیوم هستید؟ مرغ بخورید

مرغ حاوی میزان قابل توجهی سلنیوم است و این ماده‌ی معدنی برای عملکرد خوب تیروئید، هورمون‌ها، سوخت و ساز و سیستم ایمنی بدن مفید است. سلنیوم موجود در مرغ، غده‌ی تیروئید را در شرایط نرمال قرار می‌دهد در حالیکه کمبود آن منجر به بروز مشکلاتی در این غده ی کوچک اما حیاتی خواهد شد.

مرغ بخورید سوخت و ساز بدنتان بالا برود

ویتامین B6 برای ترشح آنزیم‌ها و واکنش‌های متابولیک سلول‌ها لازم و ضروری است. یعنی اینکه خوردن مرغ رگ‌هایتان را سالم و میزان انرژی‌تان را بالا نگه می‌دارند و باعث تحریک متابولیسم بدن‌تان می‌شود. در نتیجه کالری بیشتری می‌سوزانید.

مرغ بخورید سوی چشم‌هایتان زیاد شود

مرغ حاوی رتینول، بتاکاروتن، لیکوپن و تمام مشتقات ویتامین A می‌باشد. در نتیجه برای افزایش سلامت چشم‌ها فوق‌العاده است.

مرغ: مفید برای رشد بافت‌های بدن

با شروع فصل سرما برای خیلی از ما مشکلاتی مانند خشکی لب‌ها و پوست اجتناب‌ناپذیر می‌شود. اما مشکلی نیست که درمان نداشته باشد. ریبوفلاوین که در جگر مرغ به میزان قابل توجهی وجود دارد باعث کاهش مشکلات پوستی شده و بافت‌های پوستی خشک و آسیب‌دیده را احیا می‌کند. در فصل سرما علاوه بر استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی مناسب به فکر تغذیه‌ی درست و افزایش میزان مرغ مصرفی‌تان به خصوص جگر آن باشید.

مرغ: مغزتان به سلامت

نیاسین موجود در مرغ برای سلامت مغز نیز مفید است. خدای نکرده آلزایمر و زوال قدرت عقل می‌تواند در کمین خیلی از ما باشد و سلامت مغزمان را به خطر بیندازد. برای مقابله با این مشکلات از همین امروز به فکر باشید.

مرغ و تناسب اندام

مرغ یک ماده‌ی غذایی ایده‌آل برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری است. به خاطر این‌که کم چرب و کم کالری تر از گوشت گاو و گوشت‌های قرمز است. مرغ همچنین حاوی میزان قابل توجهی پروتئین است که سیری طولانی مدتی ایجاد کرده و شما را از پرخوری و ریزه خواری دور می‌کند. اگر رژیم گرفته اید و یا دنبال تناسب اندام بیشتر هستید حتما مرغ را وارد برنامه غذایی تان بکنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

مرغ بخورید پرانرژی و قبراق باشید

مرغ باعث افزایش انرژی می‌شود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه سرشار از ویتامین‌های گروه B است. اگر شما احساس خستگی می‌کنید و انرژی‌تان تحلیل رفته است به سراغ مرغ بروید. این ویتامین به اضافه ی پروتئین کم چرب و در عین حال کالری مناسب موجود در آن به راحتی میزان انرژی تان را بالا می برد.

 

قارچ

خواص قارچ

قارچ خوراكی ماده غذایی سالم ، لذیذ و سرشار از پروتئین ، انواع ویتامین‌ها ، املاح و آنتی‌اكسیدانت‌ها است كه با دارا بودن طعم ، بو و بافت مطبوع در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد .

قارچ دارای 5/1 ـ 6 درصد پروتئین است كه 70 تا 90 درصد آن جذب بدن می‌گردد همچنین به علت پایین بودن اسید اوریك آن بسیاری از پزشكان مصرف آن را برای سالمندان و مبتلایان به نقرس وبیماریهای مربوطه توصیه كرده‌اند .

ـ دارای ویتامین‌های B2 – B1-B12 – B6 – C و H است كه برای محافظت از پوست و ایجاد آلرژی در بـدن ، سلامت سیستم عصبــی، سلامت پوست و چشـم و بافتـهای بدن ، تشكیل اسیــدهای چرب ضروری در سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ، درمان كم‌خونی و جلوگیری از بروز ضایعات در مغز و ستون فقرات نقش اساسی دارند كه البته در صورت استفاده از روش‌های صحیح پخت‌، فریز و خشك كردن خواص تمام این ویتامین‌ها حفظ می‌گردد .

ـ حاوی مقادیر بسیار مناسبی از مواد معدنی شامل : پتاسیم ، فسفر، منگنز، مس، آهن و كلسیم می‌باشد .

ـ دارای درصد بسیار كمی چربی و كالری و مقادیر مطلوبی از لیستین كه عامل پایین آورنده چربی خون است می‌باشد، بنابراین در رژیمهای لاغری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد .

ـ این غذای سلامت و تندرستی Health Food سرشار از انواع آنتی‌اكسیدانت‌ها از جمله « لنتیان » است كه خاصیت ضد سرطانی دارند .

ارزش غذایى قارچ

قارچها از گیاهانى هستند که به طور استثنایى کلروفیل ندارند و داراى مقدار سرشارى پروتئین هستند که پروتئین آنها از لحاظ مقدار نزدیک به گوشت است و در نتیجه قارچها سبزى منحصر به فردى از این لحاظ مى باشند که بیشتر از سبزى به گوشت شباهت دارند.

قارچهاى خوردنى سرشار از ویتامین مخصوصا ویتامینهاى ((ب ۱)) و ((ب ۲)) و ((پ پ )) و ((د)) مى باشند.

قارچها داراى چهار تا پنج درصد مواد نشاسته اى هستند. موشها و خوکچه هاى هندى در آزمایشگاه توانسته اند با خوردن قارچ به جاى مواد پروتئین تغذیه کنند و کمترین کمبود از نظر پروتئین در آنها پیدا نشده است .

قارچها هیچگونه مواد قندى ندارند و همچنین فاقد چربى هستند و از این جهت داراى ارزش غذایى زیاد هستند. متاءسفانه سللوز گوشت قارچ که (در دم بیشتر از کلاهک آن است ) غیر قابل هضم است به همین جهت است که مصرف این ماده غذایى را که ((عموى گوشت ))است براى کسانى که هضم مشکلى دارند به ندرت تجویز مى کنند.

ولى در هر حال براى هر غذا شصت تا صد گرم قارچ را مى توان مصرف کرد بدون این که عوارض سوء هضم آن ما را ناراحت کند. مقدار مصرف قارچ در هر غذا از صد و پنجاه گرم تا دویست گرم که تجاوز کرد هضم آن به علت سللوزها مشکل مى شود.

چه کسانى نباید قارچ بخورند؟

مصرف قارچ به علت این که دیر هضم مى شود براى پیران ، زنان حامله و کسانى که بچه شیر مى دهند مناسب نیست .

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى کنند.

کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به علت اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف کنند.

چه کسانى باید قارچ بخورند؟

کسانى که دیابت دارند باید قارچ بخورند زیرا قارچ هیچگونه ماده قندى ندارد.

قارچ براى کسانى که یبوست دارند مفید است زیرا سللوزهاى آن به رفع یبوست آنان کمک مى کند.

اشخاصى که چاق هستند باید قارچ را با سرکه یا آب لیمو بخورند زیرا قارچ هیچگونه ماده چربى ندارد و در نتیجه آنها را چاق نمى کند.

کسانى که مسلول هستند اگر قارچ بخورند موجب باز شدن اشتهاى آنها مى شود و در نتیجه با اشتها غذا مى خورند و حال عمومى آنها بهبود مى یابد.

چگونه باید قارچ را انتخاب کرد؟

توصیه ما در مورد مصرف قارچ به شما این است که هیچ وقت قارچى را که کاملا نمى شناسید مصرف نکنید. وقتى خودتان نمى دانید قارچى را که پیدا کرده اید سمى یا غیر سمى است از مصرف آن صرفنظر کنید. اگر به خوردن قارچ علاقه دارید بهتر است آن را از فروشنده مطمئنى بخرید و یا از قوطیهاى کنسرو قارچ استفاده کنید.

از انواع قارچها، نوعى از آن که معروف به ((آمانیت فالوئید)) است کشنده و مرگبار است و بقیه اقسام سمى قارچ مسمومیت هاى شدید به بار مى آورد که اگر زود به پزشک مراجعه نشود موجب هلاکت مى گردد، بنابراین در مورد انتخاب و مصرف قارچ باید احتیاط کامل را رعایت کرد.

نحوه استفاده : خوراکی

خواص : در گذشته قارچ را از مراتع و جنگل ها جمع مي كردند. امروزه دركارگاه هاي صنعتي توليد و در تمام سال در اكثر مغازه ها وسوپرماركت ها عرضه مي گردد.

“قارچ استخوان ها را تقويت مي كند، خستگي را رفع مي كند وكمبود ويتامين د را جبران مي كند.” اكثر مواد غذايي در طبيعت به مقدار كافي ويتامين د دارند؛ مثل ماهي، قارچ و بعضي از انوع پنيرها.

افرادي كه مدت طولاني در تخت هستند و يا اصولاً بيرون نمي روند، غالباً ازكمبود ويتامين د رنج مي برند و اين امر به استخوان هاي آنها صدمه مي زند. ويتامين د باعث مي شود كه كلسيم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوانها بكار رود .

افراد مسن غالباً به مرض بي آهك شدن استخوان ( پوكي استخوان ) مبتلا هستند. آنها بايستي از رژيم غذائي استفاده كنند كه داراي ويتامين د مي باشد مثل قارچ. يك پرس قارچ (200 گرم) نياز روزانه به ويتامين د را تامين مي كند.

براي اينكه تمام مواد مغذي از موادغذائي به بهترين صورت جذب شوند، نياز به ويتامين هاي گروه ب مي باشد. قارچ يك دسته از اين ويتامين هاي سوخت و ساز را تامين مي كند. هر سلول در بدن ما به ويتامين ب2 موجود در قارچ نياز دارد تا بتواند انرژي كسب كند. براي اينكه انسان زود خسته و كم حوصله نشود، اعصاب هم نياز به ويتامين ب2 دارند.

وظيفه بيوتين موجود در قارچ در سوخت و ساز بدن اين است كه انرژي را آماده نگه مي دارد و اسيد فوليك در سوخت و ساز پروتئين و مواد اصلي ژن ها نقش مهمي را بازي مي كند. خانم ها بطور متوسط 90% مقدار ويتامين ب2 توصيه شده را دارا مي باشند و بندرت يك زن اسيد فوليك را به اندازه لازم جذب مي كند . بنابراين براي حل اين مشكل بايستي خانمها در رژيم غذائي خود غالباً از قارچ استفاده كنند .

معمولاً قارچ را بايستي فقط بصورت پخته ميل كرد. چون كه قارچ ها آلوده به موادي هستند كه فقط در اثر پختن از بين مي روند. ولي قارچ هايي را كه در واحدهاي صنعتي توليد مي شوند، مي توان بدون هيچ مشكلي پس از تميز كردن مصرف كرد .

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

کباب بره به روش فرانسوی

امروز قصد داریم طرز تهیه یک کباب به شیوه فرنگی را به شما آموزش دهیم.درادامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *