طرز تهیه سوفله اسفناج

سوفله اسفناج

سوفله یک نوع غذای ساده ی فرانسوی است که در تهیه آن مواد اصلی را داخل ظرف ریخته روی آن پنیر می ریزند و داخل فر قرار می دهند. این سوفله اسفناج به دلیل داشتن اسفناج منبع مناسب آهن بوده همچنین تخم مرغ آن دارای مقدار مناسبی پروتئین حیوانی است.

مواد اولیه سوفله اسفناج:

  • پنیر پارمزان (رنده شده) 1لیوان
  • شیر 1لیوان
  • آرد 1چهارم لیوان
  • اسفناج 300گرم
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  • کره نصف لیوان
  • تخم مرغ 5عدد
  • جوز هندی 1چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه سوفله اسفناج:

در ابتدای کار فر را روشن کنید تا گرم شود ، تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و زرده آن را جدا کنید طوری که ذره ای زرده هم داخل زرده باقی نماند.

اسفناج را پاک کرده و بشویید و داخل آبکش کاملا خشک کرده و خرد کنید. قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید ، کره را درون قابلمه قرار دهید تا ذوب شود ، آرد را الک کرده و وقتی کره شروع به حباب زدن کرد آن را کم کم به مواد اضافه کنید و مرتب بهم بزنید تا خوب مخلوط و یکدست شود.

پس از مخلوط شدن آرد و کره شیر سرد را اضافه کنید و با قاشق چوبی و با سرعت بالا شروع به هم زدن نمائید تا مخلوط غلیظ شود ، حرارت را خاموش کنید سپس پنیر رنده شده را درون سس آماده شده بریزید و بهم بزنید تا پنیر کمی آب شود.

اسفناج خرد شده ، جوز هندی و زرده های تخم مرغ را مخلوط کنید سپس به سس سفیدی که اماده کرده اید اضافه نموده و خوب مخلوط کنید.

سفیده های تخم مرغ را با دور متوسط همزن برقی آنقدر بزنید تا کاملا سفت شود طوری که وقتی کاسه را برمیگردانید نریز ، سفیده ها را به آرامی و کم کم به مخلوط سس سفید و اسفناج اضافه کنید ، با ملایمت زیاد و بصورت دورانی از پایین به سمت بالای مواد سفیده ها را مخلوط کنید ، هرچه هوای بیشتری داخل مواد باشد سوفله شما بهتر خواهد شد.

درون ظرف سوفله یا پیرکس را با کره خوب چرب کنید ، مواد را درون ظرف سوفله یا پیرکس بریزید ، دقت کنید که مواد را یکباره درون ظرف خالی نکنید ، کم کم با قاشق از مواد بریزید تا با ایجاد شدن لایه های هوا ، پس از پخت سوفله ای عالی داشته باشید.

ظرف سوفله را درون فری که از قبل روشن کرده اید به مدت 30 تا40 دقیقه قرار دهید ، 30 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر را باز نکنید تا پف سوفله تان نخوابد ، پس از این مدت میتوانید برای چک کردن در فر را باز کنید.

سوفله را پس از اینکه پخت و رویش طلایی شد همانطور داغ سرو کنید ، سوفله حتما باید داغ و تازه سرو شود.

 

نکات:

1)بهتر است دما را طبق تجربه خود در مورد فر تنظیم کنید اما به طور معمولی دمای 180 درجه سانتی گراد برای پخت این سوفله مناسب است.

2)در صورت تمایل مقدار کمی جوش شیرین هم به سوفله اضافه کنید تا بیشتر پف کند.

3)برای اینکه راحت تر کار مخلوط کردن سفیده ها را انجام دهید میتوانید مواد را به 2 تا 3 قسمت تقسیم کنید و کم کم با سفیده ها مخلوط نمائید.

نوش جان

Young spinach leaves in isolated white background
خواص اسفناج

اسفناج جزو آن دسته از مواد غذایی است که چندان مورد توجه بسیاری از ما قرار نگرفته است.
شاید بتوانیم روزهایی را به یاد آوریم که بسیاری از مادربزرگ‌های ما از این سبزی در تهیه غذای خانواده استفاده می‌کردند، اما متأسفانه کم‌کم از تأثیر این سبزی در برنامه غذایی ما کاسته شده و هنوز نتوانسته جایگاه خود را در سبد غذایی خانوار بیابد.
در این میان، شاید آگاهی از ویژگی‌های ارزشمند اسفناج بتواند به توجه بیشتر به آن کمک کند.
نام بردن از همه منابع غذایی موجود در اسفناج کار دشواری است. با این همه چند دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهد باید اسفناج را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.
1-فیبر زیادی دارد
اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود.
2-با سرطان مبارزه می‌کند
پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌شود.
یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی
از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله
با عفونت‌هاست
3-خاصیت ضدالتهابی دارد
نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهاب موجود در اسفناج است که نقش مهمی در کنترل التهابات ایفا می‌کند. این مواد به وفور در اسفناج یافت می‌شود.
4-حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است
ویتامین C و E، بتاکاروتن، منگنز، روی و سلنیوم موجود در اسفناج همگی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای مقابله با پوکی استخوان، گرفتگی رگ‌ها و فشار خون بالاست.
5-برای فشار خون مفید است
مطالعات دانشمندان نشان داده است پپتیدهای موجود در اسفناج با جلوگیری از فعالیت برخی آنزیم‌ها سبب کاهش چشمگیر فشار خون می‌شود.
6-دوست بینایی انسان است
دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند.
7-سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد
یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است که نه‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی و دستگاه تنفسی و روده‌ای بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست.
اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود 20 درصد فیبر
دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی،
قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود
8-طراوت پوست را حفظ می‌کند
حجم زیاد ویتامین A موجود در اسفناج به سلامت پوست کمک کرده و رطوبت مورد نیاز آن را تأمین می‌کند. به این شکل، این ماده برای مقابله با پسوریازیس، آکنه و حتی چین و چروک پوست نیز سودمند خواهد بود.
9-استخوان‌ها را تقویت می‌کند
یک پیمانه اسفناج، مقادیر زیادی ویتامین K دارد که می‌تواند از فعالیت زیاد استئوکلاست (سلول‌هایی که سبب تخریب استخوان‌ها می‌شود) جلوگیری کند. همچنین این ویتامین به ساخت استئوکلسین پروتئینی که برای حفظ تراکم و مقاومت استخوان‌ها ضروری است کمک می‌کند. مصرف یک پیمانه اسفناج تازه یا یک ششم پیمانه اسفناج پخته، حدود دو برابر نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می‌کند. ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج برای استحکام استخوان‌ها دارای اهمیت اساسی هستند.
10- ساز و کار کلسیم در بدن را تنظیم می‌کند
ویتامین K یکی از اجزای لازم برای شکل‌گیری فرآیندی است که از رسوب کلسیم در رگ‌ها و در نتیجه تصلب شرایین‌ها و نیز بیماری‌های قلبی و عروق جلوگیری می‌کند.
11- از سیستم عصبی حفاظت می‌کند
ویتامین K فراوان در اسفناج به ساخت پوشش اطراف عصب‌های موجود در بدن کمک می‌کند. این پوشش نقش مهمی در حفظ سیستم عصبی بدن انسان دارد.
12-سرشار از ویتامین‌ها است
این سبزی پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله A، K، D و E بوده و حاوی مواد معدنی خوبی نیز هست.
13-منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است
به گفته پژوهشگران، اسیدهای چرب امگا 3، می‌توانند از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها، محافظت کنند.
14-بدن را قلیایی می‌کند.
دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین به میزان زیاد در اسفناج موجود است که از
چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) که به دلیل افزایش سن در برخی سالمندان روی می‌دهد، محافظت می‌کند
15-کلسترول خون را پایین می‌آورد.
16-خواص مفید خود را به مدت طولانی حفظ می‌کند
تحقیقات نشان داده حتی نورهای مصنوعی که در فروشگاه‌ها بر روی کیسه‌های پلاستیکی حاوی اسفناج‌ها می‌تابند در واقع به حفظ برگ‌های آن در برابر فاسد شدن کمک می‌کنند و این نشان می‌دهد اسفناج از لحاظ متابولیکی به مدت طولانی فعال و تازه است.

شیر
خواص شیر

باور کنید یا نه، شیر به عنوان یک مهار کننده اشتها است. موها را براق و نرم میکند. مواد مغذی موجود در شیر موها را سالم و قوی نگه می دارد. پروتئین ها و چربی های موجود درشیر برای تقویت مو فوق العاده خوب است، کلسیم در رشد مو تاثیر دارد و از ریزش مو جلوگیری میکند. شیر همچنین حاوی ویتامین A، B6، بیوتین و پتاسیم، است که موها را براق میکند
کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است.
فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند.
اما مهم‌ ترین خواص آن به قرار زیر است:
* نوشیدن شیر در بهبود علایم قاعدگی که با نام سندرم پیش از قاعدگی معروف است، نقش به سزایی دارد. بسیاری از خانم ‌ها قبل از دوران قاعدگی دچار نشانه‌هایی از جمله افسردگی، اختلالات خلقی، کمردرد و سردرد می ‌شوند. این افراد باید بدانند که مصرف شیر می ‌تواند این نشانه‌ها را تسکین دهد.
* شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم ‌تر لازم است. این نوشیدنی چون کلسیم فراوان دارد، مصرفش به همراه ویتامین D باعث استحکام استخوان‌ها و دندان ها و تقویت رشد موها و پیشگیری از ریزش آن ها می ‌شود. وجود کلسیم به همراه ویتامین A ، ویتامین های گروه B و پتاسیم مانع از نرم و نازک شدن موها می ‌شود و به درخشان شدن آن ها کمک فراوان می‌ کند.
* مطالعات بسیاری نشان داده است که مصرف روزانه شیر به همراه میوه‌ها و سبزیجات، هم در بچه‌ها و هم در بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می‌ شود.
اگر چه هنوز مکانیسم آن مشخص نیست، اما به نظر می‌‌ رسد که کلسیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین شیر نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
* تحقیقات زیادی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر و لبنیات، خطر بیماری‌ های قلبی ‌عروقی را کاهش می ‌دهد. مردانی که بیشتر از دیگران شیر مصرف می‌ کنند، کمتر دچار حملات قلبی می ‌شوند. همچنین مصرف شیر کم‌ چرب به دلیل سرشار بودن از کلسیم میزان کلسترول بد را در خون کاهش داده و میزان کلسترول خوب را بالا می برد، اما فراموش نكنید كه منظور ما از شیر، نوع كم چرب آن است.
* برخلاف تصور عموم، دیده شده است، افرادی که از شیر کم‌ چرب استفاده می‌ کنند، لاغرتر از سایرین هستند. شما می ‌توانید با مصرف شیر و لبنیات کم ‌چرب میزان کالری دریافتی تان را تحت کنترل داشته باشید تا از بروز چاقی، مخصوصا چاقی شکم پیشگیری شود.
* از آنجا که دوران نوجوانی و کودکی، مرحله ی خیلی مهم در سلامت جسمانی و روانی فرد است، رژیم غذایی سرشار از لبنیات و شیر در این دوران پایه ‌گذار دوران جوانی و میانسالی و حتی سالمندی سالم تر به حساب می آید.
به علاوه، مطالعات نشان می ‌دهد کودکانی که روزانه شیر مصرف می‌ کنند، از سایر کودکانی که علاقه‌ای به خوردن آن ندارند، باهوش ‌ترند.
* شیر دشمن دیابت نوع دوم است. محققان به این نتیجه دست یافته اند که مصرف منظم لبنیات و شیر کم‌ چرب می ‌تواند خطر بروز دیابت نوع دوم را در بزرگسالان پایین آورد.
* با شیر به جنگ سرطان برویم. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان ‌دهنده تاثیر شیر بر پیشگیری از سرطان بوده‌اند. نقش خوردن شیر در پیشگیری از سرطان‌های پستان و روده بزرگ به اثبات رسیده است. طبق تحقیقات دانشمندان سوئدی، مردانی که روزانه 5/1 لیوان شیر می‌ خورند، 35 درصد کمتر احتمال دارد كه به سرطان روده بزرگ مبتلا ‌شوند.
* یک رژیم غذایی خوب و سالم نقش مهمی در سلامت سالمندان دارد و حتی به آن ها کمک می ‌کند که برای مدت طولانی‌ تری زندگی شاد و فعالی داشته باشند و از شر بسیاری از بیماری ‌ها در امان بمانند.
مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه ‌گذار استخوان ‌هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیشگیری کننده پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال تر محسوب می شود.
* همان طور که می دانید در دوران بارداری و شیردهی، نیازهای غذایی مادر افزایش پیدا می‌ کند، بنابراین مادران باردار در این دوران مخصوصا در سه‌ ماهه دوم و سوم باید میزان بیشتری کالری، پروتئین، انواع ویتامین‌ و کلسیم مصرف کنند.
شیر از آن دسته مواد غذایی است که مادران باردار به آن نیاز بیشتری دارند.

منابع:

سوران

دکتر سلام

Check Also

چیکن آلاکینگ یک غذای فرانسوی

امروز قصد داریم طرز تهیه یک غذای فرانسوی را به شما خانم های خانه دار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *