طرز تهیه خورش هلو با طعمی متفاوت

fo3311

شاید تاکنون با هلو خورش درست نکرده باشید اما باید گفت که با هلو هم میتوانید خورش درست کنید این خورش بسیار خوشمزه و لذیذ می باشد برای خواندن طرز تهیه این غذای لذیذ به ادامه مطلب مراجعه کنید. در ادامه نیز از خواص هلو خواهیم گفت

 

مواد لازم برای خورش هلو :

  1. هلو      5 عدد
  2. ران مرغ      2 عدد
  3. سينه مرغ      1 عدد
  4. روغن     1 پيمانه
  5. نمک     به میزان لازم
  6. پياز ريز شده     1/2 پیمانه
  7. آب ليموی تازه     4 قاشق سوپخوری
  8. آرد     1 قاشق سوپخوری
  9. زعفران حل شده     1 قاشق سوپخوری
  10. آلو بخارا بدون هسته     6-5 عدد
  11. شکر     1 قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه خورش هلو :

تكه های مرغ را شسته و پوست شان را جدا و آنها را نصف كنيد. سپس با 2 قاشق سوپخوري روغن و 1/2 قاشق مرباخوري نمك مرغ را مزه دار کرده و به مدت 1 ساعت در يخچال قرار دهيد.

پياز را با 3 قاشق سوپخوري روغن تفت داده تا طلايي شود. تكه‌هاي مرغ را اضافه کرده و آنها را تفت دهید. کمی آب گرم اضافه کنید تا روي سطح مرغ را بگيرد و بگذاريد بپزد.

آب لیموی تازه، شكر و زعفران را به خورش اضافه کنید. آرد را در یک کاسه با 3 قاشق آب سرد حل کنید، سپس آن را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش کمی جا بیفتد. در این زمان آلو بخاراها را بشویید و آنها را به مدت 15 دقیقه داخل آب جوش خیس کنید، سپس به خورش اضافه کنید.

هلوها را پوست گرفته، هسته آنها را در آورده و آنها را خرد کنید. هلو های خرد شده را در یک تابه با 3 قاشق سوپخوري روغن تفت دهيد تا طلايي شوند، سپس آنها را به خورش اضافه کنید تا پخته شوند ولي له نشوند. خورش را بچشید و در صورت نیاز آب لیمو و شکر بیشتری اضافه کنید. وقتی خورش آماده شد آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

نکاتی برای پخت خورش هلو :

به جاي هلو از كمپوت هلو هم مي‌توانيد استفاده كنيد و  آب كمپوت هلو را براي پخت مرغ استفاده كنيد. در صورت استفاده از کمپوت، شكر را حذف کنید.

 

 

اطلاعاتی در رابطه با هلو

pure_peach_big

 

هُلو (به دری: شفتالو) میوه آبدار درخت هلو (نام علمی: Prunus Persica در لاتین به معنی سیب ایرانی) و دارای هسته ی سخت، گوشت زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی است. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هسته‌جدا و هسته‌چسب تقسیم می‌شود. یکی از میوه هایی که تا حد زیادی با هلو ارتباط دارد شلیل است. ارتباط شلیل‌ها با هلو تا حدی است که در واقع گاهی اوقات محصولات هلو حاوی تعداد کمی شلیل است و برعکس. شلیل در واقع نوعی هلو با ژن مغلوب است که میوه‌های بدون کرک تولید می‌کند. درخت هلو سه نوع شاخه ساده، مرکب و کاذب تولید می‌کند. شاخه‌های ساده فقط جوانه رویشی تولید می‌کنند. شاخه مرکب، جوانه رویش و زایشی و شاخه کاذب در طول شاخه جوانه زایش و در نوکم جوانه رویشی تولید می‌کند که در هنگام هرس نوک شاخه کاذب حذف می‌شود. جوانه گل هلو ساده است و در جانب شاخه‌های یک ساله تشکیل می‌شود.

 

خواص

هلو مثل تمام میوه‌ها خواص ادرارآور و ملین دارد. گوشت هلو دارای سلولوزهای نرم است و کاملاً هضم می‌شود. هلو میوه‌ای نسبتاً کم ترشی است. مواد قندی و نشاسته‌ای آن به آسانی هضم می‌شود و معده به راحتی هضم آن را تحمل می‌کند.

به نظر می‌رسد که مواد قندی هلو ترشحات غده‌های هاضمه را تقویت می‌کند و هضم غذا را آسان می‌سازد.

هلو سرشار از انواع ویتامین هاست، به خصوص ویتامین‌های ب۱، ب۲ و آ.

این ویتامینها به مقدار زیادی در پوست هلو تمرکز یافته است.

هلو داری انواع مختلف با گونه ها و طعم های متفاوت است. از انواع مختلف ای میوه میتوان به بلخی، کاردی،زعفرانی (که دارای دو نوع هسته جدا وهسته چسب موجود است و مورد استفاده قرار میگیرد)،هلو انجیری، هلو هلندری(که شباهت فریبنده‌ای به زرد آلودارد) نام برد.از استان های تولید کننده عمده هلو میتوان به استان چهار محال و بختیاری و به صورت عمده شهر گردشگری و زیبای سامان و استان البرز و شهرکرج اشاره کرد. هلوی بلخی، که بسیار بزرگ و شیرین است، از تولیدش بسیار کاسته شده است، زیرا بلافاصله بعد تماس لک می شود و چهره‌ی بدی به خود میگیرد.

 

 

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۱۶۵ کیلوژول (۳۹ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۹٫۵ g
قندها ۸٫۴ g
فیبر ۱٫۵ g
چربی ۰٫۳ g
پروتئین ۰٫۹ g
ویتامین آی معادل ۱۶ میکروگرم (۲٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۴ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۶٫۶ میلی‌گرم (۱۱٪)
آهن ۰٫۲۵ میلی‌گرم (۲٪)
پتاسیم ۱۹۰ میلی‌گرم (۴٪)
درصدها نسبی‌اند

Check Also

خورش قیمه ایرانی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که میتوانید براحتی در منزل تهیه کنید قیمه است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *