سالاد مرغ یک سالاد خاورمیانه ای

fo3335

اگر به دنبال یک سالاد متفاوت هستید حتما سالاد مرغ خاورمیانه ای را امتحان کنید در این سالاد از مرغ و سبزیجاتی معطر و خوشمزه استفاده شده است که در ادامه با مواد لازم این سالاد آشنا خواهید شد همچنین خواص بعضی مواد به کار رفته در این سالاد را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

مواد لازم برای سالاد مرغ :

  1. عصاره     دو عدد لیموترش
  2. روغن زیتون      ۲ قاشق غذاخوری
  3. کاهو     ۱ عدد
  4. گوجه فرنگی خرد شده      ۲ عدد
  5. جعفری خرد شده     مقداری
  6. خیار خرد شده     نصف یک خیار
  7. مرغ پخته خرد شده     ۲۰۰ گرم
  8. پیازچه     ۲ عدد
  9. نان پیتا یا مقداری نان تافتون     ۲ عدد
  10. سماق     نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه سالاد مرغ :

آبلیمو را در یک کاسه بزرگ ریخته و آرام آرام روغن زیتون را به آن اضافه کرده و در همان حین خوب هم بزنید. وقتی روغن اضافه شد و مخلوط ما شروع به غلیظ شدن کرد می توانید چاشنی زدن را شروع کنید.

کاهو، گوجه فرنگی، جعفری، خیار، تکه های مرغ و پیازچه را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا سالادمان از سسی که درست کرده ایم پوشیده شود.
نان پیتا را در توستر بگذارید تا ترد و طلایی رنگ شود. بعد نان را خرد کرده و روی سالاد پخش کرده و در آخر روی آن سماق بپاشید. و فورا سرو کنید.

اطلاعاتی در رابطه با مواد به کار برده در سالاد مرغ

در این آموزش برای شما سالاد مرغ را درست کردیم و تصمیم گرفتیم که اطلاعاتی در رابطه با مواد به کار برده در این سالاد برای شما عزیزان آماده کنیم.

در سایت آموزش آشپزی فست فود غذاها را بهتر بشناسید و اطلاعاتی خوب و مفید از این غذاها کسب کنید.

معرفی سبزی جعفری و خواص آن

Parsley_bush

جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K می باشد. به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است. جعفری شامل دو جزء خیلی مهم در ترکیب خود می باشد که موجب شده این سبزی نقشی بی همتا در سلامت انسان داشته باشد: روغن های فرار و فلاوونوئیدها.

روغن های فرار: اولین جزء مهم موجود در جعفری، روغن های فرار می باشند. این روغن ها به نام روغن های ضروری یا اسانس های گیاهی نیز خوانده می شوند. از ترکیبات مهم این گروه می توان به میریستیسین (myristicin)، لیمونن (limonene)، آلفا توژن (alpha-thujene) و اِاوجنول(eugenol) اشاره کرد. با تغلیظ این مواد عصاره ای حاصل می شود که دارای خواص درمانی فوق العاده است. در مطالعات انسانی مشخص شده است که روغن های فرار موجود در جعفری مخصوصا میریستیسین، از شکل گیری و تشکیل تومورها(مخصوصا تومورهای ریه) جلوگیری می کنند. در تحقیقات دیگری مشخص شده است که فعالیت آنزیم گلوتاتیون S ترانسفراز را که مسئول پیشگیری از تخریب سلولی می باشد، تحریک می کند. [۱] از دیگر فعالیت این روغن ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از ذغال چوب کمک می کند.

فلاوونوئیدها: دومین جزء مهم آن، فلاوونوئیدها می باشند. از ترکیبات مهم این گروه که در جعفری یافت می شود، می توان آپیئین(apiin)، آپیجنین(apigenin)، کریسواِریول(crisoeriol) و لوتئولین(luteolin) را نام برد.

 

اطلاعاتی در رابطه با کاهو و خواص آن

Romaine

کاهو یکی از سبزی هایی است که ما ایرانی ها این سبزی را خیلی دوست داریم و معمولا در سالادها، فست فود ها،و… از آن استفاده می کنیم. همچنین کاهو را معمولا با ترشی میل می کنیم در استان فارس نیز کاهو را با آب نارنج میل می کنند.

در ادامه اطلاعاتی را در رابطه با این سبزی لذیذ در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کاهو گیاهی یک ساله از خانواده گل مینا یا گل آفتابگردان کاسنیان است. کاهو بیشتر به صورت گیاه برگ مانند پرورش می‌یابد ولی در مواقعی به صورت ساقه یا بذر نیز یافت می‌شود. کاهو برای اولین‌بار توسط مصریان باستان کشت شد که آن را از یک علف هرز که دانه‌هایش برای تولید روغن استفاده می‌شد به دست آوردند. کاهو بعدها به روم و یونان نیز گسترش یافت که آنان نام lactuca به آن دادند، که کلمه کاهو در انگلیسی از ریشه همین کلمه است. در سال ۵۰ قبل از میلاد، چندین‌گونه از آن توصیف شده بود، و کاهو در نوشته‌های قرون وسطی از جمله چندین گیاه نامه پدیدار گشته‌است. در طی قرون ۱۶ تا ۱۸ رشد چندین گونه از آن در اروپا مشاهده شده، و در اواسط قرن ۱۸م به این نتیجه رسیدند که می‌توانند آن را در باغات نیز پرورش دهند. در ابتدا اروپا و آمریکای شمالی بازار فروش کاهو بودند و در اواخر دهه ۱۹۰۰ مصرف آن به صورت جهانی گسترش یافت.

در کل اگرچه کاهوی مقاوم یک ساله بسیار آسان کشت می‌شود، نیازمند دمای نسبی پایین‌تری است تا از گل‌دادن سریع آن جلوگیری شود. کاهو می‌تواند توسط موجودات که کمبود مواد غذایی دارند، همچون حشرات یا آفت‌های پستانداران و قارچ‌ها و باکتری‌ها دچار آفت‌زدگی شود. اگرچه این ویژگی می‌تواند برای باغداران خانگی در حفظ ونگهداری بذرها ایجاد مشکل نماید، زیست شناسان از آن برای گسترش خزانه ژنی گونه‌های مختلف کاهو استفاده می‌کنند. تولید جهانی کاهو و کاسنی در سال ۲۰۱۰ در رقم ۲۳، ۶۲۰، ۰۰۰ تن قرارگرفت که چیزی بیشتر از نصف تولید چین می‌باشد.

کاهو بیشتر در سالاد استفاده می‌شود، اگرچه می‌توان آن را در تعدادی از غذاها همچون سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و غیره مشاهده کرد؛ هم چنین می‌توان آن را سرخ نمود.نوعی از آن که Woju یا کاهوی مارچوبه نام دارد و بخاطر ساقه آن پرورش می‌یابد، می‌توان به صورت خام یا پخته شده مصرف کرد. کاهو یک منبع خوب برای ویتامین آ و پتاسیم است، همچنان که منبعی‌اصلی برای دیگر ویتامین‌ها و موادمعدنی است. برخلاف ویژگی‌های مفید و سودمند، کاهو منبع انواع باکتری، ویروس و انگل‌های قابل شیوع در بین انسان هاست. بعلاوه مصرف اصلی آن به عنوان گیاه سبز پربرگ، خصوصیات مذهبی و دارویی بسیاری را در طول قرن‌ها برای انسان‌ها فراهم کرده‌است.

 

مواد مغذی و سلامتی

Lettuce (butterhead)
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۵۵ کیلوژول (۱۳ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۲٫۲۳ g
قندها ۰٫۹۴
چربی ۰٫۲۲ g
پروتئین ۱٫۳۵ g
آب ۹۵٫۶۳ g
ویتامین آی معادل ۱۶۶ میکروگرم (۱۸٪)
– بتاکاروتن ۱۹۸۷ میکروگرم (۱۸٪)
– لوتئین و زآکسانتین ۱۲۲۳ μg
تیامین (ویتامین ب۱) ۰٫۰۵۷ میلی‌گرم (۴٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰٫۰۶۲ میلی‌گرم (۴٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۱۵ میلی‌گرم (۳٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۸۲ میلی‌گرم (۶٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۷۳ میکروگرم (۱۸٪)
ویتامین C ۳٫۷ میلی‌گرم (۶٪)
ویتامین E ۰٫۱۸ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین K ۱۰۲٫۳ میکروگرم (۹۷٪)
کلسیم ۳۵ میلی‌گرم (۴٪)
آهن ۱٫۲۴ میلی‌گرم (۱۰٪)
منیزیم ۱۳ میلی‌گرم (۴٪)
منگنز ۰٫۱۷۹ میلی‌گرم (۹٪)
فسفر ۳۳ میلی‌گرم (۵٪)
پتاسیم ۲۳۸ میلی‌گرم (۵٪)
سدیم ۵ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۰٫۲ میلی‌گرم (۲٪)
Link to USDA Database entry
درصدها نسبی‌اند
منبع: پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا

باتوجه به نوع، کاهو منبع خوبی از ویتامین‌آ، ویتامین‌کا و پتاسیم است که ویتامین آ موجود در برگ‌های سبز تیره بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است. همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر غذایی، کربوهیدرات، پروتئین و مقدار کمی چربی است. به غیر از نوع سردسیری، کاهو مقادیر فراوانی ویتامین سی، کلسیم، آهن و مس و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌هاست که بیشتر در برگ‌ها متمرکز شده‌اند. کاهو به صورت طبیعی حاوی مقادیر زیادی لیتیم نیز هست.

فواید کاهو

عصاره برگ‌های تیره بیرونی این گیاه تصفیه‌کننده و کاهش دهنده فشار خون است و در گردش ملایم خون تاثیر مثبت دارد. به اجمال، کاهو:

  • دارای طبیعتی سرد است. از این رو برای رفع یبوست و صفرا مفید است.
  • سردرد، سرفه و درد معده را از بین می‌برد.
  • هضم غذا را تسهیل بخشیده و از این رو در تهیه سالادها از آن استفاده می‌شود.
  • حجم ادرار و خون قاعدگی را افزایش می‌دهد و سوزش مجاری ادراری را برطرف می‌کند.
  • ملین و خواب آور است. پس برای افرادی که عصبانی و پریشان حال هستند بسیار مفید است.
  • به پوست بدن شادابی، درخشندگی و لطافت می‌بخشد.

بیماری‌های منتقله از راه مواد غذایی

اگرچه پاتوژن‌های منتقله از مواد غذایی می‌توانند در کاهوهای انبارشده، زنده بمانند، آنها تمایل دارند تا در طول دورهٔ انبار، تعداد خود را کاهش دهند. تنها استثنا در این مورد باکتری لیستریا مونوسیتوژنز، عامل بیماری لیستریوسیس است که در طول دوره ذخیره‌سازی دوبرابر می‌شود. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، اگرچه، برخلاف تعداد بالایی از باکتری‌هایی که برروی کاهوی آماده خوردن، موجود می‌باشند، هیچ بیماری از طریق لیستریوسیس شیوع نمی‌یابد. محققان براین باورند که عمر کم محصول سبب این کار می‌شود، میکروفلورهای موجود و خواص و ویژگی‌های داخل کاهو هستند که سبب می‌شوند این باکتری در انتقال بیماری لیستریوسیس ناموفق باشند.

دیگر باکتری‌هایی که بر روی کاهو موجود می‌باشند همانند آئروموناس به شیوع هیچ بیماری‌ای مربوط نمی‌باشد؛ نوع کمپیلوباکتر که سبب بیماری کمپیلوباکتریوس و بینابینی یرسینا در کاهو به آسانی یافت می‌شوند.ویروس‌هایی همچون هپاتیت آ ، ویروس کالیسی و نورواک مانند نیز بر روی کاهو یافت می‌شوند. این سبزی در شیوع بیماری انگلی ژیاردیا لامبلیا نیز مرتبط است.

افسانه‌ها و روایات مذهبی و دارویی

علاوه براین که کاهو به عنوان یک گیاه خوردنی معروف است، تعداد بی‌شماری داستان و سمبل‌های مذهبی و دارویی از این گیاه در زمان‌های قدیم وجود دارد. کاهو خواص مخدر ضعیفی نیز دارد- که توسط آنگلو ساکسون‌ها مخدر خواب نامیده‌می‌شد- هرچند که کاهوی ساتیوا سطح پایین‌تری از مواد مخدر نسبت به فامیل خود دارد. این اثر از موادمخدر در یکی از دو لاکتون موجود در مایع سفید داخل ساقه کاهو یافت می‌شود و به نام لاکتاریوم یا تریاک کاهو مشهور است. کاهو هم چنین به عنوان یک غذا در عید فصح یهودیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با شاخ و برگ گیاهانی که در این جشن همراه با نان فطیر خورده می‌شوند انتخاب بهتری است.

عصاره کاهو در تولید کِرِم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب و نرم‌کننده کاربرد دارد. زمانی نیز تصور می‌شد که در ازبین بردن مسائل مربوط به کبد مفید می‌باشد. محققان آمریکایی بر این باور بودند که خوردن کاهو در کنترل و متوقف کردن بیماری آبله نقش دارد و یک باور در میان ایرانیان وجود داشت که خوردن دانه‌های کاهو در درمان بیماری حصبه موثر است. طب عامیانه نیز از آن به عنوان درمانی برای تسکین درد، روماتیسم، استرس و عصبانیت، سرفه و جنون یاد کرده‌است؛ ولی شواهد علمی تاثیر آن بر روی انسان را تکذیب کرده و فقط تاثیر بسیار اندکی بر روی موش‌های آزمایشگاهی و قورباغه‌ها تایید می‌کند. از موارد مذهبی این گیاه می‌توان به منع مذهبی خوردن این گیاه در میان مردمان یزیدی در شمال عراق اشاره کرد.

 

برای خواندن بقیه خواص مواد به کار برده در این سالاد لذیذ می توانید به بخش خواص میوه و سبزیجات مراجعه کنید

Check Also

سالاد نودل اسپایسی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین سالاد هایی که میتوانید در منزل تهیه کنید سالاد نودل اسپایسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *