طرزتهیه پخت عالی تخم مرغ

hou11272

 

 

طرزتهیه پخت عالی تخم مرغ به روش ساده در کمترین زمان برای تهیه آن مطالب زیر را از سایت فست فود مطالعه کنید:

طرزتهیه پخت عالی تخم مرغ

یک قاشق جوش شیرین به آب اضافه کنید تا پوست تخم مرغ به راحتی جدا شود
پخت تخم مرغ این طوری هم که به نظر می رسد ساده نیست، به خصوص که هر فردی یک تنوع را دوست دارد. برخی افراد دوست دارند زرده کمی شل باشد تا بتوانند آن را روی نان پخش کنند و برخی دیگر دوست دارند زرده سفت باشد تا بتوانند آن را برش بدهند و به ساندویچ شان اضافه کنند.

اصلا نگران نباشید، اهمیتی نداره که تخم مرغ را چطوری دوست دارید، ما بهترین راهنما را به شما آموزش می دهیم تا بدانید چطوری آن را بپزید. تصویر زیر نشان می دهد که دقیقا به چه مقدار زمان برای جوشاندن تخم مرغ نیاز دارید ، تا هم سفیده و هم زرده همانطوری که دوست دارید بپزد. در مراحل اولیه در تصویر زیر، سفیده نرم تر و زرده شل تر است. هر چقدر زمان بیشتری به پخت اختصاص بدهید، زرده هم سفت تر می شود.

 

hou11273

 

در مراحل اولیه سفیده نرم تر و زرده شل تر است. هر قدر زمان بیشتری بپزد زرده هم سفت تر می شود
به غیر از زمان پخت، چند نکته دیگر هم هست که باید به خاطر داشته باشید:
*تخم مرغ را در آب جوش بیندازید: به جای اینکه تخم مرغ را در آب سرد انداخته و صبر کنید آب جوش بیاید، بهتره که اول اجازه بدهید آب جوش بیاید و بعد تخم مرغ را داخل آن بیندازید. اگه نگران شکستن تخم مرغ هستید، آن را آرام آرام با استفاده از یک قاشق در آب فرو ببرید.

*یک قاشق جوش شیرین به آب اضافه کنید تا پوست تخم مرغ به راحتی جدا شود: جوش شیرین از آن ماده های ارزان قیمت است که به راحتی توی سوپرمارکت ها در دسترس است. اگر شما یک قاشق جوش شیرین به آبی که تخم مرغ در آن دارد می جوشد اضافه کنید، پوست تخم مرغ خیلی راحت تر کنده می شود. اگر جوش شیرین در دسترس نبود می توانید زمانی که تخم مرغ پخت به محض خاموش کردن زیر آن ، آن را زیر آب سرد بگیرید.

*زمان لازم برای تخم مرغ: از لحظه ای که تخم مرغ را داخل آب می اندازید پخت آغاز می شود و باید زمان بگیرید. این زمان بستگی نوع پخت مورد نظر شما بستگی دارد. به زمان هایی که روی تصویر ذکر شدند نگاه کنید تا بدانید کدام یکی مدنظرتان است. شاید لازم باشد تغییرات کوچکی در این زمان ها اعمال کنید، چون عوامل مختلفی مثل کیفیت تخم مرغ، شدت گرما … روی زمان و سرعت پخت تاثیر دارند. شاید چند بار اول موفق نشوید به پخت دلخواه برسید، اما بعد از چندبار امتحان کردن متوجه می شوید که دقیقا باید چکار کنید.

*به محض پخت تخم مرغ آن را در آب یخ بیندازید: وقتی شما تخم مرغ را از آب جوش در می آورید، آن همچنان به پختن ادامه می دهد، و همین امر می تواند باعث سفت شدن آن شود. پس برای اینکه از این امر جلوگیری کنید، یک کاسه آب یخ آماده کرده و تخم مرغ پخته را بلافاصله درون آن بیندازید. کمی نمک هم به این آب اضافه کنید تا تخم مرغ چاشنی دار شود!

 

خواص تخم مرغ

ارزش انرژي زايي تخم مرغ :
يك عدد تخم مرغ متوسط 76 كيلوكالري انرژي دارد و مصرف روزانه يك عدد تخم مرغ، 3 درصد نياز انرژي يك مرد بالغ و 4 درصد نياز انرژي يك زن بالغ را تأمين مي كند.

 

پروتئين :

تخم مرغ منبع بسيارغني پروتئين است. ارزش بيولوژيكي پروتئين تخم مرغ بسيار بالاست و نسبت به ساير منابع پروتئيني مثل لبنيات، گوشت ها و حبوبات غني تر است. پروتئين تخم مرغ داراي تمامي اسيدآمينه هاي ضروري براي سلامتي بدن مي باشد.
بنابراين مصرف تخم مرغ با ساير موادغذايي كه از نظر پروتئيني فقير هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تكميل ارزش پروتئيني غذا مي شود.
12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئين تشكيل مي دهد و هم در زرده و هم در سفيده وجود دارد. ولي بيشتر در سفيده تخم مرغ و به نام آلبومين وجود دارد.
در نمودارهاي ارزيابي كيفيت پروتئين موجود در موادغذايي، هميشه تخم مرغ در بالاترين حد يعني 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع براي سنجش پروتئين ساير غذاها استفاده مي شود.

 

ويتامين ها:
تخم مرغ، بيشتر ويتامين هاي موردنياز بدن به جز ويتامين C را دارد. تخم مرغ منبع خوبي از ويتامين هاي گروه B و ويتامين A مي باشد. همچنين ويتامين D و ويتامين E را به مقدار كافي و لازم تأمين مي كند.

 

املاح :

تخم مرغ حاوي تمامي املاح براي تأمين سلامتي فرد است. به خصوص اينكه منبع بسيار خوب يد و فسفر مي باشد كه يد براي ساخت هورمون تيروئيدي و فسفر براي رشد بهتر و سلامتي استخوان هاي بدن لازم مي باشند.
املاح مهم ديگري كه در تخم مرغ وجود دارند شامل: روي، سلنيم، آهن و كلسيم مي باشند.روي باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر مي شود و عفونت را نيز از بين مي برد.
سلنيم نيز يكي از آنتي اكسيدان هاي مهم مي باشد و راديكال هاي آزاد ناشي از سوخت ناقص چربي ها را در بدن از بين مي برد و مي تواند بر عليه عوامل ايجادكننده سرطان نقش داشته باشد.
كلسيم نيز براي عملكرد بهتر سيستم عصبي، رشد بهتر افراد استخوان ها و استحكام ها آنها لازم است.

آهن يكي از اجزاء اصلي و حياتي گلبول هاي قرمز خون است ولي قابليت استفاده اين نوع آهن براي بدن هنوز مشخص نيست.

 

كربوهيدرات و فيبرغذايي:
تخم مرغ به مقدار خيلي كم كربوهيدرات دارد و نيز فاقد فيبرغذايي است.

 
چربي ها :

0.8 درصد تخم مرغ را چربي تشكيل مي دهد كه در زرده آن وجود دارد و كمتر از 0.05 درصد آن در سفيده موجود است.
بر اساس تحقيقات 11 درصد اسيدهاي چرب تخم مرغ از نوع اسيدهاي چرب غيراشباع پلي( با چند باند دوگانه)، 44 درصد از نوع اسيدهاي چرب غيراشباع مونو( با يك باند دوگانه) و 29 درصد از نوع اسيدهاي چرب اشباع است.

 

كلسترول :

كلسترول و لسيتين، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ مي باشند و براي ساختمان و عملكرد سلول هاي بدن ضروري اند.
كلسترول قابليت انعطاف و نفوذپذيري غشاي سلول هاي بدن را حفظ مي كند. همچنين بعنوان يكي از اجزاء تشكيل دهنده مواد چربي است كه باعث نرمي پوست مي شوند.
كلسترول براي توليد هورمون هاي جنسي، كورتيزول( هورمون غدد فوق كليوي)، ويتامين D و نمكهاي صفراوي در بدن لازم است.

Check Also

کرفس شکم پر مقوی و جدید

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی را که میتوانید در منزل تهیه کنید با کرفس است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *