پنکیک دارچینی یک پنکیک خوش طعم

fo3390

امروز در سایت آموزش آشپزی فست فود می خواهیم یک پنکیک خوشمزه به شما آموزش دهیم این پنکیک را با دارچین درست می کنیم از آنجایی که دارچین از عطر خوشی برخوردار است به پنکیک ما یک رایحه خوب می دهد و شما با خوردن آن لذت خواهید برد. در ادامه اطلاعاتی در رابطه با دارچین نیز در اختیار شما خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای تهیه پنکیک دارچینی :

  1.  آرد     1 لیوان
  2.  خامه ترش     1 لیوان
  3. شیر     1/4 لیوان
  4.  تخم مرغ     1 عدد
  5. کره     8 قاشق غذاخوری
  6. نمک     1/2 قاشق چایخوری
  7. جوش شیرین     1/2 قاشق چایخوری
  8. شکر     5 قاشق غذاخوری
  9. شکر قهوه ای     1/4 لیوان
  10. پودر دارچین     1 قاشق چایخوری
  11. بکینگ پودر     2 قاشق چایخوری

طرز تهیه پنکیک دارچینی :

4 قاشق غذاخوری کره ، 2 قاشق غذاخوری شکر ، شکر قهوه ای و پودر دارچین را داخل کاسه ای بریزید و روی حرارت بخار آب قرار دهید و مخلوط کنید ( روش بن ماری ) که به این مخلوط سس دارچینی می گویند.

پس از اینکه سس دارچینی یکدست شد از روی حرارت بخار آب بردارید و کناری بگذارید تا سرد شود.
3 قاشق غذاخوری شکر ، آرد ، جوش شیرین ، بکینگ پودر و نمک را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید.

4 قاشق غذاخوری کره ذوب شده ، شیر سرد ، تخم مرغ و خامه ترش را اضافه کنید و به آرامی با مواد خشک مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست بیاید.

ته ماهیتابه را چرب کنید و روی حرارت قرار دهید ، پس از اینکه داغ شد مواد پن کیک را به صورت گرد داخل ماهیتابه بگذارید ، سس دارچینی را داخل قیف بریزید ، سر قیف را سوراخ کنید و روی پن کیک ها همانند شکل طرح مارپیچ بکشید.

پنکیک دارچینی,طرز تهیه پنکیک دارچینی

سس دارچینی را با قیف ، روی پن کیک ها همانند شکل طرح مارپیچ بریزید

پس از چند دقیقه پنکیک ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز بپزد و سس دارچینی برشته شود سپس در ظرف بگذارید و همراه با عسل و خامه و … تزیین و سرو کنید.

نکته : می توانید بجای عسل از انواع مربا و مارمالاد و … استفاده کنید و در زمان پخت پنکیک حرارت باید ملایم باشد.

fo3391

 

اطلاعاتی در رابطه با دارچین و خواص آن

shad-zistan-1

 

دارچین (نام علمی: Cinnamomum verum) درختچه‌ای است از راسته لورالس (Laurales) تیره برگ بویان (Lauraceae) سرده دارچینیان (Cinnamomum).

درختچه دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. گلهای آن در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گلهایی به رنگ سفید است. دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه بکار میرود. در قرون وسطی دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند.

 

نامگذاری

در هند به‌نام ِ «دالجین» و در اندونزی بنام چوب شیرین یا «کایو مانیس» نامیده میشود. در بسیاری از زبان‌های اروپائی cinnamon را مشتق از کلمه لاتینی Cannella ومخفف آن Canna ویا Cane بمعنی عصا میدانند. این کلمه از لغت یونانی kinnámōmon گرفته شده است.

تاریخچه

باتوجه به گستردگی جغرافیائی گونه های مختلف دارچین سابقه پیدایش و نامگذاری آنها نیز متفاوت است. سابقه مصرف و شناسائی آن به مصر باستان و به حدود دوهزار سال قبل از میلاد برمیگردد. اما آنچه که در تاریخ به دارچین چینی مشهور شده در حقیقت نوعی از دارچین بنام Cinnamon Aromaticum یا Cassia است که بومی چین بوده و بصورت درخت ۲۰ ال ۳۰ متری است که از پوست درخت بعنوان دارچین استفاده میشود.  در قسمت های مختلف تورات نیز به مصرف آن توسط موسی پیامبر هم بعنوان غذا و هم برای بوی خوش اشاره شده است. درنوشته های هرودوت نیز از دارچین بعنوان «چاشنی گرانبها» یاد شده‌است. ورود دارچین به اروپا از دو طریق بندر اسکندریه در مصر و نیز از طریق بازرگانان پرتغالی در قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی بوده‌است.

انواع

  • Cinnamomum verum یا دارچین‌اصل یا دارچین سیلانی که پوست داخلی آن مصرف دارد و لطیف و نرم است.
  • C. aromaticum یا دارچین چینی که پوست آن نازک ولی سخت است ولی عطر و طعم آن تند تر از انواع دیگر است.
  • C. burmannii یا دارچین اندونزی.
  • C. loureiroi یا دارچین ویتنامی

کشت و برداشت

بعد از دوسال که از کاشت درخت گذشت آنرا از نزدیک زمین قطع کرده و در سال آینده شاخه‌هائی را که از کناره تنه اصلی رشد کرده بریده و پوسته آنرا خارج کرده و بلافاصله خشک میکنند و سپس در قطعات ریز بریده و فروخته میشود. در مورد نوع دارچین چینی از پوست بیرونی استفاده میشود.

ترکیب شیمیائی

در هر صد گرم پودر دارچین:

  • آب ۱۰ گرم
  • پروتئین ۴ گرم
  • چربی ۱٫۲ گرم
  • قند ۲٫۲ گرم
  • انرژی ۲۴۷ کیلوکالری
  • کلسیم ۱ گرم

موارد مصرف

دارچین در بیشتر کشورها به عنوان ادویه، چاشنی غذا و شیرینی‌ها مصرف می‌شود. در ایران کاربرد زیادی در قنادی‌ها به صورت عصاره، اسانس و گَرد دارد. گَرد ِ دارچین در تزئین شُله زرد و هلیم به ویژه غذای نذری استفاده می‌شود.

میزان مصرف

بعضی از محققان مصرف روزانه 2 تا 4 گرم پودر دارچین را توصیه می‌نمایند و بعضی دیگر معتقدند این مقدار باید بین 1 تا 6 گرم دارچین باشد، با اینحال توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه دارچین می‌تواند مسموم کننده باشد

خواص داروئی

بعضی مطالعات علمی نشان دهنده اثرات ضد ویروسی دارچین میباشد بخصوص بررسی های علمی بر موثر بودن آن در بیماری نقص ایمنی اکتسابی HIV-1 را تاًیید کرده است. همچنین اثرات ضد دیابت نوع دو در مطالعات علمی گزارش شده است. در یک گزارش نیز نشان داده شده که ماده استخراج شده از عصاره دارچین خاصیت جلوگیری از بیماری آلزایمر در مدل موش را دارا میباشد.
این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن و کلسیم و همچنین فیبر می‌باشد. رژیم غذایی پر دارچین می‌تواند اثرات منفی خوراکیهای پرچربی را کاهش دهد. خواص آرایشی: به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می‌شود و به موها رنگ قهوه‌ای روشن می‌دهد.

ترکیب یک قاشق چایخوری دارچین با سه قاشق عسل ، داروی معجزه گر ریزش مو است. این ترکیب را باید به ریشه‌های مو زد و نیم ساعت زمان داد قبل از شستشو.

Check Also

طرز تهیه دسر هلویی بی نظیر

یکی از خوشمزه ترین دسر هایی را که میتوانید برای فرزندان خود در منزل تهیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *