رب نارنج مخصوص با سلیقه ها

a7585773-5f3c-4277-a31c-80f8548a31bbنارنج از آن دست مرکباتی است که در فصل پاییز به ثمر مینشیند.درادامه مطلب زیر طرز تهیه رب نارنج را به شما کدبانوهای سلیقه دار اموزش میدهیم.درادامه نیز با خواص نارنج آشنا خواهید شد.

طرز تهیه رب نارنج


براي اينكه نارنج تلخ نشود ،پوست نارنج را از وسط به صورت يك نوار مي بريم و بعد نارنج را از وسط نصف مي كنيم و آب آن را مي گيريم و صاف مي كنيم سپس آن را مي جوشانيم تا غليظ شود .وقتي سرد شد آن را درون شيشه مي ريزيم و در جاي خنك مي ريزيم .
امتحانش ضرر ندارد.

 

co102

خواص نارنج

اسم من در فارسى ((نارنگ )) بوده و اعراب آنرا معرب كرده نارنج خوانده اند عده اى را عقیده بر آن است كه من از زمان بسیار قدیم در ایران مخصوصا سواحل دریاى مازندران وجود داشته ام ، داراى عناصر مفیدى كه در لیمو و پرتقال ذكر شده بوده ، و همانند آن ها سودمند مى باشم .

بعلاوه بر آب من یك ماده ى صمغى و لعابى وجود دارد كه مرا بین مركبات ممتاز كرده ، و به علت همین مواد است كه ترشى من براى اعصاب ضرر ندارد و براى سرفه و سینه درد نافع است . براى معالجه من كم و ناچیز است . اگر مبتلا به درد سینه و سرفه هستید، یك عدد نارنج را از میان دو قسمت كرده كمى نبات كوبیده و كمى نشاسته روى آن بپاشید، و بعد آن را روى آتش ‍ بگذارید تا یكى دو جوشى بزند بعد آن را بمكید و ببینید چگونه سینه ى شما را نرم كرده و اخلاط آن را خارج مى كند. نوشیدن آب من مخلوط با شكر، مسهل الصفرا و مسكن فشار آن است .

فشار خون را كم مى كنم . زیاده روى در خوردن من كبد را ضعیف مى كند و مخصوصا اگر ناشتا خورده شوم . ولى اگر آب مرا مخلوط با عسل میل نمایید، از زیان آن خواهید كاست . پوست میوه ى من كه به صورت خلال نارنج مصرف مى شود، نشاطآور و مقوى قلب و معده است و خوردن ده گرم خشك كرده ى آن كه كوبیده و با آب میل نمایید، از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى كند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سركه روى شقیقه از سر درد جلوگیرى مى نماید.

از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى كند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سركه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى مى نماید. ضماد پخته میوه كامل من كه پوست و مغز و هسته را با هم باشند، جهت جرب و خارش و جوش هاى جلدى و نرم كردن پوست بدن و موى سر بى نظیر مى باشد. من زایمان را آسان مى كنم و پادزهر سم عقرب و سایر حشرات مى باشم .

اثر ضدعفونى كننده و میكروب كشى من زیاد بوده ، و پیشینیان مرا ضد طاعون و وبا مى دانستند، و نیز براى كسانى كه در اثر تنفس در هواى كثیف ، دچار خفقان شده اند نافع است . تخم من پادزهر سم حشرات مى باشد. بوییدن شكوفه من كه به بهار نارنج معروف است مقوى دماغ بوده و درمان زكام است .

عرق بهار نارنج

آب مقطر شكوفه ى من كه نامش عرق بهار نارنج است ، مقوى جسم و روح مى باشد، دماغ را باز مى كند و آن را تقویت مى نماید – درمان بى خوابى هاى عصبى است ولى زیاده روى در خوردن و بوییدن آن خود بى خوابى ایجاد مى نماید در بیمارى هاى سینه و قلب تجویز مى شود.

به مبتلایان به غشى توصیه كنید كه همیشه یك شیشه بهار نارنج در خانه داشته باشند و هنگام ناراحتى از آن كمى بنوشند براى رفع قولنج و تقویت اشتها و قواى جوانى نافع است ، آروغ و سوزش هاضمه را تسكین مى دهد، مخلوط عرق بهار نارنج و آب كرفس به مقدار مساوى جهت استخراج سنگ هاى كلیه و مثانه و خرد كردن آنها بسیار مفید مى باشد.

سابقا براى باز شدن عادت ماهانه زنان ، مقدارى از آن را به پنبه یا پشم آغشته و استعمال مى نمودند. عرق بهار نارنج زود فاسد مى شود و كپك مى زند، و بایستى همیشه آن را تازه تهیه كرده و در شیشه هاى تیره رنگ حفظ نمود ایرانیان قدیم آنرا در ظروف مسى سر بسته نگاهدارى مى كردند و بخوبى مى دانستند كه نور آن را فاسد مى كند.
گذاشتن بهار نارنج مانند پوست آن در كمد لباس ، مانع بید زدن آن ها است ، مرباى بهارنارنج مقوى معده است ، دم كرده بهار نارنج ضد تشنج بوده ، سكسكه را تسكین مى دهد، خوردن دو مثقال آن ضد سم غذایى است . مرباى بهار نارنج كلیه خواص عرق آن را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *