خورش بادمجان بدون روغن

khoreshbademjanخورش بادمجان یکی از خورش های خوشمزه در میان اقوام ایرانی میباشد ولی به دلیل روغن زیادی که میبرد خیلی از افرادی که ناراحتی های قلبی و عروقی دارند از تهیه آن خودداری میکنند.درادامه مطلب زیر طرز تهیه خورش بادمجان بدون روغن را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه بادمجان بدون روغن

  1. بادمجان قلمی متوسط 12 عدد
  2. گوشت 500 گرم
  3. (از یک عدد مرغ هم می توان استفاده کرد)
  4. پیاز متوسط 2 تا 3 عدد در حدود 250 گرم
  5. رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپخوری
  6. گوجه فرنگی تازه 2 تا 3 عدد
  7. غوره در صورت امکان 2 تا 3 قاشق سوپخوری
  8. نمک و فلفل بقدر کافی
  9. خورش بادمجان بی روغن
  10. خورش بادمجان بی روغن

 

طرز تهیه خورش بادمجان بدون روغن

گوشت را خرد می کنیم . پیاز را می شوئیم و چهار قاچ می کنیم . گوشت را با پیاز و 2 لیوان آب روی حرارت ملایم می گذاریم. وقتی پیاز پخت ، آن را از ظرف خارج می کنیم و در صافی می ریزیم ، بعد آن را می کوبیم تا مثل پوره نرم شود. پیاز کوبیده را دوباره داخل گوشت می ریزیم .

اگر گوشت با همان 2 لیوان پخته نشد ، مقداری آب به آن اضافه می کنیم . پس از این که گوشت پخت ، رب گوجه فرنگی و کمی نمک و فلفل به آن می زنیم . بادنجان ها را می شوئیم، چوب دم آنها را می گیریم و پوست دور دمها را می بریم و آنها را درسته روی سینی فر می چینیم ،سینی را روی پنجره وسط فر قرار می دهیم و می گذاریم با حرارت 400 درجه فارنهایت یا 200 درجه سانتیگراد بپزد ، به حدی که له نشود ، ولی پوست آن به آسانی گرفته شود و بعد بادنجانها را از فر بیرون می آوریم، وقتی سرد شدند ، پوستشان را می کنیم.ظرفی که خورش در آن آماده می شود ، باید سطح بزرگتری داشته باشد که بادمجان ها در یک ردیف روی گوشت چیده شده ، تمام بادنجان ها با سس آغشته و خوشرنگ و خوشمزه شوند.

ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم . غوره را به آن اضافه می کنیم و در اواخر کار گوجه فرنگی ها را به صورت چهار قاچ می بریم و دور بادنجانها می چینیم و نمک خورش را اندازه می کنیم . باید سس حورش در حدی باشد که کمی روی بادنجانها را بگیرد و رنگ آنها کاملا طلایی شود . خورش باید با حرارت ملایم بجوشد تا بادنجانها زیاد له نشود .

اگر فر نداشته باشیم . می توانیم بادمجانها را روی آتش یا روی شعله گاز کبابی کنیم در حدی که پوست آنها به آسانی گرفته شود .

در صورت نداشتن رژیم غذای می توانیم 2 تا 3 قاشق سوپخوری پیاز سرخ کرده را در صافی بریزیم و روغن آن را بگیریم و به جای پیاز خام مورد استفاده قرار دهیم.

Check Also

خورش قیمه ایرانی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی که میتوانید براحتی در منزل تهیه کنید قیمه است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *