دونات آمریکایی ساده

glazedportlanddonutsامروز قصد داریم یک نوع پیراشکی آن هم از نوع آمریکایی اش را به شما بانوان عزیز آموزش دهیم.دونات آمریکایی بخاطر مزه لذیذی که دارد طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان به خود مجذوب نموده است.درادامه با طرز تهیه این پیراشکی یا همان دونات آشنا میشوید.

مواد لازم برای تهیه 20 عدد دونات آمریکایی

  1. آرد گندم 500 گرم ( حداقل 3-4 بار الک شده )
  2. شکر 100 گرم
  3. کره 75 گرم ( آب کرده )
  4. شیر ولرم 1 لیوان
  5. تخم مرغ 2 عدد ( متوسط )
  6. پودر خمیر ترش 2 قاشق سوپخوری ( سر صاف )
  7. نمک ¼ قاشق چایخوری
  8. وانیل 8/1 قاشق چایخوری
  9. روغن مخصوص سرخ کردن به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تزئین روی دونات

  1. شکلات کاکائویی 100 گرم
  2. شکلات شیری 50 گرم
  3. ترافل به مقدار لازم
  4. پودر گردو یا پسته به مقدار لازم

 

طرز تهیه دونات آمریکایی

نمک، شکر، پودر خمیر ترش و وانیل را با هم مخلوط کنید و دوبار از الک رد کنید تا یکدست شوند.

حوله ای را با آب گرم مرطوب کنید و دور جدار خارجی ِ یک کاسه بزرگ و جادار بپیچید.

تخم مرغ ها را یکی یکی داخل کاسه بشکنید و با همزن دستی بزنید تا مخلوط شوند . شیر را کم کم به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا شیر کاملا با تخم مرغ مخلوط شود.

مواد خشک مخلوط شده را داخل کاسه بریزید و هم بزنید. کره آب کرده را ( که خنک شده و به دمای محیط رسیده است ) به مواد اضافه کنید و هم بزنید .

وقتی مایع کاملا یکدست شد، یک الک متناسب با دهانه کاسه را روی کاسه بگذارید و آرد را کم کم داخل مواد الک کنید. ( هر بار به اندازه یک پیمانه )

هنگام اضافه کردن آرد، مایه را مرتبا با دست ورز دهید تا آرد به طور کامل جذب مواد شود .بعد از تمام شدن آرد، خمیر را آنقدر ورز دهید تا کاملا لطیف و یکدست شود و به دست نچسبد.خمیر را داخل کاسه رها کنید و یک حوله نمدار ولرم روی آن قرار دهید و به مدت یک ساعت و نیم خمیر را در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند .

طی این مدت، هر 15 – 20 دقیقه یکبار حوله را از روی خمیر بردارید و قدری خمیر را ورز دهید تا در انتها دونات های سرخ شده، سطحی کاملا صاف و بدون حباب داشته باشند.

(بعد از طی زمان استراحت خمیر، حجم خمیر به دست آمده حدود دو برابر حجم خمیر اولیه خواهد بود)

سطح تخته کار را با مقدار کمی روغن مایع چرب کنید، خمیر را روی آن باز کنید ( به کمک وردنه) سپس با قالبهای مخصوص دونات یا هر نوع کاتر میان تهی ِ دیگری که در دسترس دارید ، خمیر را قالب بزنید.
کف یک سینی را نیز با مقدار خیلی کم روغن مایع چرب کنید، دونات های قالب خورده را با فاصله یک سانتی از هم داخل سینی بچینید و روی آن را با سلفون محافظ مواد غذایی بپوشانید و به مدت 30 دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا آماده شوند .

(در این مدت چند بار دونات ها را پشت و رو کنید تا خشک نشوند)
داخل یک قابلمه کوچک گود، تا نصف روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود. ( دقت کنید که حرارت زیر ظرف زیاد نباشد . در این صورت دونات ها سریعا میسوزند )

وقتی روغن کاملا داغ شد و دونات های قالب خورده نیز به اندازه کافی استراحت کرده بودند، دونات ها را یکی یکی داخل روغن بیندازید و کنترل کنید که تمام سطح دونات داخل روغن قرار گرفته باشد و هر دونات را به مدت ۲ – ۳ دقیقه سرخ کنید . ( تا زمانی که به رنگ مطلوب برسد )

( برای ثابت نگه داشتن دونات داخل روغن میتوانید از نوک چنگال کمک بگیرید )

دونات های سرخ شده را روی توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا چیده شود و دونات ها کمی خنک شوند .

در این فاصله میتوانید مواد لازم برای تزئین روی دونات را آماده کنید. میتوانید از هرکدام از مواد گفته شده در بالا استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن هرکدام از مواد، آن را از ترکیب حذف کنید .

برای تزئین دونات ها، دو نوع شکلات را جداگانه به روش بَن ماری ذوب کنید، قسمتی از سطح دونات را با یک رنگ شکلات و قسمتی دیگر را با شکلات رنگ دیگر بپوشانید و در آخر مقداری پودر پسته یا گردو و یا قدری ترافل رنگی روی آن بریزید و دونات را در ظرف سرو بچینید .

تزئین دونات به ذوق و البته وقت شما بستگی دارد و همچنین دائقه خانواده . میتوانید دونات را بدون تزئین در ظرف سرو بچینید و شکلات های ذوب شده را (که سس شکلات هم میتواند جایگزین آنها باشد) جداگانه کنار ظرف سرو قرار دهید .

نکته :

پیچاندن یک حوله مرطوب شده با آب گرم دور کاسه، به این دلیل است که دمای داخل مواد را کنترل کنید.

بهتر است تخم مرغ ها را نیم ساعت قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.

توجه داشته باشید که هرچه دفعات الک کردن آرد بیشتر باشد خمیر به دست آمده در انتها لطیف تر خواهد بود. برای این مقدار مواد بهتر است آرد را حداقل 3-4 بار و احداکثر 8-10 بار از قبل الک کنید و هنگام اضافه کردن آرد به مایه نیز حتما یک الک روی مواد قرار دهید . الک کردن یا “هوادهی” آرد هنگام تهیه دونات تاثیر مهمی در پف کردن دونات ها در انتهای کار دارد. بهترین آرد برای این منظور آرد سفید گندم000 است .

شیری که استفاده میکنید بهتر است کم چرب، جوشیده و ولرم شده باشد .

کره را به روش بن ماری ذوب کنید و بگذارید خنک شود بعد به مواد اضافه کنید .

همانطور که میدانید استفاده از وانیل در تهیه خوراکی که از تخم مرغ در آن استفاده شده است برای خنثی کردن بوی بد تخم مرغ است . لذا اگر در اندازه گیری دقیق وانیل مشکل دارید زیاد نگران نباشید. مقداری کم و زیاد شدن وانیل در این دستور زیاد مشکل ساز نیست .

توجه داشته باشید هنگامی که از پودر خمیر ترش برای به عمل آوردن خمیر ها استفاده میکنید، هنگام استراحت، خمیر را به هیچ وجه داخل یخچال نگذارید . در ضمن هنگامی که از پودر خمیر ترش استفاده میکنید نیازی به استفاده ای بیکینگ پودر یا سایر افزدونی های معمول نیست .

پودر خمیر ترش در بسته بندی های متنوع و با گراماژ مختلف در تمام فروشگاه های ملزومات قنادی به راحتی در درسترس است و در تهیه انواع خمیرهای آردی کاربرد فراوان دارد . در ضمن هر قاشق چایخوری استاندارد گنجایش 10 گرم پودر خمیر ترش را دارد .

هنگامی که بسته بندی پودر خمیر ترش را باز کردید، تا انتهای زمان انقضای این محصول، حتما باید محصول فوق را در یخچال نگهداری کنید . (در قسمتی که بالاترین دما را داراست. یعنی گرمترین قسمت یخچال)

کاتر های مخصوص دونات در انواع و اشکال مختلفی تولید میشوند که “میان تهی” بودن وجه اشتراک همه آنهاست. به دلیل اینکه زمان سرخ شدن دونات داخل روغن بسیار کوتاه است ، حتما باید دونات را به صورت میان تهی قالب بزنید تا در این مدت کوتاه، خمیر داخل دونات نیز بپزد. اگر قالب مخصوص دونات در دسترس ندارید میتوانید برای فرم دادن دونات از یک نعلبکی و یک چاقوی تیز استفاده کنید. به این صورت که نعلبکی را به صورت وارو روی خمیر باز شده قرار دهید، ابتدا دور دونات را برش بزنید، نعلبکی را بردارید و بعد به اندازه یک دایره کوچک تر میان خمیر را برش زده و کنار بگذارید .

اگر فضای کافی برای باز کردن کل خمیر ندارید خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و در چند مرحله دونات ها را قالب بزنید .

خمیر دونات را حداکثر به ضخامت یک سانتیمتر باز کنید . بعد از 30 دقیقه استراحت ضخامت خمیر به حدود 2 سانتیمتر خواهد رسید . و بعد از سرخ شدن ضخامت آن حدود 4-5 سانتیمتر خواهد شد.

Check Also

شیرینی مرنگ پشمکی ویژه

امروز قصد داریم یک شیرینی ویژه را به شما عزیزان آموزش دهیم. در ادامه مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *