مربای خیار سبز ویژه

Courgette-and-Cucumber-Jam-3-650x432یکی از خوشمزه ترین صبحانه ها مرباست .یکی از انواع مرباها مربای خیار سبز میباشد که طعم بسیار خوبی دارد و میتوانید برای صبحانه آن را درست کنید.درادامه با طرز تهیه این مربا آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه مربای خیار سبز

  1. خیار سبز درشت تخمی – 2 کیلو
  2. شکر – 2 کیلو
  3. آب – 6 لیوان
  4. گلاب – 1 استکان
  5. آهک به صورت سنگ – 1 کیلو

در کارهای ساختمانی معمولا آهک را آب می زنند و به شکل پودر درمی آورند. این چنین آهکی برای ترد کردن مربا مناسب نیست.

 

طرز تهیه مربای خیار سبز

خیار را پوست گرفته ، چهار قاچ می کنیم. قسمت نرم و تخم آن را می گیریم و از قسمت سفت آن استفاده می کنیم . قطعات خیار را به هر شکلی که دوست داریم ، مربع ، مستطیل و یا لوزی می بریم .

آهک را در ظرفی قرار داده ، روی آن آب فراوان می ریزیم و می گذاریم یکی دو ساعت بماند تا کاملا نرم شود . وقتی آهک نرم شد ، آن را بهم می زنیم ، بعد می گذاریم دو سه ساعت بماند و گل آن رسوب کرده ، آب آن کاملا زلال شود. آب زلال را با یک ملاقه آهسته به طوری که با لایه رسوب کرده آهک مخلوط نشود ، از صافی رد می کنیم و روی خیارهای آماده شده می ریزیم به اندازه ای که آب آهک روی خیار را کاملا بگیرد. خیار باید 24 ساعت در آب آهک بماند بعد آن را در صافی ریخته ، چندین بار می شوئیم تا آب آهک آن کاملا گرفته شود.

شکر را با 4 لیوان آب می جوشانیم، در حدی که فقط شکر حل شود. سپس آن را هم از صافی رد می کنیم و در ظرف مناسبی که بهتر است لعابی باشد می ریزیم ، خیار را هم در این شربت ریخته ، ظرف را روی آتش می گذاریم ، وقتی جوش آمد ، حرارت را کمی ملایم می کنیم تا شربت قوام بیاید.

مقداری گلاب به اندازه ای که معطر شود و کمی جوهر لیمو یا آب لیمو بقدری که ترش نشود، داخل مربا می ریزیم ، بعد از چند جوش مربا را از روی آتش بر می داریم .

اگر بخواهیم رنگ مربا سبز شود ، وقتی که خیار را در شربت ریختیم ، کمی رنگ سبز به آن اضافه می کنیم. (این نوع رنگ مخصوص شیرینی است و زیانی ندارد)

Check Also

مربای پرتقال مخصوص صبحانه

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی که میتوانید در منزل برای صبحانه تهیه کنید مربای پرتقال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *