بورانی بادمجان با طعمی عالی

boranibadenjanامروز قصد داریم طرز تهیه یک غذای حاضری و خوشمزه را برای بانوانی که شاغل هستند و وقت کافی برای درست کردن غذا ندارند.درادامه با طرز تهیه بورانی بادمجان آشنا خواهید شد.هم چنین با خواص ماست نیز شما را آشنا خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه بورانی بادمجان

  1. بادمجان متوسط – 8 تا 10 عدد
  2. ماست – 3 لیوان
  3. زعفران سائیده – نصف قاشق چایخوری
  4. روغن برای سرخ کردن کدو – در حدود نصف لیوان
  5. گشنیز خرد کرده ریز – 2 قاشق سوپخوری
  6. نمک و فلفل – به قدر کافی

 

طرز تهیه بورانی بادمجان

برای تهیه بورانی بادمجان هم مثل برانی کدو عمل می شود و به جای کدو سبز از بادنجان استفاده می شود. می توان بادنجان ها را در فر کبابی نموده به حدی که کاملا نرم شود و پوست آن به آسانی گرفته شود. بعد بادنجان ها را ساطوری کرده ، دو سه پر سیر را نرم می کوبیم ، در کمی روغن کمی سیر را سرخ می نمائیم و بادنجان ساطوری شده را با سیر در حدی که آب آن گرفته شود ، کمی سرخ نموده با ماست مخلوط شده با زعفران و نمک و فلفل مخلوط می نمائیم.

 

6

خواص ماست

‌یکی از بهترین، نیرومندترین و ارزانترین و سهل الهضم‌ترین غذاها ماست است.
طبیعت ماست گرم و در درجه دوم سرد است؛ هرچه ماست ترش‌تر باشد سردی آن زیادتر است.
این ماده معده را تقویت و به هضم غذا کمک می‌کند و از رشد میکروبها در روده‌ها جلوگیری کرده و در درمان اسهال مؤثرست.

ماستی که چربی آن گرفته شده باشد، به مراتب بهتر از ماست پرچرب است.
ماست به انسان نشاط ‌بخشیده و عمر را طولانی و آدمی را در مقابل امراض عفونی حفظ می‌کند و به او آرامش می‌بخشد.
شست‌وشوی سر با ماست، مو را تقویت کرده و از ریزش آن می‌کاهد و مالیدن ماست به دست و صورت باعث نرمی و لطافت پوست شده و از امراض جلدی بویژه جوش غرور جلوگیری می‌کند.
ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می‌کند و به علت داشتن فسفر تقویت کننده حافظه است.
ماست به علت داشتن ویتامین D ، استخوانها را محکم می‌کند.
این ماده غذایی نیرو ، نشاط ، مقاومت و چابکی به فرد می‌دهد و دستگاه بدن را از سموم پاک می‌کند. به همین دلیل است که در تمام بیماریها ، خوردن آن را تجویز می‌کنند.
ماست به روده‌ها کمک می‌کند تا به حال عادی خود برگردند؛ باکتریهای مضر را از روده‌ها خارج می‌کند و در نتیجه هضم و جذب غذا آسان می‌شود.
کلسیم موجود در ماست برای سالخوردگان بی‌اندازه مفید است و این اشخاص که همیشه از عفونتهای روده‌ای خود می‌نالند اگر بطور مرتب ماست بخورند گاز و عفونت روده آنها به کلی برطرف خواهد شد.
ماست بهترین دارو برای معده است، زیرا علاوه بر اثرات درمانی که در یبوستهای مزمن و اسهال دارد باکتری‌های مفیدی در معده تولید می‌کند که برای سلامت بسیار مفید است.
باکتریهای ماست بسیاری از ویتامینهای گروه B را می‌سازد و به خون می‌فرستد اسید لاکتیکی که از ماست حاصل می‌شود روده‌ها را از میکروبها و عمل زیان‌بخش آنها پاک می‌کند.
مبتلایان به خارش، سوزش، جوش و ناراحتی‌های پوستی می‌توانند برای سلامتی خود از ماست استفاده کنند و ماست از پنی‌سیلین هم قویتر است.
از خوردن پرتقال و ماست با هم پرهیز نمایید چرا که باعث بروز اگزما می‌شود. بهتر است بدانیم ماست ترش به مراتب بهتر از ماست شیرین است در موارد اسهال معمولا از ماست ترش استفاده کنید.
هضم ماست آسانتر از شیر است.
ماست با تقویت باکتریهای مفید ساکن روده ، باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می‌شود.
ماست با خنثی سازی برخی ترکیبات مضر صفراوی ، از تحریک جدار روده‌ها کاسته واحتمال بروز سرطان روده را کاهش می‌دهد. کلسیم موجود درماست نیز مانع رشد بی رویه سلولهای پوششی روده بزرگ می‌شود. بررسیها نشان داده است افرادی که کلسیم بیشتری مصرف می‌کنند، سرطان روده در آنها کمتر است.
ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی ، باعث جذب بهتر برخی مواد غذایی می‌گردد که از جمله آنها می‌توان به افزایش جذب کلسیم و ویتامینهای گروه B اشاره نمود.
اسید موجود در ماست به برگشت حالت عادی روده‌ها پس از عفونتها کمک می‌نماید. ماست می‌تواند در پیشگیری از بروز عفونتها و بیماریهای گوارشی ناشی از ویروسها و حساسیتهای غذایی مفید باشد.
ماست در کمک به درمان اسهال کودکان مفید بوده است.
متخصصان در هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ، مصرف ماست را توصیه می‌نمایند زیرا اغلب آنتی‌بیوتیک‌ها باعث نابودی باکتریهای مفید دستگاه گوارش شده و متعاقبا باعث اختلال در کار دستگاه گوارش می‌شوند. ماست می‌تواند به برگشت شرایط طبیعی روده‌ها کمک نماید. توصیه شده در هنگامی که قرار است بیمار بیش از 2هفته آنتی‌بیوتیک مصرف نماید، حداقل 250 میلی‌لیتر ماست را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد.
ماست باعث کاهش عفونتهای ناشی از قارچها در دستگاه تناسلی زنان می‌شود.
ماست منبعی غنی از کلسیم است.ماست منبع بسیار خوبی برای جذب پروتئین است. در هر250 میلی لیتر ماست تقریبا 14- 10 گرم پروتئین موجود می‌شد، که تقریبا برابر با 20 درصد نیاز روزانه است.
ماست می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. این ممکن است به علت تأثیر فعالیت باکتریهای زنده و سهولت متابولیسم کلسترول باشد.
در کودکانی که دچار بیماری سوء جذب هستند، ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی پروتئینها و مواد معدنی کمک می‌کند. اسید لاکتیک موجود در ماست باعث سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می‌شود.
برای کاهش وزن باید مصرف ماست در رژیم غذایی گنجانده شود. زیرا ماست توانایی بدن را برای سوزاندن چربی‌ها تقویت کرده و حفظ عضلات در وضعیت مناسب را تسهیل می‌کنند.

Check Also

کرفس شکم پر مقوی و جدید

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی را که میتوانید در منزل تهیه کنید با کرفس است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *