طرز تهیه ترشی زو

17728059967500618322

زو به لهجه کرمانشاهی یک گیاه کوهی گران قیمت میباشد . امروز قصد داریم طرز تهیه ترشی زو را در سایت آموزش آشپزی فست فود به شما آموزش دهیم امیداورم که دوست داشته باشید

زو به لهجه کرمانشاهی نام یک گیاه کوهی بسیار ارزشمند و فوق العاده گران قیمت نسبت به بقیه گیاهان کوهی می باشد که شکل آن شبیه کنگر ولی تیغه های تیز ندارد و در اول فصل بهار به بازار می آید که نمونه های تقلبی آن نیز در همان موقع وارد بازار شده و از لحاظ شکل بسیار شبیه به این گیاه می باشد.ولی کسانی که سررشته ای در خرید این گیاه دارند به راحتی آن را تشخیص داده و خریداری می کنند . بهترین نوع این گیاه مربوط به کوهای دالاهو در کرند غرب می باشد.این گیاه طبع بسیار گرم دارد.و یکی از خواص مهم آن شستشوی کامل مثانه می باشد. به چند مدل برای ترشی آماده می شود.در موقع آماده کردن آن بهتر است آن را در خارج از آشپزخانه قرار داده زیرا بوی نامطبوعی از آن به مشام می رسد که بعد از به سرکه انداختن آن این بوی نامطبوع به عطری دل انگیز تبدیل می شود.

مواد لازم

1.زو ۲ کیلو

2.سرکه به مقدار لازم

3.نمک به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه:

 

ابتدا سرو ته زو ها را طوری پاک میکنیم که لطمه ای به خود زو نرسد.چون این گیاه از دل خاک بیرون می آید ممکن است لایه های آن دارای گل و خاک زیاد باشد.که بعد از پاک کردن درون آب به مدت چند دقیقه قرار داده تا کاملا تمیز شود.این کار احتیاج به مهارت خاصی دارد که لایه ها از هم باز نشوند. سپس آبکشی کرده و داخل یک سبد قرار داده تا آب اضافی آن خارج گردد.بعد آنها را درون یک قابلمه خیلی مرتب می چینیم. بعضی ها به خاطر اینکه لایه ها باز نشود آن را با نخ می بندند. بعد از چیدن درون ظرف مقداری سرکه روی آن می ریزیم و زیر شعله را روشن نموده و میگذاریم تا مقداری زو پخته شده و زهر آن نیز کاملا کشیده شود. بهتر است این کار درون منزل صورت نگیرد.بعد از اینکه مقداری پخت مثل کنگری که داخل خورشت می اندازیم نه خیلی خام و نه خیلی پخته.سپس زیر گاز را خاموش کرده و زو ها را آرام آرام از درون قابلمه بیرون آورده و درون یک ظرف دیگر قرار داده و مقداری سرکه را با نمک مخلوط کرده و روی آنها می ریزیم.و به مدت چند ساعت به همین حالت درون سرکه میگذاریم تا کاملا سرکه جدید به خورد زو رفته و مزه دار شود طی این فاصله درب ظرف را رویش قرار دهید تا عطر زو از بین نرود.و از آن بچشید اگر نمک احتیاج داشت بدان افزوده.سپس آرام آرام زوها را درون ظرفی که می خواهید ترشی را در آن قرار داده (بهترین ظرف شیشه) می باشد قرار داده به مقداری که سرکه روی آن را بگیرد قرار داده و در جای خنک بگذارید . یکی دو روز بدان سر بزنید امکان دارد مجددا به سرکه نیاز داشته باشد.

Check Also

ترشی فلفل هندی درجه یک

ترشی فلفل هندی یکی از پرطرفدارترین ترشی ها میباشد امروز قصد داریم طرز تهیه این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *