آب خیار و خربزه مناسب تابستان

آب خیار و خربزه
آب خیار و خربزه

اگر برای تابستان نوشیدنی جدید که مناسب میوه های همین فصل باشد را نیافته اید درادامه مطلب زیر طرز تهیه نوشیدنی آب خیار و خربزه را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه آب خیار و خربزه

  1. خربزه شیرین یک پیمانه
  2. خیار نصف پیمانه
  3. کمی نمک
  4. شربت به دلخواه ( مثل شربت توت فرنگی)

 

طرز تهیه آب خیار و خربزه

خربزه و خیار رو پوست بگیریدداخل مخلوط کن بریزید. کمی آب لیموی تازه در آن بچکانید و کمی به آن نمک بزنید.برای تزئین می توانید از یک لیموی برش داده شده کنار لیوان استفاده کنید.

 

 

546f08d499a28خواص خربزه

مصرف خربزه در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی نقش به سزایی دارد.

میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری های لثه موثر دانست.

میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی – عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

پیشگیری از بیماری های چشمی، جلوگیری از بیماری های عفونی، طراوات و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن این ویتامین است.

خربزه با داشتن خاصیت ادرارآور بودن در بیماری های سنگ کلیه و مثانه مفید است؛ دراین بیماری ها باید نمک و فلفل کمتر خورده شود.

خربزه سرشار از ویتامین هایA ،D وC و سلولز است.

خربزه به علت دارا بودن خاصیت ملیّن، برای معالجه یبوست تجویز می شود.

خربزه چون دارای قند است بسیار چاق کننده بوده و تاثیر مفیدی در مبتلایان به سل و یا کم خونی ایجاد می کند.

خربزه به دلیل دارا بودن پتاسیم بسیار مدر بوده لذا باعث دفع مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه ها کمک کرده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار ممانعت می کند.

خربزه به واسطه آب زیاد، مواد قندی را فورا جذب خون کرده به همین سبب باعث بالا رفتن قند خون و رفع خستگی و گرمازدگی می گردد.

در میان مواد قندی و معدنی خربزه آنزیم هایی وجود دارد که سرعت هضم غذا را زیاد کرده بدین لحاظ در کودکان موجب افزایش اشتها و فعالیت و رشد سلول های بدن و در سالمندان به فعالیت سلول های دستگاه گوارش و در نهایت رفع سستی و بی حالی منجر می شود.

خربزه به دلیل مواد فیبری و به خاطر وجود طعم و اسانس هایی که دارد یک محرک قوی شیمیایی برای دستگاه گوارش است لذا بسیار ملین بوده و مصرف آن برای مبتلایان به نقرس، رماتیسم، بواسیر و خصوصا برای کسانی که از یبوست رنج می برند، بسیار توصیه می شود. همچنین این میوه تاثیر خاصی در تخلیه میکروب و عفونت های موجود در روده ها دارد.

به دلیل آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم به شمار می رود لذا به شکل ضماد روی سوختگی های سطحی پوست بدن استفاده می شود.

خربزه باعث افزایش شیر در زنان شیرده می شود.

مغز تخم خربزه ی بو داده طبیعت گرم دارد.

خربزه برای اشخاص مبتلا به سل ریوی و کم خونی مفید است.

خربزه، رنگ چهره را روشن می کند و بیماری استسقاء ( احساس تشنگی دائمی ) را درمان می نماید.
خواص تخم خربزه

مغز تخم خربزه ی بو داده دارای خاصیت ادرار آور، نرم کنندهو افزایش دهنده میل جنسی است.

تخم خربزه طبیعت گرم داشته و دارای چربی، پروتئین، آهن و ویتامینE است و مانند تخم کدو ادرارآور، پاک کننده کلیه، مثانه و کبد، مسکن سوزش مجاری ادرار، ملین و افزایش دهنده میل جنسی است و برای تب های شدید مفید است.5- اگر گوشت خربزه را له کنید و به صورت مرهم روی سوختگی های سطحی پوست بدن بگذارید، آن را معالجه خواهد کرد.

تخم خربزه برای سرفه حاد، درد سینه و حلق و تب های شدید مفید است.

خواص مهم درمانی خربزه چیست؟

خربزه، سلول های بدن را ترمیم می کند
خربزه دارای ویتامین A و C است و در ترمیم و تجدید سلول های بدن نقش مهمی را بر عهده دارد همچنین این میوه بسیار مُدر بوده و برای افرادی که به بیماری های کلیوی و سنگ کلیه مبتلا هستند، بسیار مفید است.
خربزه به دلیل داشتن ویتامین A برای تقویت بینایی، خون سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است،خربزه سرشار از ویتامین های A و C و سلولز است همچنین این میوه ملیّن بوده و برای درمان یبوست بسیار مفید است.
خربزه برای اشخاص مبتلا به کم خونی بسیار مفید است، رنگ چهره را روشن می کند، رفع کننده یبوست است و به هضم غذا کمک می کند همچنین افزاینده ادرار و دفع کننده سنگ مثانه و کلیه است.

برای کاهش فشار خون، خربزه بخورید
متخصصان تغذیه در مرکز بهداشتی دانشگاه تگزاس توصیه می کنند:خوردن مقادیر زیادی از سبزیجات و میوه های سرشار از پتاسیم مانند خربزه و پرتقال برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است و در پایین آوردن فشار خون تأثیر قابل توجهی دارند.
محققان فرانسوی به تازگی دریافتند نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که می تواند با استرس و خستگی مقابله کند
دکتر لونا ساندون استادیار تغذیه کلینیکی در این دانشگاه و سخنگوی انجمن دیابت آمریکا در این باره اظهار کرد:خربزه نیز مانند هندوانه و طالبی حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است. یک چهارم از طالبی حاوی 800 تا 900 میلی گرم پتاسیم است که تقریباً 20 درصد از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می کند.
وی تصریح کرد:میوه هایی چون آووکادو، کیوی، خرمالو، لوبیا، سیب زمینی، گوجه فرنگی و حتی گریپ فروت از دیگر منابع غذایی غنی از پتاسیم محسوب می شوند که برای مبتلایان به فشار خون بالا سودمند هستند.
خربزه، پوست را شاداب می کند
وجود 37 میلی گرم ویتامین C در هر یکصد گرم میوه خربزه، نقش این میوه را در طراوت و شادابی پوست و جلوگیری از بیماری های لثه موثر است.
هر یک صد گرم خربزه، 8 گرم کربوهیدرات دارد که بیشترین نوع قند موجود در آن از نوع گلوکز و فروکتوز است، بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.
یک گرم فیبر، 12 میلی گرم کلسیم، 17 میلی گرم فسفر، 238 میلی گرم پتاسیم،1250 واحد پیش ساز ویتامین A و 31 کیلو کالری انرژی را از مواد تشکیل دهنده در هر صد گرم خربزه عنوان کرد.

مصرف زیاد خربزه باعث نفخ می شود، در نتیجه در ناحیه معده و روده ایجاد درد می کند
میزان پتاسیم موجود در خربزه برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی – عروقی بسیار موثر است و مصرف این ماده غذایی نقش به سزایی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.
مقدار قابل توجه پیش ساز ویتامین A موجود در میوه خربزه، پیشگیری از بیماری های چشمی، جلوگیری از بیماری های عفونی، طراوت و شادابی پوست از جمله اثرات خربزه به علت داشتن این ویتامین است.

خربزه؛ مانع خستگی و استرس
وقتی می گوییم دچار استرس شدیدی هستیم بدین معناست که کاملاً از کار، مشکلات شخصی و کلا زندگی اشباع شده اید. البته داشتن استرس به مقدار کم، می تواند محرک و حتی مهیج باشد، اما وقتی بدون هیچ وقفه ای، تحت استرس های شدید باشیم آن وقت است که میزبان ضربان های تند قلب و سردردهای شدید و دیگر پیامدهای آن خواهیم بود.
محققان فرانسوی به تازگی دریافتند نوعی ماده طبیعی در خربزه وجود دارد که می تواند با استرس و خستگی مقابله کند. به نظر این محققان، خربزه دارای آنزیم اس.او.دی است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و از آسیب رسیدن به بافت های بدن پیشگیری می کند.
محققان در تحقیق بر 2 گروه 35 نفری بین 30 تا 55 ساله که از استرس و خستگی شدید شاکی بودند دریافتند این آنزیم نه تنها استرس، بلکه خستگی را هم از بین می برد.

خواص بی نظیر خربزه

Check Also

شربت زعفران خانگی عالی

اگر میخواهید در منزل یک شربت بی نظیر خانگی را در منزل تهیه کنید طرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *