فرنی اصفهانی غذای مناسب برای کودکان

فرنی اصفهانی
فرنی اصفهانی

امروز قصد داریم طرز تهیه یک دسر و غذای خوشمزه برای کودکان شما را آموزش دهیم.درادامه مطلب زیر طرز تهیه فرنی اصفهانی را به شما بانوان گرامی آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه فرنی اصفهانی

  1. شیر4پیمانه
  2. آب 1پیمانه
  3. آرد برنج2 قاشق غذاخوری
  4. نشاسته ذرت2 قاشق غذاخوری
  5. شيره ى خرما و يا شيره ى انگوربرای تزئین

 

 

طرز تهیه فرنی اصفهانی

نشاسته ى ذرت و آرد برنج را در آب حل كرده و ده دقيقه در ظرف را گذاشته تا بوى خامى آرد از بين بره سپس موادو به شير اضافه كنيد و روى حرارت بسيار ملايم قرار داده و يكربع مدام هم بزنيدفرنى را در ظرف كم عمقى كشيده و براى دوساعت داخل يخچال قرار دهيد تا كاملا سرد شود موقع سرو با شيره ى خرما و يا شيره ى انگور و يا مخلوط اين دو سرو كنيد .

 

 

خواص شیره خرما

 

شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند. از جمله این شیره‌ها، شیره خرما می‌باشد.

شیره‌ی خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

در بسیاری از استان‌های کشورمان، از شیره خرما به جای شکر در پختن حلوا استفاده می‌کنند. همچنین خوردن «شیر برنج با شیره»، «برف با شیره»، «شیر با شیره» و «ارده با شیره» در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها از جمله همدان، تبریز، اراک، اردبیل و… است. در این مقاله ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما به طور اختصار بیان می‌شود.
روش تهیه شیره خرما:

شیره‌ی خرما به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می‌شود:

در روش صنعتی به کمک آب و اعمال حرارت، مواد جامد محلول در آب میوه‌ی کاملاً رسیده ارقام مختلف نخل خرما به نام علمی Phoenix dactylifera از خانواده Palmacea به دست می‌آید. شیره خرمای صنعتی در زمره صنایع تبدیلی خرما به شمار می‌رود.

شیره خرما همچنین به صورت سنتی از میوه خرما استحصال می‌گردد که از روی هم انباشتن خرما در محل‌های خاص نگهداری خرما حاصل شده و پس از تصفیه‌ی جزئی، بسته بندی می‌گردد.

شیره‌ی خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود .

برای تولید شیره خرما به روش سنتی، سه شیوه وجود دارد:

1- شیوه جوشاندن (روش گرم): در این شیوه تولید، خرما در دیگ‌های سر باز قرار داده شده و به اندازه وزن میوه به آن آب اضافه می‌شود. مخلوط آب و خرما حرارت داده می‌شوند تا شیره در آب حل گردد . حرارت را تا حدی که شیره به غلظت مورد نظر برسد ادامه می‌دهند و در نهایت با قطع حرارت مخلوط را صاف نموده و شیره را در ظرف‌های پلاستیکی یا حلب‌های فلزی پر کرده و تفاله باقی مانده را نیز به مصرف دام می‌رسانند.

2- تهیه شیره در حوضچه‌های سیمانی (روش سرد): خرما را در حوضچه‌هایی که 1 الی 5/1 متر از سطح زمین بلندتر است و مخصوص عملیات شیره گیری ساخته می‌شود، می‌ریزند. خرماها در اثر نیروی وزن به هم فشار می‌آورند و شیره از سوراخی که در ته حوضچه تعبیه شده است خارج و جمع آوری می‌شود . این نوع شیره طبیعی بوده و به آن شیره خرمای طبیعی می‌گویند. حوضچه‌های سیمانی را نیز در زبان محلی مدبسه می‌نامند.

3 – تولید شیره خرما به طریقه حصیر: در برخی نواحی جنوب کشور مانند میناب، به جای حوضچه‌های سیمانی، خرما را در محفظه‌ای که از برگ خرما به صورت سبد حصیری درست شده است می‌ریزند و در اثر فشار خرماها بر روی همدیگر شیره آن از منافذ حصیر خارج می‌شود.

Check Also

طرز تهیه دسر هلویی بی نظیر

یکی از خوشمزه ترین دسر هایی را که میتوانید برای فرزندان خود در منزل تهیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *