پشمک خوشمزه را در منزل تهیه کنید

پشمک خوشمزه
پشمک خوشمزه

امروز قصد داریم طرز تهیه یکی از خوشمزه ترین تنقلات را به شما عزیزان آموزش دهیم.درادامه مطلب زیر به شما آموزش میدهیم که چگونه پشمک را در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه پشمک

  1. روغن ۴۰۰ گرم
  2. ارد سفید ۲۰۰ گرم
  3. شکر ۱ کیلو

 

 

طرز تهیه پشمک

شکر را پخته آن را قوام بیاورید.سپس یک سینی را چرب کرده و شکر فوق را در آن ریخته روی شعله بگذارید تا قدری گرم شود آنگاه مایع را به صورت کلاف در آورده بگذارید از هر طرف چند نفر آن را بکشند تا دراز شود بعد آن را روی هم برگردانید و دوباره آن را بکشید تا کاملا سفت شود، آن وقت آرد سفید را در روغن داغ چرخی داده آن را کف سینی ریخته و سینی را حرارت دهید.سپس مایع به دست آمده را چند نفری با دست های روغنی بچرخانید تا به حالت پشمک در آید.پشمک شما آماده شده و می توانید به همراه خانواده یا دوستان میل بفرمایید.

 

نکته

در خوردن پشمک زیاده روی نکنید چون قند خون شما را بالا برده و موجب ناراحتی های قلبی عروقی می شود.

 

راز نامگذاری پشمک حاج عبدالله

عبدالله علیزاده معروف به حاج عبدالله مستخدم دبستان اکبریه تبریز بود که اصالتا از روستاهای نزدیک ارس که پس از قحطی و فراگیر شدن بیماری واگیردار وبا ناشی از حمله متفقین، تمام اعضای خانوادش رو از دست داده بود و سپس به تبریز مهاجرت کرده و در این دبستان به عنوان مستخدم کار میکرد.

اما حاج عبدالله قصه ی ما به بچه های مدرسه علاقه وافری داشت چون خودش علاوه بر همسرش داغ سه کودک در همین سنین رو دیده بود .

بچه ها توی زنگ تفریح از بوفه مدرسه پشمک میخریدن و هر کس پول نداشت از حاج عبدالله پشمک قرضی میگرفت.

اما حاج عبدالله با اینکه به همه جنس قرضی میداد اما هیچ دفتر ثبت بدهی نداشت، رفته رفته بچه ها از مهربونی حاج عبدالله سوء استفاده کردند و اصلا پول نمیدادند و برخلاف تصور حاج عبدالله ، علی رغم درآمد ناچیز فرراشی به هیچ کس نه نمیگفت .

تا اینکه مدیر مدرسه با دیدن تمام بچه های پشمک به دست در ایام زنگ تفریح با پیگیری ماجرا از این قضیه باخبر شد و سر همه کلاسها حاضر شد و با صحبتهای دلسوزانه اش همه رو توجیه کرد.

با این وجود هنوز اندکی از بچه ها شیطنت میکردند و پشمک مفتکی از حاج عبدالله میگرفتند.

این منوال تا اوایل دهه چهل ادامه داشت تا اینکه در اواخر خردادماه 1341 حاج عبدالله به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت.

حاج عبدالله با اینکه توی تبریز غریب بود اما یکی از باشکوهترین تشییع جنازه ها رو داشت. انبوهی از جمعیت که اکثرا هم جوان بودند و گریه میکردند حاج عبدالله ،بابای مهربون مدرسه رو تا قبرستان قدیم تبریز بدرقه کردند.

اما جالبتر اینکه هر پنج شنبه بر سر قبر حاج عبدالله و برای شادی روحش پشمک پخش میکردند و این منوال چندین سال و تا اوایل دهه پنجاه ادامه داشت. بله بچه های دبستان اکبریه داشتند قرضشان را به حاج عبدالله ادا میکردند.

احسان البرزی و علی مردان طاهری موسسان پشمک حاج عبدالله دو تن از همان کودکان شیطونی هستند که هرگز بابت خوردن پشمک پول به حاج عبدالله نداده بودند.

و الان به یاد مهربونی و بخشش بی منت و همراه با لبخند حاج عبدالله فراش ، مستخدم دبستان اکبریه نام برند تجاری پشمک شرکت خودشون رو، حاج عبدالله گذاشتند.

Check Also

تخم کدو تنبل بوداده برای میهمانیهای خودمانی

خیلی از خانم ها علاقه دارند بدانند که تخم کدو تنبل را چگونه بو میدهند.در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *