معرفی ویژگیهایی که باید در ماسکهای مناسب کرونا وجود داشته باشد

معرفی ویژگیهایی که باید در ماسکهای مناسب کرونا وجود داشته باشد

معرفی ویژگیهایی که باید در ماسکهای مناسب کرونا وجود داشته باشد

 

تا زمانی که کرونا از پای نیفتاده است باید برای حفظ سلامتی مان ماسک بزنیم. چرا که اصلی ترین راه انتقال این ویروس تنفس است. پس ماسکها مهم ترین راهکار کنترلی و محافظتی ما در این ایام هستند. اما چه ماسکی را می توانیم استفاده کنیم و چه ماسکهایی مناسب حفاظت در برابر کرونا نیستند. آیا هر ماسکی را می توانیم بزنیم و آیا همه این ماسکها قابلیت کنترل ویروس را دارند یا خیر. این موضوعی است که در این مطلب می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم. ویژگی های زیر باید در ماسکی که برای روزهای کرونایی استفاده می کنید وجود داشته باشد.

دارای لایه ملت بلون باشد

دیگر نام ملت بلون  برای ما آشنا شده است. چرا که رسانه های مختلف به خصوص تلوزیون بارها گفته اند ماسکی که دارای این لایه است را استفاده کنید. ماسک سه لایه حداقل ماسکی است که دارای این لایه است. در این ماسک دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون وجود دارد. این لایه وظیفه مهم فیلتراسیون را بر عهده می گیرد. لایه ای که دقیقا در وسط ماسک قرار گرفته است و نمی گذارد ویروس از آن رد شود. محافظت و کنترل ویروس دو طرفه است. یعنی هم از داخل ماسک و هم از خارج آن ویروس نمی تواند به طرف دیگر برود. البته لایه ملت بلون در ماسکهای دیگری هم وجود دارد. به طور مثال ماسک سه بعدی هم دارای لایه ملت بلون است. در این مدل ماسک تعداد لایه بسیار بیشتر است. پس این ماسک نسبت به نمونه اولی که معرفی شد یعنی سه لایه ای های پزشکی قدرت کنترلی بیشتری دارد.

 

دارای گیره بینی باشد

قسمت فلزی و پلاستیکی که در بالای ماسک قرار دارد را گیره یا فیکسر بینی ماسک می گویند. این قطعه در ماسکهای استاندارد در وسط ماسک و در بالا و در بین لایه ها قرار گرفته است. قطعه ای نرم و انعطاف پذیر که استفاده از ماسک را راحت تر می کند. البته راحت پذیری استفاده از ماسک تنها کاری نیست که این قطعه انجام می دهد. اصلی ترین کار این قطعه افزایش میزان فیلتر کنندگی ماسک می باشد. با قرار دادن ماسک روی صورت و حالت دادن این قطعه با توجه به شکل بینی، ماسک به راحتی روی صورت قرار می گیرد. همچنین هوایی که وارد ماسک می شود (که همان هوای فیلتر نشده است) تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

 

معرفی ویژگیهایی که باید در ماسکهای مناسب کرونا وجود داشته باشد

به روش بهداشتی تولید شده باشد

یکی از موارد خیلی مهم در مورد ماسکها بهداشتی و تمیز بودن آنهاست. ماسک وسیله ای پزشکی است و باید عاری از میکروب و آلودگی باشد. قرار است ماسک را روی صورت بگذارید تا جلوی دهان و بینی را پوشش بدهد. اگر آلودگی در ماسک باشد ممکن است باعث مشکلات پوستی، تنفسی و یا حتی ایجاد یک بیماری یا مشکل دیگر شود. پس مهم است که ماسک شما چطور و به چه روشی تولید یا ساخته شده است. در دنیا یک روش استاندارد برای تولید ماسکهای پزشکی در نظر گرفته اند. به این روش اولتراسونیک گفته می شود. این روزها برخی نام پرسی هم به این روش داده اند. چرا که در این روش ماسکها به کمک دستگاه هایی مکانیکی و صنعتی ساخته می شوند. کار اصلی این دستگاه ها اتصال قطعات ماسک (از لایه ها گرفته تا کش و فیکسر بینی) با حرارت بالا به کمک این دستگاه به هم پرس می شوند. پس دیگر نیازی نیست که از چسب یا چیز دیگری برای وصل کردن قطعه ها استفاده شود. در این روش کلیه مراحل ساخت به کمک دستگاه انجام می شود و فاقد دخالت دست است. این روش به عنوان روش استاندارد و بهداشتی تولید ماسک شناخته می شود. بهتر است ماسکی که برای روزهای کرونایی استفاده می کنید هم اولتراسونیک باشد.

 

دارای بسته بندی باشد

بدیهی است که شرایط نگهداری و عرضه یک ماسک نیز در بهداشتی بودن آن تاثیر گذار است. پس یک ماسک استاندارد و بهداشتی باید دارای بسته بندی و جعبه باشد. ماسکی که بدون جعبه عرضه می شود نمی تواند قابل اطمینان باشد. از خرید چنین محصولاتی جدا پرهیز کنید.  اگر فروشنده ای ماسک را به صورت باز و بدون بسته بندی عرضه می کند از خرید کردن از آن پرهیز کنید.

معرفی ویژگیهایی که باید در ماسکهای مناسب کرونا وجود داشته باشد

دارای علائم استاندارد باشد

ماسکی که دارای نشان های استانداردی چون سیب سلامت یا تاییدیه سازمان غذا و دارو و… است محصولی قابل اطمینان است. این نشان ها و علائم استاندارد نشان از کیفیت محصول دارند. بدیهی است که ماسکی با لایه های غیر استاندارد و نامرغوب نمی تواند چنین علائمی داشته باشد. ماسکهای صاحب نام و برند این علائم استاندارد را دریافت کرده اند. برای دیدن این علائم معمولا می توانید به جعبه ماسک نگاه کنید. در یک گوشه جعبه معمولا این علائم و نشان ها را چاپ می کنند.

 

اندازه خوبی داشته باشد

بدنه ماسکهای استاندارد معمولا در حدود 17.5 در 9.5 است. ماسکهای بزرگسالان چنین سایزی دارد. برای بچه ها هم از ماسکهای کوچکتری استفاده می شود. تفاوتی در معیار استاندرد بودن ماسک برای بزرگسالان و بچه ها وجود ندارد. اگر ماسک برای صورت شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد نمی تواند فیلترینگ خیلی خوبی داشته باشد. به طور مثال در نظر بگیرید که یک کودک ماسک بزرگترها را به صورتش بزند. بزرگ بودن ماسک باعث می شود که روی صورت او شل باشد و هوا به راحتی از هر طرف ماسک وارد جریان تنفسی شود. چنین ماسکی نمی تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند. برای بچه ها باید از ماسکهای کوچکتر استفاده شود که برای صورت آنها متناسب باشد.

 

کش متناسب داشته باشد

در برخی از ماسکهای غیر استاندارد از کشهای خوبی استفاده نمی شود. کش کوچک باعث می شود که گوش شما در زمانی که از ماسک استفاده می کنید اذیت شود. یا اگر کش ماسکتان بلند باشد ماسک خیلی شل روی صورت قرار می گیرد و به راحتی می افتد. کشهای ضخیم نیز باعث اذیت شدن پوست پشت گوش و گاها بروز التهابات می شود. در ماسکهای استاندارد از کش نرم و منعطفی که کشسانی خوبی دارد و در عین حال اندازه استانداردی هم دارد استفاده می کنند. اندازه این ماسک با توجه به این که ماسک برای بزرگترهاست و یا کودکان متفاوت است. همچنین از جنسی است که بروز التهابات پوستی و حساسیت یا آلرژی نمی کند.

Check Also

کاربرد هود پاتولوژی

کاربرد هود پاتولوژی

آشنایی با هود های پاتولوژی و کاربرد آن ها یک ازمایشگاه تشخیص طبی را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *