طرز تهیه دمپخت زعفرانی مجلسی خوشمزه

طرز تهیه دمپخت زعفرانی مجلسی

یکی از خوشمزه ترین دمپخت هایی را که میتوانید رد منزا تهیه کنید دمپخت ها هستند. در ادامه مطلب زیر طرز تهیه دمپخت زعفرانی مجلسی خوشمزه را به شما عزیزان آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه دمپخت زعفرانی مجلسی

  1. روغن گیاهی: ۲ قاشق غذاخوری
  2. پیاز: ۱/۴ پیمانه «ریز خرد شده»
  3. فلفل چیلی خشک: ۱/۸ تا ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  4. فلفل دلمه‌اي قرمز: ۱/۴ پیمانه
  5. گوجه فرنگی: ۱ شماره
  6. برنج دانه بلند: ۲ پیمانه
  7. آب مرغ: ۴ پیمانه
  8. لیمو ترش: ۱ شماره
  9. سس سویا: ۲ قاشق غذاخوری
  10. زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  11. زعفران: ۱/۴ تا ۱/۳ قاشق چای‌خوری «اختیاری»
  12. نخود سبز: ۱/۴ پیمانه
  13. نمک: بـه مقدار لازم
  14. ریحان تازه: مقداری برای تزئین

طرز تهیه دمپخت زعفرانی مجلسی

پیاز، گوجه و فلفل دلمه‌اي را نگینی کنید. پیاز نگینی ریز باشد. سیر را هم ریز خرد کنید. یک قابلمه گود را روی حرارت متوسط بـه بالای گاز بگذارید. روغن را اضافه کنید و کف قابلمه پخش کنید سپس پیاز، سیر و چیلی را اضافه کنید. حدود ۱ دقیقه سرخ کنید تا عطر و بوی آن‌ها بلند شود.فلفل دلمه‌اي قرمز و گوجه را اضافه کنید. ۱ دقیقه دیگر سرخ کنید.

 

برنج را اضافه کنید و بهم بزنید تا باهم مخلوط شوند.آب مرغ یا آب را اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا آب بـه جوش آید.آب لیمو، سس سویا، زردچوبه و زعفران «درصورت استفاده» را اضافه کنید. خوب بهم بزنید.وقتی آب مرغ شروع بـه حباب زدن کرد، درب قابلمه را کاملا ببندید و حرارت رابه کم کاهش دهید. بگذارید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برنج بپزید یا تا زمانی کـه تمام آب یا بیشتر آن جذب شده باشد.

درب قابلمه را بردارید و نخود‌هاي سبز را اضافه کنید، بـه آرامی بهم بزنید تا نخود با آن مخلوط شود.درب قابلمه را بگذارید و گاز را خاموش کنید. حالا بگذارید قابلمه روی همان شعله خاموش بماند تا با گرمای باقی مانده گرم شود. حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمان سرو کردن بگذارید روی شعله خاموش بماند. حرارت باقی مانده داخل قابلمه کمک میکند تا هر مقدار آبی کـه داخل قابلمه مانده، جذب شده و برنج بطور کامل بپزد و دم کند.

همچنین نخود سبز فریز شده رابه نحو خوبی می‌پزد. برنج بـه این روش بـه مدت ۱ ساعت یا بیشتر گرم خواهد ماند کـه زمانی رابه مـا برای آماده کردن چیز‌هاي دیگر مثل سالاد می دهد. سپس درب قابلمه را بردارید و برنج رابا چنگال یا چاپ استیک بهم بزنید تا از هم باز شود. مزه کنید ودر صورت نیاز مقداری نمک اضافه کنید. روی آن رابا ریحان تازه تزئین کنید و با سالاد یا ترشی سرو کنید.

Check Also

گوجه پلو با گوشت قلقلی خوشمزه

یکی از خوشمزه ترین غذاهایی را که میتوانید در منزل تهیه کنید پلو با کوفته …

One comment

  1. بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *