زیبا ترین اماکن تاریخی کاشان را بیشتر بشناشید

یکی دیگر از توریست پذیرترین شهرهای ایران شهر، کاشان است که در استان اصفهان قرار دارد. این شهر از لحاظ تاریخی و قدمت بسیار غنی و قدیمی می باشد و جاذبه های گردشگری تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. بیشترین آمار گردشگران در کاشان، زمانی است که تعطیلات نوروزی از راه می رسد و مردم برای تفریح و استراحت با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر می کنند.

قدمت این شهر به بیش از ۷۵۰۰ سال می‌رسد که تپه سیلک شاهد این ادعا است. در واقع، کاشان بنا به شواهد تاریخی و باستان‌شناسی یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های جمعی بشر در تاریخ محسوب می‌شود و خوشبختانه توانسته است تا به امروز بافت تاریخی خود را حفظ کند. قدمت کاشان حدود 7500 سال است و برای اثبات این ادعا می توان به اماکن تاریخی و قدیمی این شهر رجوع کرد. کاشان از جمله شهرهایی است که بافت قدیمی خود را حفظ کرده و هنوز هم حال و هوای گذشته را برای مردم شهرش تداعی می کند. به همین خاطر ما تصمیم گرفته ایم که در این مطلب از سایت مستر بلیط به معرفی اماکن تاریخی و گردشگری کاشان بپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

شهر زیر زمینی نوش آباد

در نزدیکی این شهر و در شهرستانی به نام نوش آباد، یک شهر زیرزمینی وجود دارد که عمق آن حدود 14 الی 18 متر می باشد. این شهر زیر زمینی در 3 طبقه مجزا ساخته شده و جالب است بدانید که کاملا ساخته دست بشر است. قسمت های مختلفی در این زیرزمین وجود دارد که شامل کانال ها، اتاق های مختلف، راهروهای تنگ و باریک می باشد. این 3 طبقه از طریق چاه هایی عمودی شکل به یکدیگر منتهی می شوند.

این شهر زیرزمینی با نام اویی هم شهرت دارد و وسعت آن به چندین هزار متر هم می رسد. بر اساس کاوش های باستان شناسان، قدمت شهر زیرزمینی اویی به دوره پیش از پیدایش اسلام باز می گردد. زمین شناسان و معماران برجسته ای که بر روی این شهر کوچک تحقیقات گسترده ای انجام داده اند، معتقد هستند که این شهر در گذشته کاربرد نظامی و دفاعی داشته و در ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

جالب است بدانید که این شهر زیر زمینی یکی از بزرگترین شهرهای زیرزمینی جهان به شمار می رود که در زیر بافت شهر ساخته شده است. عمق زیرزمین اویی حدود 4 تا 16 متر است و وسعت آن بسیار زیاد است به طوریکه اهالی منطقه می گویند طول آن تا بیرون از حصار های تریخی شهر ادامه دارد و حدود 4 کیلومتر می باشد. همانطور که گفتیم این مجموعه دارای قسمت های مختلفی است و بر روی دیواره هایش خط و خش هایی وجود دارد که مشخص است بر اثر برخورد یک شئ بسیار تیز می باشد. باستان شناسان در این مورد می گویند که ممکن است این تراشه ها با وسیله ای از جنس الماس باشد. برای بازدید از این جاذبه های تاریخی کافیست تا بلیط قطار کاشان را تهیه نمایید. سفر با قطار به سوی کاشان بسیار لذت بخش و منحصر به فرد است چراکه مسیر قطار کاشان مناظری زیبا و خارق العاده دارد که تمایش خالی از لطف نیست.

آدرس: کاشان، شهرستان نوش آباد، شهر زیرزمینی اویی

باغ فین

باغ فین همچون زمردی درخشان و ارزشمند است که در فهرست تاریخی ترین امکان کاشان قرار دارد. می توان گفت که باغ فین همانند سرزمینی سر سبز است  که در دل یک اقلیم خشک  کویری قرار گرفته است. همینقدر جذاب و همینقدر خارق العاده! این باغ از جمله باغ های قدیمی و تاریخی ایران است و در طی سال های مختف داستان ها و روایت های تلخ و شیرینی را به خود دیده است مانند قتل نا جوانمردانه یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخی کشورمان، یعنی میرزا تقی خان امیر کبیر.

این باغ زیبا و سرسبز به دلیل جایگاه ویژه و معماری منحصر به فردش توانسته جایگاهی ویژه در فهرست آثار ملی ایران کسب کند و به ثبت جهانی برسد. متاسفانه هنوز هم هیچگونه اطلاعات دقیقی مبنی بر تاریخ ساخت و پیدایش این بنا وجود ندارد اما بر اساس تحقیقاتی که باستان شناسان بر روی این اثر تاریخی انجام داده اند، گمان می رود که این بنا متعلق به قرن شانزدهم و اوایل دوران حکومتی سلسله صفوی باشد. البته بنایی که اکنون در باغ فین وجود دارد، مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول است. در آن زمان درست هنگامی که فتنه ترکمنها برملا و سپس منحل شد، به دستور شاه عباس این بنا در باغ فین ساخته شد و به بنای باغ فین نو مشهور است.

این باغ و بنای داخل آن بارها و بارها به دست بزرگترین افراد مشهور تاریخ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. برای مثال در  دوران حکومت سلطنت دومین پادشاه قاجار یعنی فتحعلی شاه، این باغ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و  رنگ بویی تازه به خود گرفت. مصلما اولین چیزی که با ورود به این باغ نظرتان را جلب خواهد کرد، فواره ها و آب های روانی  است که در حوضچه های فیروزه ای این بنا چشم نوازی می کنند. قدم زدن در باغ فین آن هم در کنار فواره های آب و درختان سر به فلک کشیده و بنایی زیبا، حس و حالی وصف نشدنی را برای تان به ارمغان خواهد آورد.

آدرس: شش کیلومتری جنوب کاشان، انتهای خیابان امیرکبیرفعلی و روستای فین قدیم

 

بازار سنتی کاشان

بازار سنتی کاشان یکی دیگر از اماکن تاریخی این شهر است. این بازار بسیار بزرگ است به طوریکی تا وسط خیابان بابا افضل ادامه و تا قسمتی از دروازه دولت ادامه دارد و در این میان تاریخی ترین بناهای کاشان را در خود جای داده است. این بازار از آن بازارهایی است که می توانید از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید. اگر با بلیط اتوبوس کاشان به این شهر سفر کردید و قصد داشتید تا برای عزیزان تان بهترین سوغاتی های کاشان را تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما به بازار سنتی کاشان سری بزنید، چراکه می توانید از این بازار بهترین سوغاتی را ها تهیه کنید. این بازرا به قسمت های مختلفی تقسیم شده است و فقط به فروش کالاهای تکراری نپرداخته! قسمتی از بازار مخصوص مسگرها  و رنگرز هاست و قسمت دیگر مخصوص کفاشان و خیاط ها و بزار ها می باشد. کاشان بهترین عرقیجات و شیرینی های محلی و سنتی را دارد که می توانید همه این ها را از بازار سنتی کاشان تهیه کنید.

همانطور که گفتیم این بازر بسیار وسعت دارد و در طی این وسعتش جاذبه های تاریخی بسیاری نظیر تیمچه سید آقا، زغالی ها، نراقی ها، غفار پور، مسجد میر عماد و بروجردی ها و دیگر جاذبه ها قرار گرفته اند. می تواند گفت که این منطقه از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بسیار اهمیت دارد چراکه مساجد، بازارها و امکان هنری و فرهنگی بسیاری در آن واقع شده است.

تاریخچه بازار سنتی کاشان بسیار طولانی است. این بنا در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. یکی از مهم ترین قسمت های بازار سنتی کاشان، که از گذشته تا به اکنون اهمیت فراوانی داشته است، قسمت مسگری و بازار نو ان است. دلیل آن هم کاملا مشخص است، زیرا معماری این دو بخش نسبت به سایر بخش های بازار بسیار متفاوت و منحصر به فرد تر است. در این بازار بیش از 120 دکان و حجره و مغازه های مختلف وجود دارد. در فاصله ای که بین هر حجره وجود دارد، یک کاروانسرا قرار گرفته است که هر کدام چهار سوق بلند دارند و دارای نورگیر و پنجره نیز می باشند.

آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان

 

یکی دیگر از اماکن تاریخی کاشان خانه بروجردی ها است که دارای معماری بسیار با شکوهی می باشد. این خانه قدمتی تاریخی دارد و در زمان حکومت قاجاریان ساخته شده است. بادگیرهای هلالی شکل، بامی زیبا برای تالار و کلاه فرنگی از جمله شاهکارهای معماری این عمارت به شمار می روند. این خانه در خیابان علوی قرار دارد. عمارت بروجردی ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. دلیل اینکه این خانه تاریخی با نام خانه بروجردی شهرت دارد، این است که مالک خانه یکی از معروف ترین تجار شهر بوده و کالاهای خود را از شهر بروجرد وارد می کرده است و با نام حسن بروجردی شهر داشته است به همین دلیل هم نام خانه بروجردی گذاشته شده است. این عمارت یکی از مهم ترین سمبل های معماری قدیمی است و به همین دلیل به عنوان یکی از محبوب ترین اماکن تاریخی کاشان شهرت دارد. تماشای این بنای تاریخی هر کسی را متوجه نبوغ و خلاقیت معماران ایرانی می کند که تا چه حد هنرمند و زبر دست بوده اند.

آدرس: کاشان، خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد، خانه بروجردی ها

Check Also

کاربرد هود پاتولوژی

کاربرد هود پاتولوژی

آشنایی با هود های پاتولوژی و کاربرد آن ها یک ازمایشگاه تشخیص طبی را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *