فیلم بچه رزماری؛ یک فیلم ترسناک است در سایت پوفیلمو

فیلم بچه رزماری؛ یک فیلم ترسناک است در سایت پوفیلمو

فیلم بچه رزماری با حوصله و استادانه تنش را ایجاد می کند. نه به این دلیل که کاملاً به پایان شیطانی خود متکی است، بلکه به این دلیل که رومن پولانسکی می خواهد بیننده را در پارانویا غرق کند.

پولانسکی از طریق مطالعه دقیق شخصیت‌ها، رفتارها و ویژگی‌های طبیعت‌گرایانه آن‌ها، حس بسیار واقعی وحشت را می‌سازد. از طریق آن، او فضای بی‌ثباتی را ایجاد می‌کند که با یک بدبینی عملی با تهدید ماوراء طبیعی مقابله می‌کند. دقیقا او بدترین و غیرقابل تصورترین ترس‌های ما را تأیید می‌کند.

وحشت در فیلم بچه رزماری

چنین قدرتی است که فیلم بچه رزماری بر تماشاگرانش دارد. تا آخرین مرحله، فیلم خود را به عنوان یک وحشت ماوراء طبیعی نشان نمی‌دهد. توانایی پولانسکی در برانگیختن چنین ترس خاص و به ظاهر واقع گرایانه از فرقه گرایی در سال 1968 منجر به واکنش‌های شدیدی شد، از جمله اعتراضات راست مسیحی و اتهاماتی مبنی بر اینکه فیلم مناسک واقعی شیطانی را به تصویر می‌کشد.

در دهه 1960، اقتدار کلیسای کاتولیک با ظهور سیستم‌های اعتقادی جایگزین، از جمله بی‌خدایی و شیفتگی دوباره به جادوی غیبی و سیاه، کاهش یافت.

افسون زدگی و زیر سوال بردن آرمان های مسیحی باعث ایجاد سوء ظن فرهنگی نسبت به ایدئولوژی‌های دیرپای دینی شد.

فیلم بچه رزماری از چه می‌گوید؟

این دیدگاه ایدئولوژیک نوظهور نشان دهنده یک تغییر عمده در جنگ فرهنگی بود. این یک تهدید برای کسانی بود که قاطعانه از مسیحیت پیروی می کردند. همچنین کسانی که معتقد بودند این انجمن‌ها جای خود را به شیطان پرستی و برخی فعالیت های جنایتکارانه داده است.

ظهور و آگاهی از فرقه های شیطانی واقعی در ایالات متحده، با نشانه های اولیه مانند فیلم بچه رزماری، به شور و شوق دامن زد و موقعیت گروه‌های مذهبی را سخت تر کرد.

بچه رزماری توسط ایرا لوین، یک ملحد یهودی الاصل، در سال 1967 منتشر شد. این کتاب احساسات فرهنگ افسون زدگی مذهبی را مورد بررسی قرار داد. این کتاب در سال بعد توسط پولانسکی و تهیه کننده رابرت ایوانز در پارامونت پیکچرز به یک فیلم سینمایی تبدیل شد.

فضای حاکم بر فیلم بچه رزماری

فیلم بچه رزماری با حوصله و استادانه تنش را ایجاد می کند، نه به این دلیل که کاملاً به پایان شیطانی خود متکی است، بلکه به این دلیل که رومن پولانسکی می خواهد بیننده را در پارانویا غرق کند. او برای هر احتمال وحشتناکی به دنبال تایید و تکذیب است.

از صداهای خفه‌ای که از دیوارها شنیده می‌شود گرفته تا خلق و خوی مهربان شخصیت‌هایش، حتی شخصیت‌های شیطانی، تماشاگر و حتی قهرمان داستان را در طول این مدت حدس می‌زند. پولانسکی مشاهده کرد که چگونه قطب‌های اخلاقی خیر و شر توسط امیال انسانی، که یک اصل شیطان پرستی است، فراتر رفته است.

خلاصه فیلم بچه رزماری

میا فارو نقش رزماری وودهاوس را بازی می‌کند، مادری که باور می‌کند که هم پیمان جادوگران نقشه‌ای برای دزدیدن نوزاد متولد نشده‌اش برای قربانی کردن انسان دارند. اما قبل از هر صحبتی در مورد جادوگران یا توطئه های غیبی، پولانسکی حدود یک ساعت را صرف ترسیم شخصیت‌های خود، روابط عجیب و غریب، ناامنی‌ها و خواسته‌های آن‌ها می‌کند. رزماری و همسرش گای (جان کاساوتیس) به برامفورد، مجتمع آپارتمانی گوتیک در شهر نیویورک نقل مکان می‌کنند.

رزماری زنی ساده لوح، ظریف و کودکانه است. او روزهایش را صرف تزئین خانه جدیدشان می‌کند، هر طور که می‌تواند خودش را مشغول می‌کند. نوک انگشتانش را دور شوهر عصبانی‌اش می‌چرخاند. در یک کلام، به او آموخته شده است که کنار بیاید و اطاعت کند، مانند بسیاری از زنان خانه دار. سروصدا به پا نکند و به شوهرش خدمت کند.

در همین حال، گای برای تبدیل شدن به یک هنرپیشه بزرگ تلاش می‌کند و تنها نقش‌هایی را در تبلیغات تلویزیونی و تولیدات تئاتر پیدا می‌کند. او سریع صحبت می‌کند، هر جا شوخی می‌کند، و مرتب صداهایی می‌زند که رزماری را به خنده می‌اندازد. او بچه می خواهد، اما او می خواهد صبر کند تا بچه دار شود تا بازیگری اش پایدارتر شود.

در فیلم بچه رزماری کاستوت که بود؟

یکی دیگر از ساکنان، تری یکی از آشنایان رختشویخانه رزماری، با همسایگان مسن آن‌ها، کاستوت‌ها زندگی می‌کند. تری بدون دلیل به نظر می رسد خودکشی می‌کند. این همسایگان سالخورده و عجیب و غریب، مینی (روث گوردون) و رومن کاستوت (سیدنی بلکمر)، بلافاصله پس از مرگ تری خود را معرفی می‌کنند. مینی به در آپارتمان رزماری نگاه می‌کند تا نگاهی به بازسازی آنها بیاندازد و وودهاوس را برای شام دعوت می‌کند.

رزماری و گای که به خاطر همدردی مجبور به خوردن یک وعده غذایی دوستانه شده‌اند، از آپارتمان خفه‌کننده همسایه دیدن می‌کنند. بحثی در مورد دین و پاپ پیش می‌آید و روم می‌گوید: «لازم نیست به او احترام بگذاری، زیرا او وانمود می‌کند که مقدس است». پسر موافق است.

معرفی سایت پوفیلمو؛ سایت تخصصی فیلم

شما می‌توانید ادامه این مطلب را در سایت پوفیلمو مطالعه کنید. پوفیلمو یک سایت سینمایی است که به نقد و بررسی فیلم، سریال، انیمیشن و… می‌پردازد. این سایت سینمایی فعالیت خود را از آبان ماه 1400 شروع کرده است. پوفیلمو تاکنون به بررسی فیلم‌های pulp fiction، midnight in Paris (نیمه شب در پاریس)،fight club  (باشگاه مشت زنی)، فیلم بابل، انیمیشن کابوس قبل از کریسمس، شیرشاه و … پرداخته است.

 

 

 

Check Also

کاربرد هود پاتولوژی

کاربرد هود پاتولوژی

آشنایی با هود های پاتولوژی و کاربرد آن ها یک ازمایشگاه تشخیص طبی را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *