واحد پول ترکیه چیست و چقدر قدرت دارد؟

واحد پول ترکیه چیست و چقدر قدرت دارد؟

لیر ترکیه واحد پول رسمی کشور ترکیه است. مخفف لیر ترکیه به‌صورت TRY نوشته می‌شود، همچنین ممکن است برخی از مغازه‌ها را ببینید که از TL استفاده می‌کنند. تمام اسکناس‌ها و سکه‌های ترکیه دارای پرتره‌هایی از مصطفی کمال آتاتورک هستند. کشور ترکیه بااینکه تاریخچه طولانی و پرتلاطمی داشته است، اما واحد پولی آن تغییری نکرده است. بااین‌حال ارزش لیر از زمانی که به‌عنوان واحد پول ترکیه معرفی شد، تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است. در این مقاله به تاریخچه‌ی  لیر و  بررسی ابعاد اقتصادی نوسان ارزش لیر نگاهی خواهیم انداخت.

 

ترکیه کشوری در حال توسعه

ترکیه دارای اقتصادی توسعه‌یافته است و در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته نرخ تورم بالایی دارد، اما هرگز تورم ابر تورم را تجربه نکرده است. بانک جهانی ترکیه را در سال 2007 ازنظر سرانه تولید ناخالص داخلی به‌عنوان کشوری با درآمد متوسط ​​​​بالا طبقه‌بندی کرد. در طول تاریخ، لیر ترکیه به پوند انگلیس، فرانک فرانسه و دلار آمریکا وابسته بود. اما هم‌اکنون دیگر هیچ پیوند مشخصی وجود ندارد، ترکیه فعالانه در بازارهای ارز مداخله می‌کند و به دنبال دست‌کاری ارزش لیر است.

 

تاریخچه لیر ترکیه

لیر، ازجمله ارزهای مشابه خاورمیانه و اروپا، ریشه در لیبرا، واحد وزن در روم باستان، دارد. لیر ترکیه، لیر ایتالیا (تا سال 2002 استفاده می‌شد)، پوند فرانسه (تا سال 1794 استفاده می‌شد) و پوند انگلیس جانشینان مدرن پول باستانی هستند.

معرفی لیر به‌عنوان یک ارز به دو مرحله تقسیم می‌شود. مرحله اول بین سال‌های 1923 تا 2005 بود. دوره دوم لیر ترکیه در سال 2005 آغاز شد. لیر ترکیه تا دهه 1970 یک ارز نسبتاً ثابت باقی ماند. زمانی که تورم موجب کاهش سریع ارزش لیر شد، ارزش آن‌چنان کاهش یافت که ترکیه مجبور شد لیر قدیمی را کنار بگذارد و ارز جدیدی ایجاد کند. مجلس ملی کبیر ترکیه قانونی را در دسامبر 2003 به تصویب رساند که به‌موجب آن امکان تغییر ارزش لیر ترکیه با حذف شش صفر و معرفی یک واحد پولی جدید فراهم شد. لیر جدید ترکیه در 1 ژانویه 2005 برای جایگزینی لیر قبلی ترکیه راه‌اندازی شد.

اصلاحات اقتصاد ترکیه

همان‌طور که گفتیم بحران اقتصادی در سال 2001 منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه شد. به همین دلیل در آن برهه زمانی موجی از اصلاحات اقتصادی در سال 2005 رخ داد. مشاغل دولتی مانند شرکت‌های مخابراتی و پالایشگاه‌های نفت خصوصی شدند و بانک مرکزی سیاست پولی سختی را برای محدود کردن هزینه‌ها در پیش گرفت، تا اطمینان حاصل شود که تورم دستاوردهای اقتصادی را از بین نبرد. قبل از انجام این اصلاحات اقتصادی، اقتصاد ترکیه به‌شدت به کمک‌های خارجی متکی بود، زیرا حدود 80 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را بدهی خارجی تشکیل می‌داد. علاوه بر این، بدهی خارجی ترکیه به‌عنوان سهم تولید ناخالص داخلی به رکورد 62.8 درصد در سال 2020 افزایش یافت.

واحد پول ترکیه چیست و چقدر قدرت دارد؟

بحران نرخ ارز در ترکیه

به‌عنوان‌مثال، در 10 آگوست 2018، لیر ترکیه بیش از 20 درصد در یک روز در برابر دلار آمریکا به دلیل ترکیبی از مشکلات اقتصادی و ژئوپلیتیکی که ترکیه را گرفتار کرده بود، به پایین‌ترین حد خود رسید. علاوه بر اینکه این کشور از افزایش سریع تورم و فشار سیاسی برای پایین نگه‌داشتن نرخ بهره رنج می‌برد، با یک بحران قرض‌الحسنه روبه‌رو شد که تهدیدی برای فشار بیشتر بر اقتصاد و ارز بود.

در حال حاضر، لیر همچنان به کاهش ارزش خود ادامه می‌دهد و این ارز در مرحله کاهش ارزش قرار دارد و مرتباً به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. لیر نسبت به دلار آمریکا و پوند انگلیس بیش از 400 درصد از سال 2008 کاهش‌یافته است.

نکات ارزی برای سفر در ترکیه

اکنون‌که تاریخچه لیر را می‌دانید، مهم است که بدانید چگونه می‌توانید بیشترین استفاده را از لیر در هنگام سفر در کشور داشته باشید. استفاده از صرافی یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت اسکناس رسمی لیر است. صرافی‌های ارز در مناطق بازار محلی معمولاً بهترین نرخ‌های مبادله را دارند. فرودگاه‌ها تقریباً همیشه بدترین نرخ‌های مبادله را دارند، بنابراین تا زمانی که در شهر هستید از چنج کردن پول خود خودداری کنید.

در حال حاضر ترکیه همچنان به‌عنوان یک بازار نوظهور طبقه‌بندی می‌شود و لیر همچنان با حملات بی‌ثباتی و نوسانات روبرو است، زیرا این کشور همچنان با تورم و رشد اقتصادی مبارزه می‌کند. آگاهی از شرایط اقتصادی امروز ، به‌ویژه برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری به طرق مختلف از جمله خرید مغازه در ترکیه را دارند، اهمیت فراوانی دارد.

واحد پول ترکیه چیست و چقدر قدرت دارد؟

سخن پایانی

ترکیه از لیر ترکیه به‌عنوان واحد پول رسمی خود استفاده می‌کند. ترکیه در سال‌های 2000 و 2001 یک بحران بانکی شدید را تجربه کرد. قبل از بحران، ترکیه اقتصاد بسیار ناپایدار و سیستم بانکی بسیار شکننده‌ای داشت. پس از بحران، اصلاحات و ابتکارات سیاسی انجام شد و به لطف اصلاحات ساختاری، اقتصاد کشور ترکیه به‌سرعت بهبود یافت. این اصلاحات به پایداری بخش بانکی در طول سال‌های بحرانی کمک کرد. بااین‌حال این کشور همچنان با نوسانات روبرو است و با تورم و رشد اقتصادی مبارزه می‌کند.  اگر به تاثیر نوسانات ارزش لیر بر قیمت ملک در ترکیه علاقه‌مندید می‌توانید به سایت ام تی سی هوم به آدرس https://mtcco.net/ مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

Check Also

کاربرد هود پاتولوژی

کاربرد هود پاتولوژی

آشنایی با هود های پاتولوژی و کاربرد آن ها یک ازمایشگاه تشخیص طبی را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *