آشنایی با انواع جراحی زیبایی

آشنایی با انواع جراحی زیبایی

جراحی زیبایی یکی از انواع جراحی‌های پلاستیک است که با هدف بهبود ظاهر فرد انجام می‌پذیرد، اما باید در مورد انتخاب آن محتاط نیز بود. جراحی زیبایی صورت و بدن با محبوبیت رو به رشد خود در حال توسعه است به گونه‌ای که در کشوری مانند آمریکا در سال 2013، 15.1 میلیون عمل زیبایی انجام شده که هزینه جراحی زیبایی نسبت به سال قبل افزایش 3 درصدی را نشان می‌دهد. تقریبا برای همه بخش‌های بدن روشهای جراحی وجود دارد، با این حال انجام جراحی زیبایی نباید به راحتی انتخاب شود.

تحقیق و مشاوره برای جراحی زیبایی

از آنجایی که نتایج حاصل از عمل اغلب دائمی هستند، بنابراین مهم است که درباره تصمیم خود مطمئن باشید، از یک پزشک مناسب استفاده کنید و انگیزه درستی برای انجام آن نیز داشته باشید. در صورتی که پزشک معتقد باشد مشکل اساسی وجود دارد که با جراحی قابل حل نیست، یا اگر بیمار علائم اختلال خود زشت‌انگاری دارد، ممکن است بیمار را برای مشاوره قبل از عمل ارجاع دهد.  اختلال خود زشت‌انگاری ممکن است باعث شود بیمار احساس کند که در ظاهر او مشکلی وجود دارد. جراحی بازسازی نوع دیگری از جراحی پلاستیک است که هدف از آن بهبود عملکرد و ایجاد ظاهر طبیعی در بخشی از بدن فرد است. با این در اینجا توضیحاتی درباره برخی از انواع جراحی زیبایی در قسمتهای مختلف بدن آورده شده‌است.

انواع جراحی زیبایی و کابرد آنها

روشهای جراحی متفاوتی برای بخشهای مختلف بدن وجود دارد.

جراحی سینه

  • افزایش حجم سینه: از ایمپلنت سینه می‌توان برای افزایش سینه یا بازسازی بعد از عمل استفاده کرد. زنان از عمل جراحی سینه برای بهبود فرم بدن خود استفاده می‌کنند. این ممکن است شامل روشهای ماموپلاستی نیز باشد. بزرگ‌کردن سینه به طور سنتی با استفاده از پروتز یا سیلیکون انجام می‌شود و در حال حاضر با استفاده از تزریق چربی صورت می‌گیرد. این عمل جراحی در شرایطی انجام می‌شود که زنی احساس کند سینه‌های خیلی کوچکی دارد، یکی از سینه‌ها بزرگتر از دیگری باشد و یا اینکه فرم سینه پس از دوران شیردهی دچار تغییراتی شده باشد. برخی از زنانی که مسن‌تر هستند به دلیل افتادگی پوست سینه یا خود سینه، این روش درمانی را انتخاب می‌کنند. در برخی از خانم‌ها، بزرگ‌شدن سینه‌ها ممکن است باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود احساس آنها در مورد خودشان شود، با این حال در مورد برخی از آنها ممکن است مشکلات احساسی همچنان ادامه یابند، برای همین است که قبل از عمل به آنها توصیه می‌شود که با مشاور گفتگو کنند.
  • کوچک‌کردن سینه: علیرغم اینکه هدف آن بهبود ظاهر است، به رهایی از ناراحتی‌های جسمی نیز کمک می‌کند. کوچک‌کردن سینه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم‌هایی که در معرض این بیماری هستند نیز کاهش دهد.
  • ماستوپکسی یا لیفت سینه شامل از بین بردن پوست و بافت غده‌ای برای کوچکتر شدن سینه‌ها و ترمیم مجدد بافت باقی‌مانده، برای بزرگ‌شدن سینه است. بسته به میزان حجمی که بیمار تمایل دارد، برداشته شود، ماستوپکسی را می توان با ایمپلنت نیز ترکیب کرد.
  • کوچک‌کردن سینه در مردان، ژنیکوماستی، بزرگ‌شدن بافت سینه در مردان را درمان می‌کند که اغلب با استفاده از روش لیپوساکشن انجام می‌شود.

لیپوساکشن

لیپوساکشن یا همان لیپکتومی به کمک مکش، از کانول‌های نازک یا لوله‌های فلزی توخالی برای مکش چربی از قسمت‌های مختلف بدن که معمولا شکم، ران، باسن، بازوها و گردن هستند، استفاده می‌کند. ابزارهای مورد استفاده در لیپوساکشن شامل ابزارهای استاندارد، اولتراسوند، مکانیکی و لیزری هستند. همه آنها مستلزم مکش چربی از طریق لوله می‌باشند. به منظور جلوگیری از بروز عوارض، در مورد میزان چربی که جراح می‌تواند آن را با خیال راحت از بین ببرد، محدودیتی وجود دارد که این محدودیت بستگی به این دارد که بیمار بعد از عمل بلافاصله از بیمارستان ترخیص شده یا در بیمارستان بستری می‌شود. آنچه اهمیت دارد این است که لیپوساکشن نباید به عنوان روشی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود و هدف از انجام آن در مورد بیماری که برای عمل وضعیت مناسبی دارد، بهبود کانتور و کاهش مناطق محدود رسوبات چربی است. با وجود اینکه این روش جراحی زیبایی ممکن است عوارضی داشته باشد، اما این عوارض بسیار نادر هستند. این عوارض می‌تواند شامل تجمع خون زیر پوست که با عنوان هماتوم شناخته می‌شود، واکنش‌های آلرژیک و غیره باشد که باید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. علاوه براین دانستن این نکته نیز مهم است که لیپوساکشن خطر ابتلا به دیابت ، بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا را کاهش نمی‌دهد.

جراحی والوواژینال

  • لابیاپلاستی، لابیوپلاستی، لابیو مینورریداکشن یا لایبال ریداکشن نوعی عمل جراحی زیبایی است که بر روی قسمتی از دستگاه تناسلی زنان انجام می‌شود. هدف این روش جراحی، کوچک‌کردن لابیا به عنوان بخشی از واژینوپلاستی است. فقدان شواهد بالینی یا علمی برای راهنمایی جراحان زن در مورد ایمن یا اثربخش‌بودن این روش جراحی زیبایی وجود دارد.
  • ابدومینوپلاستی، شکم را مجددا شکل داده و آن را سفت می‌کند. این عمل ممکن است بعد از بارداری یا بعد از کاهش وزن گزینه مناسبی باشد.
  • افزایش حجم باسن که ظاهر باسن را با بزرگترکردن آن، بهبود می‌بخشد. جراح این کار را با استفاده از لیپوساکشن از قسمت‌های دیگر بدن و پیوند چربی به باسن انجام می‌دهد. برای این کار ممکن است از ایمپلنت‌های سیلیکونی نیز استفاده شود.

جراحی زیبایی صورت

  • بلفاروپلاستی یا جراحی پلک با هدف تغییر شکل پلک‌ها انجام می‌شود. با افزایش سن، پوست ملایم شده و ممکن است افتادگی پیدا کرده یا کیسه‌هایی روی قسمت پایین چشم نمودار شوند. جراحی پلک ممکن است هم جنبه زیبایی و هم کاربردی یا هر دو را داشته باشد. این امر معمولاً شامل از بین‌بردن یا تغییر مجدد پوست اضافی و چربی است و ممکن است ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف چشم را تقویت کند. جراحی زیبایی صورت می‌تواند فرم صورت را نیز تغییر داده و پوست صورت را کشیده و آن را محکم کند.
  • در جراحی زیبایی بینی، که به عنوان “کار بینی” نیز شناخته می‌شود، جراح برای بهبود ظاهر و اغلب مشکلات تنفسی، شکل بینی بیمار را تغییر می‌دهد. این ممکن است شامل تغییر شکل نوک بینی و کاهش برآمدگی استخوان در قسمت فوقانی بینی باشد. این نوع جراحی می‌تواند با برش‌های کوچک که غیرقابل رویت هستند، از داخل بینی انجام شود. این نوع جراحی را پزشکان تا زمانی که سن بیمار حداقل به 15 سال نرسیده باشد، توصیه نمی‌کنند تا امکان رشد کامل غضروف و استخوان بینی فراهم شود.
  • اتوپلاستی یا جراحی گوش، گوش‌های برجسته یا دفرمه را با استفاده از عمل جراحی به سر نزدیک می‌کند. در این روش، ممکن است یک یا هر دو گوش درمان شوند. این عمل بیشتر در کودکان بعد از 5 یا 6 سالگی انجام می‌شود.
  • ریتیدکتومی که به عنوان لیفت صورت شناخته می‌شود، چین و چروک‌های صورت را جمع کرده و پوست را می‌کشد تا ظاهری جوانتر حاصل شود.
  • تقویت چانه با هدف برجسته‌تر شدن چانه و ایجاد هماهنگی بهتر بین اجرای صورت انجام می‌شود. این عمل جراحی زیبایی بسته به اندازه‌گیری‌های انجام شده قبل از عمل، ممکن است همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام شود. این عمل را می‌توان با کاشت پروتز یا از طریق دستکاری استخوان چانه انجام داد.
  • گونه را نیز می‌توان با استفاده از عمل جراحی برجسته‌تر نمود. در این عمل، جراح ممکن است در قسمت بالای گونه‌ها یک ایمپلنت قرار دهد.

انجمن جراحی زیبایی و پلاستیک

یکی از مهمترین موارد برای انجام عمل جراحی زیبایی تحقیق و بررسی در مورد عوارض عمل و انتخاب پزشک متخصص است. معمولا با مراجعه به سایت انجمن پزشکان و جراحان پلاستیک ایران می‌توان علاوه بر خواندن مقالات علمی و انتخاب جراح عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران از واجد شرایط بودن پزشک، مطمئن شوید.

 

 

Check Also

اسنک ذرت مخصوص شام یلدا

یکی از خوشمه ترین شام هایی را که میتوانید در منزل تهیه کنید اسنک ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *